Reklama

Wiara

Co znaczy naprawdę „rozwiązywanie sandałów” w Biblii?

Rozważanie do niedzielnej Ewangelii: Łk 3, 10-18

[ TEMATY ]

rozważanie

rozważanie Słowa Bożego

Sr. Amata CSFN

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Nie tylko o pokorę chodzi

Jan Chrzciciel mówi w dzisiejszej Ewangelii, że nie jest godzien rozwiązać rzemyka u sandałów Jezusa. Często te słowa są interpretowane jako znak pokory. Jednak mają one o wiele głębsze znaczenie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2. Słowa Klucze

Ja was chrzczę wodą; lecz idzie mocniejszy ode mnie, któremu nie jestem godzien rozwiązać rzemyka u sandałów.

 

Biblista i znawca judaizmu o. Frédéric Manns z Jerozolimy podkreśla, że wyrażenie „nie jestem godzien rozwiązać rzemyka u sandałów” należy interpretować w sensie prawniczym. Biblijna Księga Powtórzonego Prawa (25:5-10) mówi o małżeństwie lewiratu, gdy brat mężczyzny, który zmarł bezpotomnie, jest zachęcany do poślubienia wdowy.

Jan Chrzciciel odnosi się właśnie do prawa lewiratu. Sandał jest znakiem prawa do poślubienia oblubienicy. W Księdze Rut Booz nabywa prawo wykupu i poślubienia Rut od innego, bliższego jej krewnego. Jako poświadczenie otrzymuje jego sandał.

Jan Chrzciciel nie jest nawet godzien rozwiązać sandała, a więc nie przypisuje sobie roli oblubieńca. Oblubieniec jest tylko jeden – Jezus. Jan zaś jest Jego przyjacielem. Nie jest też tym, który ma prawo wykupić ludzi z grzechu. Chrzci tylko wodą. Jeden jest Odkupiciel i Mesjasz – Jezus.

Reklama

Sandał oznacza także godność. Jan przygotowujący lud na przyjście Chrystusa nie jest Mesjaszem i tej godności nie może i nie chce Mu odbierać. Ten, kto głosi Dobrą Nowinę nie zabiera z sobą sandałów, czyli nie szuka dla siebie godności.

3. Dziś

Jezus jest jedynym Oblubieńcem Kościoła i moim Odkupicielem. Ale pragnie, abym - jak Jan Chrzciciel – był Jego przyjacielem. Jak wyraża się moja przyjaźń z Jezusem? Jak dbam o tę relację na co dzień?

ks. Paweł Rytel-Andrianik

2021-12-11 19:44

Oceń: +22 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uzdrowienie głuchoniemego

Słowa Ewangelii według św. Marka Mk 7, 31-37

Jezus opuścił okolice Tyru i przez Sydon przyszedł nad Jezioro Galilejskie, przemierzając posiadłości Dekapolu. Przyprowadzili Mu głuchoniemego i prosili Go, żeby położył na niego rękę. On wziął go na bok, z dala od tłumu, włożył palce w jego uszy i śliną dotknął mu języka; a spojrzawszy w niebo, westchnął i rzekł do niego: „Effatha”, to znaczy: Otwórz się. Zaraz otworzyły się jego uszy, więzy języka się rozwiązały i mógł prawidłowo mówić. Jezus przykazał im, żeby nikomu nie mówili. Lecz im bardziej przykazywał, tym gorliwiej to rozgłaszali. I przepełnieni zdumieniem mówili: „Dobrze wszystko uczynił. Nawet głuchym słuch przywraca i niemym mowę”. Oto słowo Pańskie.
CZYTAJ DALEJ

Z odwagą wzywać do nawrócenia

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 9, 1-6.

Środa, 24 września. Dzień Powszedni.
CZYTAJ DALEJ

Polscy siatkarze wygrali z Turcją i awansowali do półfinału mistrzostw świata

2025-09-24 15:21

[ TEMATY ]

awans

mistrzostwa świata

siatkówka

Twitter / Polska Siatkówka

Reprezentacja Polski na Filipiny przyleciała jako jeden z głównych faworytów. Aktualni wicemistrzowie olimpijscy i zwycięzcy tegorocznej Ligi Narodów, a także liderzy światowego rankingu, walczą o odzyskanie tytułu, który stracili trzy lata temu w Katowicach, przegrywając w finale z Włochami. Najlepsi byli latach 2014 i 2018 roku, a wcześniej w 1974.

Podopieczni trenera Nikoli Grbica w 1/8 finału pokonali Kanadę 3:1. Turcy do ćwierćfinału awansowali po wygranej 3:1 z Holandią.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję