Reklama

Wiadomości z Polski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kapituła Generalna Zakonu Paulinów

Reklama

4 marca 2002 r. na Jasnej Górze rozpoczęła się Kapituła Generalna Zakonu Paulinów, podczas której zostanie m.in. wybrany nowy generał. Od 1996 r., czyli przez ostatnie sześć lat, urząd przełożonego generalnego Zakonu Paulinów pełnił o. Stanisław Turek. Był on 84. z kolei generałem powstałego w XIII wieku Zakonu Paulinów.
Kapitułę Generalną wyborczą zwołuje co sześć lat ojciec generał za zgodą Definitorium Generalnego. W skład Kapituły wchodzą członkowie władz Zakonu, a także delegaci całej społeczności zakonnej, wytypowani w wyborach, nazywani ojcami kapitulnymi. W obecnej Kapitule uczestniczy 51 ojców kapitulnych, w tym dotychczasowi czterej generałowie Zakonu, prowincjałowie i delegaci Paulinów z krajów Europy - tak Zachodniej, jak i Wschodniej, z USA, Australii i Afryki oraz przeor Jasnej Góry.
W dniu rozpoczęcia Kapituły generał Zakonu zarządza wybór przewodniczącego i sekretarza Kapituły. Następnie przedstawia sprawozdanie z pracy Zarządu Zakonu, ze stanu Zakonu, z wykonania uchwał ostatniej Kapituły oraz na ręce przewodniczącego Kapituły, składa urząd generała. Na przewodniczącego obecnej Kapituły został wybrany o. dr hab. Andrzej Napiórkowski.
Kapituła w tajnym głosowaniu wybiera nowego generała, a także pięciu definitorów, czyli Zarząd Zakonu, prokuratora generalnego przy Stolicy Świętej oraz administratora generalnego. Nowy przełożony generalny Zakonu Paulinów w ciągu trzech miesięcy mianuje przeorów i zarząd wszystkich placówek paulińskich.
Urząd generała trwa do następnej Kapituły wyborczej. Można go sprawować ponownie, ale nie po raz trzeci z rzędu. Generał musi mieć ukończone 40 lat i 10 lat profesji zakonnej. Władza generała obejmuje cały Zakon, wszystkie prowincje, klasztory i zakonników. Miejscem stałego pobytu generała na czas urzędowania jest główny klasztor Zakonu na Jasnej Górze w Częstochowie.
Kapituła Generalna Zakonu Paulinów oprócz charakteru wyborczego ma przede wszystkim głęboki charakter religijny. Jest to doświadczenie wiary wspólnoty Kościoła. W bogactwie czasu, w którym żyjemy, Zakon Paulinów spełnia swą misję w sposób otwarty. Prowadzi dialog dla dobra człowieka - dialog we własnej wspólnocie, jak i dialog ze światem. Jest otwarty na Jezusa Chrystusa i na człowieka współczesnego.
Dystans sześciolecia od ostatniej Kapituły zwieńczony zostaje zebraniem aktualnej Kapituły. Jest to dla Paulinów czas autorefleksji, przebudzenia się serca, samozrozumienia. Jest to też próba przemyślenia aktualnych zadań, stojących przed Zakonem i dotyczących jego obecności w Kościele po Soborze Watykańskim II.
Kapituła ukierunkuje dalsze działania Zakonu Paulinów. Zostanie zachowana tożsamość Zakonu jako wspólnoty kontemplacyjnej. Kapituła potwierdzi wszystko to, "co dobre i prawdziwe" i co warto integrować w przyszłej działalności Zakonu
Kapituła generalna służy wspólnocie samego Zakonu Paulinów. Dąży do integracji posługi Zakonu obecnego w Kościele od XIII wieku, do wzbogacenia dzieła mającego służyć całemu Kościołowi.
Zakon Paulinów wydobywa ze swego skarbca rzeczy "nowe i stare". Ubogaca Kościół własnym doświadczeniem. Uwrażliwia się na nędzę człowieka obecnego czasu. Kapituła ponosi odpowiedzialność za przyszłość Zakonu Paulinów. Jest też organicznie wpisana w życie pięciuset paulinów - zakonników, którzy na co dzień realizują swoje powołanie do świętości pod opieką Najświętszej Maryi - Matki i szczególnej Opiekunki Zakonu Paulińskiego.
Obecna Kapituła spotkała się w świecie medialnym z ogromnym zainteresowaniem. Dziennikarze pytają najczęściej o wybór nowego generała i nowego Zarządu Zakonu. Ale Kapituła nie koncentruje się tylko i wyłącznie na tym. Przez te wybory jest otwarta na uzupełnienia i pracę Zakonu nad swym powołaniem i własną kondycją. Wyraża dążenie do wierności posłannictwu paulińskiej wspólnoty zakonnej. W tym sensie jest ona lustrem Zakonu Paulinów.
Każdy z uczestników Kapituły ma prawo głosu. Współbrzmienie wielu głosów w trakcie obrad przynosi owoc tej współpracy - wybór nowego ojca generała Zakonu. Właśnie... ojca, czyli tego, który z troskliwą miłością pochyli się nad swymi braćmi, aby poprowadzić ich dalej ku Chrystusowi i ku człowiekowi.

O. STANISŁAW TOMOŃ OSPPE

Pogrzeb ks. prał. Romana Kempnego

Reklama

W rodzinnych Pielgrzymowicach został 6 marca br. pochowany ks. prał. Roman Kempny, jeden z najbliższych współpracowników metropolity katowickiego - abp. Damiana Zimonia, jego sekretarz i rzecznik prasowy, a także redaktor Gościa Niedzielnego. Zmarłego Kapłana żegnała rodzina, ponad 100 księży, szefowie i pracownicy katowickich mediów, a także przedstawiciele śląskich władz samorządowych. Uroczystości żałobnej przewodniczył abp Damian Zimoń, któremu towarzyszyli biskupi: Janusz Zimniak, Gerard Bernacki i Stefan Cichy. Złożenie ciała ks. Kempnego na pielgrzymowickim cmentarzu poprzedziła Msza św. w miejscowym drewnianym kościółku parafialnym.
Metropolita katowicki wyznał, że często zasięgał rady u ks. Kempnego - jego sądy nie były bezkrytyczne, ale zawsze wyważone i pełne szacunku dla innych. Ksiądz Arcybiskup dodał, że ks. Kempny był też znaną postacią Kościoła katowickiego na Watykanie. Studiował w Rzymie, w późniejszych latach wracał za Spiżową Bramę, m.in. po to, by przeprowadzać dla Gościa Niedzielnego wywiady z pracującymi tam osobistościami.
Ks. Roman Kempny urodził się 31 grudnia 1954 r. w Żorach, jako syn górnika. Ochrzczony został 16 stycznia 1955 r. w Pielgrzymowicach, tam też w 1964 r. przyjął sakrament bierzmowania. Po zdaniu w 1973 r. matury wstąpił do Wyższego Śląskiego Seminarium Duchownego w Krakowie. Na Papieskim Wydziale Teologicznym w Krakowie uzyskał stopień magistra teologii. Pracę magisterską napisał na temat: Nieszpory parafialne w diecezji katowickiej. Studium liturgiczno-pastoralne. Święceń kapłańskich udzielił mu 3 kwietnia 1980 r. w katedrze Chrystusa Króla w Katowicach bp Herbert Bednorz. Ks. Roman Kempny był wikariuszem w parafii św. Michała Archanioła w Michałkowicach, a od 1985 r. - w parafii św. Apostołów Piotra i Pawła w Katowicach. W 1986 r. został diecezjalnym duszpasterzem akademickim w Katowicach. Po roku wyjechał do Rzymu, gdzie studiował w Instytucie Liturgicznym św. Anzelma, wieńcząc studia uzyskaniem stopnia licencjata.
Po powrocie z Rzymu w 1994 r. mianowany został sekretarzem Arcybiskupa katowickiego i ceremoniarzem Kościoła metropolitalnego. Od roku 1996 r. był też redaktorem Gościa Niedzielnego a w 2002 r. zlecona mu została dodatkowo funkcja asystenta kościelnego katowickiej edycji tego tygodnika. Był przewodniczącym Archidiecezjalnej Komisji Liturgicznej, asystentem kościelnym programów radiowo-telewizyjnych, asystentem Akcji Katolickiej, duszpasterzem dziennikarzy, recenzentem książek, członkiem Rady Kapłańskiej. Był także wykładowcą problematyki dotyczącej środków społecznego przekazu w Wyższym Śląskim Seminarium Duchownym w Katowicach. Głosił często wykłady, a także nauki rekolekcyjne, również poza archidiecezją katowicką. W 2000 r. mianowany został kapelanem Jego Świątobliwości. Zmarł nagle 2 marca 2002 r. w Katowicach w wieku 47 lat.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

(KAI)

Konkurs akademicki im. bp. Jana Chrapka

Reklama

Promocji młodych ludzi ze środowisk wiejskich oraz małych miasteczek, którzy pragną zostać dziennikarzami, służy porozumienie podpisane 4 marca br. między najbardziej prestiżowymi polskimi uczelniami a Fundacją "Dzieło Nowego Tysiąclecia". Uniwersytety Warszawski i Jagielloński zobowiązały się przyznać pięć indeksów tegorocznym maturzystom, laureatom Konkursu im. bp. Jana Chrapka, organizowanego przez Fundację, a także - dla najlepszych studentów IV roku dziennikarstwa - organizować roczne staże w najbardziej renomowanych polskich redakcjach.
Porozumienie podpisali w imieniu Fundacji "Dzieło Nowego Tysiąclecia" kard. Józef Glemp - Prymas Polski i bp Piotr Libera, a ze strony uczelni - prof. Piotr Węgleński, rektor Uniwersytetu Warszawskiego, oraz prof. Wojciech Froncisz - prorektor Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Podpisanie porozumienia było okazją do spotkania w rezydencji Prymasa Polski wielu przyjaciół i współpracowników bp. Chrapka. Wspominano go jako człowieka, który budował pomosty między dziennikarzami a Kościołem. Rektor Uniwersytetu Warszawskiego mówił o zmarłym tragicznie Biskupie jako wybitnym profesorze i naukowcu, bardzo cenionym przez władze uczelni i studentów. Należał on do tej czołówki profesorów, którzy usilnie starają się o to, żeby w Polsce budować, a nie niszczyć. " Sądzę, że dla bp. Chrapka ta forma upamiętnienia jego osoby i działalności jest najlepszą z możliwych" - podkreślił prof. Węgleński.
Prymas Polski zwrócił uwagę, że bp Chrapek uczył przyszłych dziennikarzy, jak być przewodnikiem i jak odkrywać nadzieję w ludzkich sercach. Przez wiele lat swej pracy duszpasterskiej szczególną opieką otaczał młodzież, troszcząc się o jej rozwój intelektualny i duchowy. Jego kompetencje, profesjonalizm, znajomość problematyki, połączone z poczuciem humoru, zyskiwały mu wielką sympatię zarówno wśród studentów, jak i wśród grona wykładowców. W pracy dziennikarskiej uczył rzetelności. " Dobrze się dzieje - podkreślił kard. Glemp - że pod jego imieniem kolejne pokolenie dziennikarzy ma szansę doskonalić swój warsztat zawodowy i pogłębiać formację intelektualną. Niech dzięki tej inicjatywie nigdy nie zabraknie dziennikarzy rzetelnych, kompetentnych, z determinacją szukających prawdy. Niech to wspólne dzieło dwóch najbardziej prestiżowych polskich uczelni i Fundacji ´Dzieło Nowego Tysiąclecia´ będzie żywym pomnikiem" - powiedział Prymas Polski.
W uroczystości podpisania porozumienia uczestniczyli m.in. bp Sławoj Leszek Głódź - przewodniczący Rady ds. Środków Społecznego Przekazu Episkopatu Polski oraz s. Barbara Chrapek - michalitka, rodzona siostra zmarłego tragicznie Biskupa.
Regulamin konkursu dziennikarskiego im. bp. Jana Chrapka dostępny jest w Internecie pod adresem: http://www.dzielo.opoka.net.pl

Wojciech Świątkiewicz

Inwentaryzacja szat liturgicznych i tkanin historycznych

Reklama

Uroczysta sesja naukowa 1 marca uwieńczyła kilkuletnią inwentaryzację bogatego zespołu szat liturgicznych i tkanin historycznych ze zbiorów jasnogórskich. Sesja, z udziałem ok. 80 naukowców, została zorganizowana na Jasnej Górze pod patronatem: Klasztoru Ojców Paulinów na Jasnej Górze, Jasnogórskiej Fundacji "Pro Patria" - Bastion św. Rocha oraz Katedry Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Warto przypomnieć, że stosownie do zaleceń Kapituły Generalnej Zakonu Paulinów z 1996 r., inicjatorem prawie sześcioletnich prac był o. dr Jan Golonka, kurator Zbiorów Sztuki Wotywnej na Jasnej Górze.
Kompleksową inwentaryzację zabytków sztuki rękodzielniczej rozpoczęli we wrześniu 1997 r. pracownicy i studenci ASP w
Warszawie. Łącznie studenci Wydziału Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych, pod opieką kierownika katedry - prof. Heleny Hryszko, odbyli 14 sesji wyjazdowych na Jasną Górę, spędzając tu 22 tygodnie. "Studenci mieli okazję pracować z niezwykłymi obiektami w niezwykłym miejscu" - mówiła prof. Hryszko.
Zakończone właśnie prace inwentaryzacyjne pozwoliły określić wielkość i stan zachowania, a także potrzeby konserwatorskie jasnogórskiego zbioru szat liturgicznych i zabytkowych tkanin. Uporządkowano dokładnie 2577 obiektów, pochodzących z okresu od XV do XX wieku. Nadano im symbole, określono czas i miejsce pochodzenia, technikę wykonania, a także sporządzono dokumentację fotograficzną. Wśród jasnogórskiego zbioru szat i tkanin są prawdziwe "perły" sztuki rękodzielniczej - dary królewskie, magnatów i szlachty, orientalne wyroby tureckie i perskie, tkaniny przetykane złotą i srebrną nicią, ornaty, kapy liturgiczne, manipularze, stuły, palki, komplety celebracji z okazji wizyt królewskich i Mszy św. pontyfikalnych.
"Tkaniny te są świadkami wielkich celebracji, wizyt królewskich, nabożeństw, aktów zawierzenia się Matce Bożej - mówił o. Jan Golonka. - Dotykając tych szat, można czuć ciepło tamtych pokoleń, tamtej wiary, tamtej polskiej pobożności i patriotyzmu". Obok zbiorów katedry na Wawelu, kościoła Mariackiego i katedry gnieźnieńskiej są to najcenniejsze zbiory w Polsce. "Chcemy utworzyć w przyszłości stałą ekspozycję szat i tkanin w Bastionie św. Rocha" - powiedział przeor Jasnej Góry, o. Izydor Matuszewski. - Naszym zamiarem jest, aby wystawę mogli obejrzeć nie tylko specjaliści, ale każdy jasnogórski pielgrzym".

Pielgrzymki Maturzystów Diecezji Sandomierskiej i Toruńskiej

2 marca z diecezji sandomierskiej przybyło na Jasną Górę ponad 4 tys. maturzystów, 100 nauczycieli i 60 księży. Organizatorem pielgrzymki był ks. Bogdan Piekut - dyrektor Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży. Młodzież ze Stalowej Woli, Sandomierza i Połańca poprowadziła na Wałach Drogę Krzyżową. Mszę św. w Bazylice odprawił bp Edward Frankowski. Oprawę muzyczną Mszy św. przygotowała młodzież z Janowa Lubelskiego. Następnie na jasnogórskich Halach maturzyścici z II LO im. J. Chreptowicza w Ostrowcu Świętokrzyskim przygotowali program słowno-muzyczny pt. Zapraszam Cię, Jezu Chryste. Na temat daru młodości mówił maturzystom ks. dr Michał Mierzwa, rektor Seminarium Duchownego w Sandomierzu. Na zakończenie podczas nabożeństwa prowadzonego przez młodych z LO im. kard. S. Wyszyńskiego ze Staszowa uczniowie, nauczyciele i rodzice zawierzyli się Matce Bożej.
Z diecezji toruńskiej przybyło na Jasną Górę ok. 3 tys. maturzystów, 60 księży i 120 nauczycieli. Organizatorem pielgrzymki był ks. Władysław Fedorczyk, diecezjalny duszpasterz młodzieży. Pielgrzymka rozpoczęła się nabożeństwem pokutnym, po którym maturzyści wysłuchali referatu prof. Andrzeja Urbaniaka z Poznania na temat miłości. Mszę św. w Bazylice odprawił biskup ordynariusz Andrzej Suski. Oprawę muzyczną Eucharystii przygotowała młodzież z Lubawy. Na zakończenie Drogę Krzyżową na Wałach poprowadzili maturzyści z Grudziądza.

XXVII Kongregacja Odpowiedzialnych Ruchu "Światło-Życie"

Spotkanie w dniach 1-4 marca zgromadziło na Jasnej Górze blisko 1 tys. osób z Polski, a także z zagranicy: Rosji, Litwy, Białorusi, Ukrainy, Słowacji, Czech i Niemiec. Obecnych było ponad 100 kapłanów. Jak powiedział rzecznik prasowy Ruchu "Światło-Życie" Krzysztof Jankowiak, takie spotkania mają na celu "przyjrzenie się zadaniom, jakie stoją przed Ruchem w nadchodzącym roku", a także "wsłuchanie się w słowa konferencji i umocnienie wspólną modlitwą".
2 marca uroczystego otwarcia Kongregacji dokonał bp Wiktor Skworc, - delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Ruchu "Światło-Życie" . Podczas Mszy św. w Bazylice wezwał odpowiedzialnych Ruchu, by " byli na tyle silni i przekonywający, aby innych prowadzić do poznania Chrystusa". Zebrani wysłuchali referatów: ks. prof. Stanisława Czerwika, ks. dr. Stanisława Lecha i mgr Aleksandry Kulczyńskiej. W trakcie Kongregacji miały także miejsce: promocja książki pt. Ks. Franciszek Blachnicki. Myśli - wyznania - testament, Nieszpory oraz inscenizacja ewangelizacyjna, przygotowana przez wspólnotę oazową z Carlsbergu w Niemczech.
3 marca referat pt. Oto czynię wszystko nowe... Kościół wobec wyzwań współczesności wygłosił redaktor naczelny miesięcznika Więź Zbigniew Nosowski. Spotkanie zwieńczyło słowo moderatora generalnego Ruchu - ks. Romana Litwińczuka. Mszy św. na zakończenie Kongregacji przewodniczył metropolita katowicki - abp Damian Zimoń. 4 marca odbyło się jeszcze spotkanie Kolegium Moderatorów Ruchu "Światło-Życie".

TYDZIEŃ W POLSCE

Obrońcy życia zaapelowali do polskich parlamentarzystów, aby w procesie integracji z Unią Europejską zagwarantować suwerenność prawodawstwa polskiego w sprawach dotyczących ochrony praw człowieka i rodziny (chodzi m.in. o zakaz aborcji, eutanazji, manipulacji genetycznych i klonowania). - Te fundamenty nie mogą być w żadnym stopniu naruszone, bez względu na przyszły kierunek zmian prawa unijnego - stwierdzono. Sygnatariusze apelu przestrzegli przed nadużyciami środowisk lewicowych, które obecnie domagają się m.in. legalizacji aborcji i eutanazji, powołując się na normy i prawo UE.

Forum Kobiet Polskich zaprotestowało przeciwko zmianie programu szkolnego "edukacji prorodzinnej" na "edukację seksualną" ( propozycja pełnomocnik rządu ds. równego statusu kobiet i mężczyzn Izabeli Jarugi-Nowackiej). Zdaniem Forum, ma ona charakter demoralizujący i nie przygotowuje prawidłowo do odpowiedzialnego rodzicielstwa oraz życia w rodzinie; niejednokrotnie skłania młodzież do podejmowania wczesnego współżycia seksualnego.

Jerzy Kropiwnicki został nowym prezesem ZChN.

SLD i PSL oraz goszczący w Warszawie komisarz Unii Europejskiej Guanter Verheugen osiągnęli porozumienie w sprawie sprzedaży polskiej ziemi cudzoziemcom po naszym wstąpieniu do UE (będzie to możliwe po okresie obowiązkowej, wynoszącej od 3 do 7 lat dzierżawy, liczonym od dnia umowy, o ile przez ten czas cudzoziemiec legalnie mieszkał w Polsce i osobiście prowadził gospodarstwo rolne). Porozumienie to może oznaczać rychłe zamknięcie najtrudniejszego rozdziału negocjacji Polski z Unią.

Sejm przyjął informację o rocznej działalności Instytutu Pamięci Narodowej. O jej odrzucenie wnioskowała Liga Polskich Rodzin.

Odbyła się parlamentarna debata nad poselskim projektem uchwały w sprawie działalności Rady Polityki Pieniężnej. Projekt trafił do Komisji Finansów Publicznych. Wnioskodawcy uchwały - posłowie SLD, PSL i UP - chcą, by Sejm skrytykował ostatnią decyzję RPP o nieobniżaniu stóp procentowych. Poza posłami koalicji rządzącej projekt popiera jedynie Samoobrona.

Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" zaprotestowała przeciwko projektom Senackiej Komisji Emigracji i Polaków za Granicą, według których wyższa izba polskiego parlamentu miałaby skreślić ze swojego budżetu wsparcie działalności religijnej wśród Polonii w b. ZSRR.

Marszałek Sejmu Marek Borowski zablokował zwołanie Komisji ds. Służb Specjalnych podczas obrad izby. Komisja miała się zająć ekspertyzami prof. Sarneckiego i prof. Granata, wskazującymi, że powierzając obowiązki szefa UOP posłowi Zbigniewowi Siemiątkowskiemu, premier Leszek Miller złamał konstytucję i naruszył ustawę o Urzędzie Ochrony Państwa.

Do Trybunału Konstytucyjnego trafił wniosek o zbadanie zgodności z konstytucją nowelizacji ustawy lustracyjnej. Poseł PiS Kazimierz Michał Ujazdowski powiedział, że nowelizacja ta łamie konstytucję w 7 miejscach; narusza m.in. prawo obywateli do informacji i zasadę jawności życia publicznego. Pod wnioskiem podpisało się ponad 120 parlamentarzystów z PiS, LPR, PO, PSL, SKL i kilku niezrzeszonych.

Sędzia Katarzyna Marczyńska została arbitrem bankowym, który ma rozstrzygać spory między bankami a ich klientami indywidualnymi, powstałe po 1 lipca 2001 r.

Stocznia Szczecińska SA wstrzymała produkcję; jej pracowników odesłano na przymusowe urlopy.

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa według świętego Łukasza

Niedziela Ogólnopolska 12/2016, str. 32-33

[ TEMATY ]

Ewangelia

Niedziela Palmowa

Piotr Drzewiecki

+ – słowa Chrystusa
E. – słowa Ewangelisty
I. – słowa innych osób pojedynczych
T. – słowa kilku osób lub tłumu

E. Starsi ludu, arcykapłani i uczeni w Piśmie powstali i poprowadzili Jezusa przed Piłata. Tam zaczęli oskarżać Go: T. Stwierdziliśmy, że ten człowiek podburza nasz naród, że odwodzi od płacenia podatków Cezarowi i że siebie podaje za Mesjasza-Króla. E. Piłat zapytał Go: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział mu: + Tak, Ja nim jestem. E. Piłat więc oświadczył arcykapłanom i tłumom: I. Nie znajduję żadnej winy w tym człowieku. E. Lecz oni nastawali i mówili: T. Podburza lud, szerząc swą naukę po całej Judei, od Galilei, gdzie rozpoczął, aż dotąd. E. Gdy Piłat to usłyszał, zapytał, czy człowiek ten jest Galilejczykiem. A gdy się upewnił, że jest spod władzy Heroda, odesłał Go do Heroda, który w tych dniach również przebywał w Jerozolimie.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Niemcy/ Policja zatrzymała sześć osób, które chciały wspiąć się na katedrę w Kolonii

2025-04-13 19:40

[ TEMATY ]

Niemcy

katedra w Kolonii

wspinaczka

Adobe Stock

Katedra w Kolonii

Katedra w Kolonii

Policja w Kolonii, na zachodzie Niemiec, zatrzymała w niedzielę pięciu Francuzów i Belgijkę, którzy chcieli wspiąć się na słynną katedrę w tym mieście - podał portal sieci redakcji RND.

Siły bezpieczeństwa zostały poinformowane przez ochronę kościoła, która w nocy dzięki kamerom monitoringu zauważyła młodych wspinaczy z latarkami czołowymi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję