Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Wielkość Pana i godność człowieka

Niedziela Ogólnopolska 40/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 8, 2. 4-7 - z Jutrzni na sobotę IV tygodnia
Audiencja generalna, 24 września 2003 r.

1. Rozważania Psalmu 8, cudownego hymnu chwały, prowadzą ku końcowi naszą długą wędrówkę po Psalmach i Pieśniach, stanowiących modlitewną duszę Liturgii Godzin. W czasie tych katechez refleksją objęliśmy 84 modlitwy biblijne, starając się ukazać przede wszystkim ich duchową doniosłość, nie zaniedbując jednak ich piękna poetyckiego.
Biblia bowiem zachęca do rozpoczęcia naszego dnia od pieśni, która nie tylko głosi cuda, jakich Bóg dokonał, oraz naszą odpowiedź wiary, ale celebruje je „sztuką” (por. Ps 47 [46], 8), to znaczy w sposób piękny, jasny, łagodny i mocny zarazem.
Wyróżnia się pośród innych Psalm 8, w którym człowiek, zanurzony w odmętach nocy, kiedy na nieboskłonie zapalają się księżyc i gwiazdy (por. w. 4), czuje się niczym ziarnko w nieskończoności i w nieograniczonych przestworzach, które go przerastają.

2. Psalm 8 wyraża dwojakie doświadczenie. Z jednej strony osoba ludzka czuje się niemal przytłoczona ogromem stworzenia, „dzieła palców” Boga (por. w. 4). To dziwne określenie zastępuje „dzieła rąk” Bożych (por. w. 7), jakby dla wskazania, że za pomocą świecących gwiazd, rzuconych w ogrom wszechświata, Stwórca nakreślił jakiś plan.
Z drugiej strony jednak Bóg pochyla się nad człowiekiem i koronuje go na swego wicekróla: „Chwałą i czcią go uwieńczyłeś” (w. 6). Co więcej, tak kruchemu stworzeniu Bóg powierza cały wszechświat, aby umacniał jego świadomość i podtrzymywał przy życiu (por. ww. 7-9).
Horyzont dominacji człowieka nad innymi stworzeniami wyrażony jest w sposób, który niemal przypomina pierwsze strony Księgi Rodzaju. Mowa jest o stadach, o dzikich zwierzętach, o ptakach niebieskich oraz o rybach morskich, które zostają powierzone człowiekowi, aby nadał im imiona (por. Rdz 2, 19-20), odkrył ich najgłębszą rzeczywistość, szanował je i przekształcał swą pracą, czyniąc z nich źródło piękna i życia. Psalm uświadamia naszą wielkość, ale także naszą odpowiedzialność za stworzenie (por. Mdr 9, 3).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. Autor Listu do Hebrajczyków, odczytując Psalm 8, znalazł w nim głębsze zrozumienie planów Bożych w stosunku do człowieka. Powołanie człowieka nie może ograniczać się do obecnego świata ziemskiego; jeżeli Psalmista stwierdza, że Bóg złożył wszystko u stóp człowieka, oznacza to, że chce mu podporządkować także „przyszły świat” (Hbr 2, 5), „niewzruszone królestwo” (12, 28). Ostatecznie powołaniem człowieka jest „powołanie niebieskie” (por. 3, 1). Bóg chce „doprowadzić do chwały” niebieskiej „wielu synów” (por. 2, 10). Dlatego, aby ten zamysł Boży mógł się zrealizować, konieczne było wytyczenie życia przez „przewodnika” (por. tamże), w którym powołanie człowieka znalazłoby swe pierwsze doskonałe spełnienie. Tym przewodnikiem jest Chrystus.
Autor Listu do Hebrajczyków zauważył w związku z tym, że wyrażenia Psalmu odnoszą się do Chrystusa w sposób uprzywilejowany, to znaczy bardziej aniżeli do innych ludzi. Psalmista używa bowiem czasownika „pomniejszyć”, mówiąc do Boga: „Uczyniłeś go niewiele mniejszym od istot niebieskich, chwałą i czcią go uwieńczyłeś” (Ps 8, 6; por. Hbr 2, 6). W przypadku zwykłych ludzi czasownik ten jest nieodpowiedni; nie zostali bowiem „pomniejszeni” w stosunku do aniołów, gdyż nigdy nie byli ponad nimi. W stosunku do Chrystusa natomiast słowo to jest właściwe, gdyż jako Syn Boży znajdował się On wyżej od aniołów i został pomniejszony, gdy stał się człowiekiem, po czym został ukoronowany chwałą przez swe zmartwychwstanie. W ten sposób Chrystus wypełnił całkowicie powołanie człowieka i wypełnił je, uściśla autor, „za każdego człowieka” (por. Hbr 2, 9).

4. W tym świetle Psalm ten komentuje św. Ambroży i stosuje go do nas. Punktem wyjścia jest dla niego zdanie, w którym rysuje się „uwieńczenie” człowieka: „Chwałą i czcią go uwieńczyłeś” (w. 6). W chwale tej widzi on jednak nagrodę, jaką Pan ma dla nas, gdy pokonamy próbę pokusy.
Oto słowa wielkiego Ojca Kościoła w jego Wykładzie Ewangelii według św. Łukasza: „Pan uwieńczył swego ulubieńca także chwałą i dostojeństwem. Ten Bóg, który pragnie rozdawać wieńce, daje również pokusy: dlatego, gdy jesteś kuszony, wiedz, że szykuje się dla ciebie wieniec. Jeśli obalisz walki męczenników, obalisz także ich wieńce; obalając ich męki, obalisz ich błogosławieństwo” (IV, 41: Sermo 12, ss. 330-333).
Bóg przygotowuje dla nas „koronę sprawiedliwości” (2 Tm 4, 8), która będzie zapłatą za naszą wierność wobec Niego, także w czasie burzy wstrząsającej naszym sercem i naszym umysłem. Jednak w każdym czasie troszczy się On o swe stworzenie umiłowane i chciałby, aby jaśniał w nim „obraz Boży” (por. Rdz 1, 26), tak aby potrafiło ono być na świecie znakiem zgody, harmonii światła i pokoju.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Od Mokrej do Monte Cassino” – wernisaż nowej historycznej wystawy na Jasnej Górze

2024-04-18 20:51

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wernisaż

Monte Cassino

BPJG

„Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich” - to temat najnowszej wystawy przygotowanej na Jasnej Górze, której wernisaż odbędzie się już jutro, 19 kwietnia. Na wystawie znajdą się także szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 pochodzące ze zbiorów Jasnej Góry, które dotąd nie były prezentowane. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha.

Uroczystość otwarcia wystawy rozpocznie Msza św. sprawowana w Kaplicy Matki Bożej o godz. 11.00, po niej w południe odbędzie się wernisaż.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Jezus jest dobrym pasterzem

2024-04-19 10:18

[ TEMATY ]

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Jesteśmy dziećmi mocnego i dobrego Boga. Jesteśmy domownikami Boga miłości, który jest gwarantem naszej wolności, tej prawdziwej.

Ewangelia (J 10, 11-18)

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję