W homilii Prymas Polski odwołał się do nowego dokumentu określającego zasady formacji kapłańskiej „Droga formacji prezbiterów w Polsce”. Przypomniał, że „podstawowe w każdej formacji są relacje personalne, a nie same programy i struktury formacyjne”. - To przecież osoby uczą więzi, wychowują i prowadzą do Boga. Owszem, konieczne są programy i struktury, ale tylko na tyle i o tyle, gdy służą celom formacji – podkreślał.
Reklama
Abp Polak wskazywał, że wszystkie etapy formacji wychowują do „ciągłego bycia w drodze za Jezusem w postawach wiary i nawracania się, także w doświadczeniach słabości, strat, niemocy czy bezradności”. - Z tego też powodu potrzeba dynamicznego i spersonalizowanego modelu formacji – dodał.
Przewodniczący Komisji KEP ds. Duchowieństwa mówił, że potrzeba osób „kompetentnych i przygotowanych”, ale także „rozumiejących i akceptujących”, respektujących podstawową zasadę pedagogiczną: od formacji własnej do formacji innych. - Zasada ta oznacza, że pierwszą waszą troską jako formatorów musi być podążanie własną drogą wiary i nawracania się – zaznaczył abp Polak.
Zakończona edycja szkoły dla formatorów odbywała się w cieniu pandemii, co wydłużyło jej trwanie, a także zmusiło organizatorów do prowadzenia zajęć hybrydowo. W 2019 roku zajęcia rozpoczęło 80 uczestników (37 księży diecezjalnych oraz 43 zakonnych). Uczestniczyli w 11 sesjach pięciodniowych oraz dwóch seriach dziewięciodniowych rekolekcji lectio divina. Dyplomy odebrało 70 uczestników z Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Białorusi, Ukrainy, Kazachstanu. Brali oni udział w wykładach, zajęciach warsztatowych oraz konwersatoriach z zakresu teologii, psychologii, psychopedagogiki. Uczestnicy korzystali systematycznie z rozmów formacyjnych oraz kierownictwa duchowego.
W przemówieniu kończącym dwuletnie zajęcia dyrektor Szkoły ks. Krzysztof Wons SDS wymienił trzy wartości najcenniejsze w tych spotkaniach. - Po pierwsze: doświadczenie silnych i głębokich relacji braterskich pośród bogactwa środowisk kościelnych, duchowości, charyzmatów. Po drugie: rozmiłowanie w słowie Bożym i uczenie się kultury formacji w dynamice wielowiekowej praktyki lectio divina. Po trzecie: formacja integralna, polegająca nie tylko na poznaniu narzędzi formacyjnych, ale przede wszystkich na osobistej formacji formatora – mówił. Jak dodał, na wszystkich zajęciach kluczem do pogłębionej formacji była zasada: od formacji własnej osoby do formacji innych.
W przeprowadzonych w krakowskim CFD dziewięciu edycjach Szkoły od 2001 do 2021 roku zajęcia formacyjne ukończyło łącznie 644 absolwentów. We wrześniu 2022 r. rozpocznie się jubileuszowa, X edycja zajęć. Inauguracja będzie miała miejsce w 25 roku działalności Centrum Formacji Duchowej Salwatorianów w Krakowie.