Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (21)

Obietnica zachowania Prawa Bożego

Niedziela Ogólnopolska 47/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 119 [118], 145-152 - z Jutrzni na sobotę I tygodnia

Audiencja generalna 14 listopada 2001 r.
1. Liturgia Jutrzni na sobotę I tygodnia proponuje nam fragment Psalmu 119 [118], będącego monumentalną modlitwą, złożoną z 22 strof, co odpowiada liczbie liter alfabetu hebrajskiego. Każda strofa naznaczona jest jedną literą alfabetu, która rozpoczyna poszczególne wersety, zaś porządek strof jest zgodny z porządkiem alfabetycznym. Przed chwilą przeczytaliśmy strofę dziewiętnastą, która odpowiada literze qof. Ta wstępna uwaga pozwala nam lepiej zrozumieć znaczenie tej Pieśni na cześć Bożego Prawa. Jest ona podobna do muzyki Wschodu, której modulacje, zdające się nigdy nie mieć końca, wznoszą się ku niebu w nieustannym powtarzaniu, które angażuje umysł i zmysły, ducha i ciało modlącego się człowieka.
2. Widzimy przejście od alef do tau, tzn. od pierwszej do ostatniej litery alfabetu hebrajskiego, czyli od A do Z w naszym rozumieniu - człowiek modlący się zagłębia się w uwielbieniu Prawa Bożego, które jest jak lampa przyświecająca krokom na ciemnej drodze życia (por. Ps 119 [118], 105). Mówi się, że wielki filozof i naukowiec Blaise Pascal codziennie odmawiał ten najbardziej znany Psalm, zaś teolog Dietrich Bonhoeffer, zamordowany przez nazistów w 1945 r., uczynił go żywą i aktualną modlitwą, pisząc: "Z pewnością Psalm 119 [ 118] jest trudny z powodu swej długości i monotonii, jednakże powinniśmy odmawiać słowo po słowie, zdanie po zdaniu, powoli i cierpliwie. Odkryjemy wówczas, że pozorne powtórzenia są nowym ukazaniem tej samej rzeczywistości: miłości do Słowa Bożego. Miłość ta nie może się nigdy skończyć, jak nie mają końca słowa, które ją przekazują. Mogą one towarzyszyć nam przez całe życie i w swej prostocie stają się modlitwą dziecka, człowieka dojrzałego i starca" (Pregare i Salmi con Cristo, Brescia 1978, s. 48).
3. Powtarzanie w śpiewie chórowym, które wspomaga pamięć, jest drogą ożywienia wewnętrznego i ufnego oddania się w ramiona wzywanego i umiłowanego Boga. Wśród powtórzeń Psalmu 119 [118] chcemy zwrócić uwagę na niektóre, bardziej znaczące. Każdy ze 176 wersetów, z których składa się pochwała Torah, to znaczy Prawa i Słowa Bożego, zawiera przynajmniej jedno z ośmiu słów, które definiują Torah: prawo, słowo, świadectwo, wyrok, powiedzenie, dekret, przykazanie i nakaz. W ten sposób celebrowane jest Objawienie Boże, które odsłania tajemnicę Boga oraz jest moralnym przewodnikiem życia dla człowieka wierzącego. Bóg i człowiek są w ten sposób złączeni w dialogu słów i czynów, nauczania i słuchania, prawdy i życia.
4. Przechodzimy do naszej strofy (Ps 119 [118], 145-152), która dostosowana jest do atmosfery porannej Jutrzni. Wydarzenie, które znajduje się w centrum tej oktawy, jest sceną nocną, lecz otwartą na nowy dzień. Po długiej nocy oczekiwania i czuwania człowieka modlącego się w świątyni, gdy na horyzoncie pojawia się jutrzenka i rozpoczyna się liturgia, wierzący jest pewien, że Bóg wysłucha człowieka, który spędził noc na modlitwie, pełen nadziei i oddany medytacji Bożego Słowa. Umocniony tą świadomością, w obliczu dnia, który się przed nim otwiera, nie będzie się już lękać niebezpieczeństw. Wie on, że nie będzie zwyciężony przez prześladowców, którzy podstępnie go atakują ( Ps 119 [118], 150), ponieważ Pan jest blisko.
5. Wiersze te są wyrazem intensywnej modlitwy: "Z całego serca wołam: wysłuchaj mnie, Panie. (...) Przychodzę o świcie i błagam; pokładam ufność w Twoich słowach" (Ps 119 [118], 145. 147). W Księdze Lamentacji czytamy zaproszenie: "Powstań, wołaj po nocy, przy zmianie straży, wylewaj swe serce jak wodę, przed Pańskim obliczem, podnoś do Niego swe ręce" (Lm 2, 19). Św. Ambroży powtarzał: "Nie wiesz, o człowieku, że każdego dnia winieneś ofiarować Bogu pierwociny twego serca i twego głosu? Pospiesz się, aby o poranku zanieść do kościoła pierwociny twojej pobożności" (Exp. in ps. CXVIII: PL 15, 1476A).
Nasza strofa jest równocześnie wychwalaniem pewności, że nie jesteśmy sami, gdyż Bóg nas słucha i interweniuje. Mówi to modlący się: "Jesteś blisko, o Panie" (Ps 119 [118], 151). Mówią to również inne Psalmy: "Zbliż się do mnie i wybaw mnie; uwolnij mnie przez wzgląd na moich wrogów!" (Ps 69 [68], 19); "Pan jest blisko skruszonych w sercu i wybawia złamanych na duchu" (Ps 34 [33], 19) .

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Spłonął historyczny klasztor kartuzów we Francji

2025-11-03 16:55

[ TEMATY ]

pożar

klasztor

pl. wikipedia.org

Jeden z najstarszych klasztorów kartuzów we Francji spłonął doszczętnie i grozi mu zawalenie. Pożar, który wybuchł w niedzielę 2 listopada, zniszczył główny budynek dawnego klasztoru w Le Mont-Dieu we francuskich Ardenach, znanego pod wezwaniem Matki Bożej Ardenów, poinformowały francuskie media.

Według tych informacji, spacerujący w niedzielny poranek zauważyli dym unoszący się z budynku, który od 1946 roku jest zabytkiem i zaalarmowali straż pożarną. Pożar ugaszono dopiero po kilku godzinach, na razie nie wiadomo, co było jego przyczyną. Założony w XII wieku klasztor znajduje się na odludziu, w gęstym lesie. Został odbudowany w XVII wieku, jednak podczas rewolucji francuskiej mnisi zostali zmuszeni do opuszczenia klasztoru kartuzów. Nie zachowały się tam żadne dzieła sztuki ani cenne wyposażenie.
CZYTAJ DALEJ

Św. kard. Karol Boromeusz - wzór pasterza

Niedziela łowicka 44/2005

[ TEMATY ]

św. Karol Boromeusz

pl.wikipedia.org

„Wszystko, co czynicie, niech się dokonuje w miłości” - mawiał św. Karol Boromeusz. Bez cienia wątpliwości można powiedzieć, że w tym zdaniu wyraża się cała Ewangelia Chrystusowa. Jednocześnie stanowi ono motto życia i działalności św. Karola Boromeusza, którego Kościół liturgicznie wspomina 4 listopada.

Przyszło mu żyć w trudnych dla Kościoła czasach: zepsucia moralnego pośród duchowieństwa oraz reakcji na to zjawisko - reformacji i walki z nią. Karol Boromeusz urodził się w 1538 r. na zamku Arona w Longobardii. Ukończył studia prawnicze. Był znawcą sztuki. W wieku 23 lat, z woli swego wuja - papieża Piusa IV, na drodze nepotyzmu został kardynałem i arcybiskupem Mediolanu, lecz święcenia biskupie przyjął 2 lata później. Ta nominacja, jak się później okazało, była „błogosławioną”. Kiedy młody Karol Boromeusz zostawał kardynałem i przyjmował sakrę biskupią, w ostateczną fazę obrad wchodził Sobór Trydencki (1545-63). Wyznaczył on zdecydowany zwrot w historii świata chrześcijańskiego. Sprecyzowano wówczas liczne punkty nauki i dyscypliny, m.in. zreformowano biskupstwo, określono warunki, jakie trzeba spełnić, aby móc przyjąć święcenia, zajęto się (głównie przez polecenie tworzenia seminariów) lekceważoną często formacją kapłańską, zredagowano katechizm dla nauczania ludu Bożego, który nie był systematycznie pouczany. Sobór ten miał liczne dobroczynne skutki. Pozwolił m.in. zacieśnić więzy, jakie powinny łączyć papieża ze wszystkimi członkami Kościoła. Jednak, aby decyzje były skuteczne, trzeba je umieć wcielić w życie. Temu głównie zadaniu poświęcił życie młody kard. Boromeusz. Od momentu objęcia diecezji jego dewiza zawarła się w dwóch słowach: modlitwa i umartwienie. Mimo młodego wieku, nie brakowało mu godności. W 23. roku życia nie uległ pokusie władzy i pieniądza, żył ubogo jak mnich. Kard. Boromeusz był przykładem biskupa reformatora - takiego, jakiego pragnął Sobór. Aby uświadomić sobie ogrom zadań, jakie musiał podjąć Karol Boromeusz, trzeba wspomnieć, że jego diecezja liczyła 53 parafie, 45 kolegiat, ponad 100 klasztorów - w sumie 3352 kapłanów diecezjalnych i 2114 zakonników oraz ok. 560 tys. wiernych. Na jej terenie obsługiwano 740 szkół i 16 przytułków. Kardynał przeżył liczne konflikty z władzami świeckimi, jak i z kapłanami i zakonnikami. Jeden z mnichów chciał go nawet zabić, gdy ten modlił się w prywatnym oratorium. Kard. Boromeusz był prawdziwym pasterzem owczarni Pana, dlatego poznawał ją bardzo dokładnie. Ze skromną eskortą odbywał liczne podróże duszpasterskie. W parafiach szukał kontaktu z ludnością, godzinami sam spowiadał, głosił Słowo Boże, odprawiał Mszę św. Jego prostota i świętość pozwoliły mu zdobywać kolejne dusze.
CZYTAJ DALEJ

Od 20 lat pomagają bliźnim w potrzebie

2025-11-03 20:56

fot. Archiwum Caritas

XX-lecie Parafialnego Zespołu Caritas w Lisowie

XX-lecie Parafialnego Zespołu Caritas w Lisowie

Jednym z fundamentalnych zadań każdej wspólnoty parafialnej jest troska o ludzi dotkniętych różnymi formami ubóstwa. W szczególny sposób w dzieło pomocy bliźnim w potrzebie włączają się Parafialne Zespoły Caritas, funkcjonujące we wszystkich parafiach Diecezji Rzeszowskiej.

26 października 2025 r. Parafialny Zespół Caritas w Lisowie świętował 20-lecie swojej działalności. Został on powołany do istnienia wkrótce po utworzeniu parafii, wydzielonej w 2005 r. z sąsiedniej parafii w Skołyszynie. Uroczystej Mszy św., w czasie której dziękowano za dokonane i otrzymane w ciągu 20 lat dobro, przewodniczył dyrektor Caritas Diecezji Rzeszowskiej ks. Piotr Potyrała, w koncelebrze z proboszczem parafii – ks. Bogdanem Klocem. Nawiązując do Ewangelii o pokornej modlitwie celnika – dyrektor rzeszowskiej Caritas podziękował całej wspólnocie parafialnej na czele z członkami Parafialnego Zespołu Caritas za pokorną pomoc ubogim, świadczoną nie tylko od święta, ale na co dzień. „Czasem wystarczy odwiedzić samotną staruszkę, biednemu sąsiadowi zanieść paczkę ze świątecznym prezentem, kupić lekarstwo temu, kto nie ma pieniędzy. A zawsze – możemy pomodlić się za tych ludzi. Wtedy na ich twarzy pojawi się uśmiech, a sercu radość. Bo dzięki wam poczują, że Jezus o nich nie zapomniał; że Jezus ich miłuje” – mówił kaznodzieja. Na zakończenie Mszy św. przewodnicząca Caritas w parafii Lisów otrzymała pamiątkowy dyplom wdzięczności, podpisany przez Biskupa Rzeszowskiego Jana Wątrobę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję