Reklama

Z naszej kuchni

Propozycje na imieninową kolację

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sandacz z pieczarkami

Luksusową rybę, jaką jest sandacz, przygotujmy w wykwintny sposób - będzie wspaniała.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przepis na 6 porcji

1 duży (2 kg lub nieco więcej) świeży sandacz, 1 duży pęczek zielonej pietruszki, kawałek zamrożonego masła, 1/2 kg małych pieczarek, 2 duże cebule, 1 mały seler, kawałek świeżej słoniny, sól i pieprz.
Sos: 1 szklanka śmietany, 1 szklanka naturalnego kefiru, sok z cytryny.

Reklama

Sprawionego sandacza myjemy, obcinamy ostre płetwy (głowę pozostawiamy), wnętrze nacieramy solą i pieprzem. Do środka dajemy cały pęczek pietruszki i kawałek odpowiednio uformowanego, zamrożonego masła. Rybę spinamy szpadkami do rolad lub zszywamy białą, bawełnianą nicią. Dno brytfanny wykładamy, miejsce przy miejscu, cienkimi plastrami słoniny, na niej rozrzucamy pokrojoną w piórka cebulę i utarty na jarzynowej tarce z dużymi otworami seler, lekko oprószamy solą i pieprzem i wkładamy całego sandacza. Wierzch ryby okładamy cienkimi plasterkami słoniny, posypujemy pokrojonymi pieczarkami, ponownie lekko oprószamy przyprawami, brytfannę przykrywamy i wstawiamy do nagrzanego piekarnika (220*C) lub na mały ogień. Pieczemy - w zależności od wielkości sandacza - 20-25 min. Po tym czasie rybę zalewamy sosem przygotowanym z dokładnie połączonych składników, ponownie przykrywamy brytfannę i nadal dusimy - aż ryba będzie miękka, ale nie rozpadająca się. Gotową wyjmujemy przy pomocy specjalnej łopatki na wąski, wygrzany półmisek. Z górnej części oddzielamy cały bok, odrzucamy głowę i ość grzbietową, połówki upieczonego sandacza dzielimy na porcje i od razu nakładamy na wygrzane talerze. Każdą porcję polewamy sosem i okładamy pieczarkami zasmażonymi z jarzynami. Podajemy do ryżu ugotowanego na sypko lub z młodymi ziemniakami, obficie posypanymi zieleniną.
Rada: Sosu nie trzeba zagęszczać, lekko rozgotowane jarzyny spowodują, że będzie miał odpowiednią konsystencję. Pozostały sos spod sandacza podajemy na stół w sosjerce.

Deser bakaliowy

Przepis na 4 porcje

1 opakowanie serka homogenizowanego, 2 żółtka, 1 łyżka śmietankowego masła, 2 kopiaste łyżki cukru pudru, 1 łyżeczka żelatyny, 3 łyżki mleka.
Bakalie: 1 szklanka bakaliowej mieszanki: rodzynki, smażona skórka pomarańczowa, rozdrobnione suszone daktyle, suszone figi.

Żelatynę moczymy w niewielkiej ilości zimnej wody, gdy napęcznieje, zalewamy wrzącym mlekiem i - dokładnie mieszając - rozpuszczamy.
Masło ucieramy z cukrem pudrem na puch, dodajemy żółtka. Gdy masa będzie jednolita i pulchna, dodajemy serek, wlewamy rozpuszczoną żelatynę, całość dokładnie, ale delikatnie mieszamy.
Na spód pucharków wkładamy podzielone na równe części bakalie, zalewamy masą serową i lekko mieszamy. Pucharki z deserem ustawiamy w lodówce, by serek nabrał konsystencji galaretki. Kto lubi, przed podaniem może posypać deser utartą gorzką czekoladą.
Rada: Deser będzie równie doskonały, choć o zupełnie innym smaku, gdy zamiast bakalii dodamy do niego szklankę dobrze odsączonych konfitur z wiśni lub z aronii.

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga. Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek). W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio. Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia. Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm. Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.
CZYTAJ DALEJ

Lekarz z Polikliniki Gemelli: papież mógł umrzeć

2025-03-25 11:45

[ TEMATY ]

Włochy

papież Franciszek

klinika Gemelli

mógł umrzeć

PAP/EPA

Papież Franciszek w Poliklinice Gemelli

Papież Franciszek w Poliklinice Gemelli

Papież mógł umrzeć - przyznał profesor Sergio Alfieri, szef zespołu medycznego, który opiekował się Franciszkiem w Poliklinice Gemelli. Lekarz ujawnił we wtorkowym wywiadzie dla dziennika "Corriere della Sera", że w najtrudniejszym momencie widział łzy w oczach osób, które były wtedy przy papieżu.

Mówiąc o największym kryzysie zdrowotnym papieża podczas jego pobytu w szpitalu, profesor Alfieri podkreślił: "Byliśmy wszyscy świadomi, że sytuacja jeszcze się pogorszyła i że jest ryzyko, że (Franciszek) może nie dać rady".
CZYTAJ DALEJ

Wyjątkowy Koncert JP2 w Kaufman Music Center w Nowym Jorku

2025-03-25 13:11

[ TEMATY ]

koncert

Materiał prasowy

Już 3 kwietnia 2025 o 7pm w Kaufman Music Center w Nowym Jorku odbędzie się „Concert Gala in Memory of John Paul II”, upamiętniająca jednego z największych autorytetów naszych czasów Jana Pawła II – papieża pokoju, dialogu i jedności. Będzie to wieczór pełen wzruszeń, refleksji i pięknej muzyki.

Wieczór rozpocznie premiera krótkiego filmu dokumentalnego ”Remembering John Paul II” przypominającego najważniejsze wydarzenia pontyfikatu w tym pielgrzymki apostolskie do Polski i Stanów Zjednoczonych. W części artystycznej usłyszymy "Maurice Ravel "Miroirs III Une Barque sur L'Océan", Jules Massenet 'Meditation" z Opery Thais, "Legenda" Henryka Wieniawskiego, "Contemplation," Johannesa Brahmsa, Giacomo Puccini ''O Mio Babbino Caro" z Opery "Gianni Schicchi", Kamil Saint-Saens ''Le Cygne' (Łabędź), Giulio Caccini 'Ave Maria'', "Pie Jesu" z Requiem A. L.Webber i wiele innych utworów, które poruszą serca słuchaczy. Wystąpią znakomici artyści, soliści Metropolitan Opera Brittany Renee (sopran), Paul Appleby (tenor), skrzypek Richard Lin, Kamil Pacholec, Laura Poe, Kyoung Im Kim, Nicholas Kaponyas, Halina Kalitka, Andrew Michon oraz Copernicus Children's Choir pod batutą Bożeny Konkiel. Soliści baletu wystąpią w specjalnie na ten wieczór przygotowanej choreografii. Projekt odwołuje się do nieprzemijających wartości Pontyfikatu JP2, przesłania pokoju, miłości i godności człowieka.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję