Ps 119 [118], 145-152 - z Jutrzni na sobotę I tygodnia
Audiencja generalna 14 listopada 2001 r.
 1. Liturgia Jutrzni na sobotę I tygodnia proponuje nam 
fragment Psalmu 119 [118], będącego monumentalną modlitwą, złożoną 
z 22 strof, co odpowiada liczbie liter alfabetu hebrajskiego. Każda 
strofa naznaczona jest jedną literą alfabetu, która rozpoczyna poszczególne 
wersety, zaś porządek strof jest zgodny z porządkiem alfabetycznym. 
Przed chwilą przeczytaliśmy strofę dziewiętnastą, która odpowiada 
literze qof. Ta wstępna uwaga pozwala nam lepiej zrozumieć znaczenie 
tej Pieśni na cześć Bożego Prawa. Jest ona podobna do muzyki Wschodu, 
której modulacje, zdające się nigdy nie mieć końca, wznoszą się ku 
niebu w nieustannym powtarzaniu, które angażuje umysł i zmysły, ducha 
i ciało modlącego się człowieka.
 2. Widzimy przejście od alef do tau, tzn. od pierwszej 
do ostatniej litery alfabetu hebrajskiego, czyli od A do Z w naszym 
rozumieniu - człowiek modlący się zagłębia się w uwielbieniu Prawa 
Bożego, które jest jak lampa przyświecająca krokom na ciemnej drodze 
życia (por. Ps 119 [118], 105). Mówi się, że wielki filozof i naukowiec 
Blaise Pascal codziennie odmawiał ten najbardziej znany Psalm, zaś 
teolog Dietrich Bonhoeffer, zamordowany przez nazistów w 1945 r., 
uczynił go żywą i aktualną modlitwą, pisząc: "Z pewnością Psalm 119 [
118] jest trudny z powodu swej długości i monotonii, jednakże powinniśmy 
odmawiać słowo po słowie, zdanie po zdaniu, powoli i cierpliwie. 
Odkryjemy wówczas, że pozorne powtórzenia są nowym ukazaniem tej 
samej rzeczywistości: miłości do Słowa Bożego. Miłość ta nie może 
się nigdy skończyć, jak nie mają końca słowa, które ją przekazują. 
Mogą one towarzyszyć nam przez całe życie i w swej prostocie stają 
się modlitwą dziecka, człowieka dojrzałego i starca" (Pregare i Salmi 
con Cristo, Brescia 1978, s. 48). 
 3. Powtarzanie w śpiewie chórowym, które wspomaga pamięć, 
jest drogą ożywienia wewnętrznego i ufnego oddania się w ramiona 
wzywanego i umiłowanego Boga. Wśród powtórzeń Psalmu 119 [118] chcemy 
zwrócić uwagę na niektóre, bardziej znaczące. Każdy ze 176 wersetów, 
z których składa się pochwała Torah, to znaczy Prawa i Słowa Bożego, 
zawiera przynajmniej jedno z ośmiu słów, które definiują Torah: prawo, 
słowo, świadectwo, wyrok, powiedzenie, dekret, przykazanie i nakaz. 
W ten sposób celebrowane jest Objawienie Boże, które odsłania tajemnicę 
Boga oraz jest moralnym przewodnikiem życia dla człowieka wierzącego. 
Bóg i człowiek są w ten sposób złączeni w dialogu słów i czynów, 
nauczania i słuchania, prawdy i życia.
 4. Przechodzimy do naszej strofy (Ps 119 [118], 145-152), 
która dostosowana jest do atmosfery porannej Jutrzni. Wydarzenie, 
które znajduje się w centrum tej oktawy, jest sceną nocną, lecz otwartą 
na nowy dzień. Po długiej nocy oczekiwania i czuwania człowieka modlącego 
się w świątyni, gdy na horyzoncie pojawia się jutrzenka i rozpoczyna 
się liturgia, wierzący jest pewien, że Bóg wysłucha człowieka, który 
spędził noc na modlitwie, pełen nadziei i oddany medytacji Bożego 
Słowa. Umocniony tą świadomością, w obliczu dnia, który się przed 
nim otwiera, nie będzie się już lękać niebezpieczeństw. Wie on, że 
nie będzie zwyciężony przez prześladowców, którzy podstępnie go atakują (
Ps 119 [118], 150), ponieważ Pan jest blisko.
 5. Wiersze te są wyrazem intensywnej modlitwy: "Z całego 
serca wołam: wysłuchaj mnie, Panie. (...) Przychodzę o świcie i błagam; 
pokładam ufność w Twoich słowach" (Ps 119 [118], 145. 147). W Księdze 
Lamentacji czytamy zaproszenie: "Powstań, wołaj po nocy, przy zmianie 
straży, wylewaj swe serce jak wodę, przed Pańskim obliczem, podnoś 
do Niego swe ręce" (Lm 2, 19). Św. Ambroży powtarzał: "Nie wiesz, 
o człowieku, że każdego dnia winieneś ofiarować Bogu pierwociny twego 
serca i twego głosu? Pospiesz się, aby o poranku zanieść do kościoła 
pierwociny twojej pobożności" (Exp. in ps. CXVIII: PL 15, 1476A).
 Nasza strofa jest równocześnie wychwalaniem pewności, 
że nie jesteśmy sami, gdyż Bóg nas słucha i interweniuje. Mówi to 
modlący się: "Jesteś blisko, o Panie" (Ps 119 [118], 151). Mówią 
to również inne Psalmy: "Zbliż się do mnie i wybaw mnie; uwolnij 
mnie przez wzgląd na moich wrogów!" (Ps 69 [68], 19); "Pan jest blisko 
skruszonych w sercu i wybawia złamanych na duchu" (Ps 34 [33], 19)
.
Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin
Pomóż w rozwoju naszego portalu
