Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

„Niech wszystkie ludy błogosławią Pana”

Niedziela Ogólnopolska 48/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 67[66], 2-4. 7-8 - z Nieszporów na środę II tygodnia
Audiencja generalna, 17 listopada 2004 r.

1. „Ziemia wydała swój owoc” - woła Psalm 67 [66], który przed chwilą proklamowaliśmy, jeden z tekstów włączonych do Liturgii Nieszporów. Zdanie to pozwala nam myśleć o hymnie dziękczynnym skierowanym do Stworzyciela za dary ziemi, które są znakiem Bożego błogosławieństwa. Ten element naturalny jest ściśle złączony z wymiarem historycznym: owoce natury stają się okazją do ustawicznego błagania, aby Bóg pobłogosławił swojemu ludowi (por. ww. 2.7.8), aby w ten sposób wszystkie narody ziemi zwróciły się do Izraela, szukając za jego pośrednictwem możliwości dotarcia do Boga Zbawiciela.
Mamy tutaj perspektywę uniwersalną i misyjną, na wzór obietnicy danej przez Boga Abrahamowi: „Przez ciebie będą otrzymywały błogosławieństwo ludy całej ziemi” (Rdz 12, 3; por. 18, 18; 28, 14).

Reklama

2. Boże błogosławieństwo dla Izraela objawia się konkretnie urodzajem pól oraz płodnością, czyli darem życia. Dlatego też Psalm rozpoczyna się zdaniem (por. Ps 67 [66], 2), które odsyła do słynnego błogosławieństwa kapłańskiego, jakie znajdujemy w Księdze Liczb: „Niech cię Pan błogosławi i strzeże. (...) niech cię obdarzy swą łaską. Niech zwróci ku tobie oblicze swoje i niech cię obdarzy pokojem” (Lb 6, 24-26).
Temat błogosławieństwa odzywa się echem przy końcu Psalmu, gdzie na nowo pojawiają się owoce ziemi (por. Ps 67 [66], 7-8). Tam jednak spotyka się ten temat uniwersalistyczny, który duchowej substancji całego hymnu nadaje zaskakującą rozległość horyzontów. Jest to otwarcie, które odzwierciedla wrażliwość Izraela, gotowego już do konfrontacji ze wszystkimi narodami ziemi. Z kompozycji Psalmu wynika, że można by jego powstanie umieścić po doświadczeniu wygnania babilońskiego, gdy rozpoczęła się diaspora narodu wśród obcych ludów i w nowych rejonach ziemi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Dzięki błogosławieństwu wybłaganemu przez Izrael cała ludzkość będzie mogła poznać „drogę” i „zbawienie” Pana (por. w. 3), tzn. Jego zbawczy plan. Wszystkim kulturom i wszystkim społecznościom zostanie objawione, że Bóg osądza i rządzi ludami i narodami wszystkich krańców ziemi, prowadząc każdy ku horyzontom sprawiedliwości i pokoju (por. w. 5).
Jest to wielki ideał, ku któremu zdążamy, jest to wielka i zaskakująca zapowiedź, która wypływa z Psalmu 67 [66] oraz z tak licznych stron prorockich (por. Iz 2, 1-5; 60, 1-22; Hi 4, 1-11; So 3, 9-10; Ml 1, 11).
Będzie to także przedmiotem chrześcijańskiego przepowiadania, które uwydatni św. Paweł, przypominając, że zbawienie wszystkich ludów jest sercem „misterium”, tzn. zbawczego planu Boga: „Poganie już są współdziedzicami i współczłonkami Ciała, i współuczestnikami obietnicy w Chrystusie Jezusie przez Ewangelię” (Ef 3, 6).

4. Teraz Izrael może już prosić Boga, żeby wszystkie narody zostały włączone w oddawanie Mu chwały; będzie to chór uniwersalny: „Niech Ciebie, Boże, wysławiają ludy, niech wszystkie narody dają Ci chwałę!” - powtarza się w Psalmie (por. Ps 67 [66], 4. 6).
Pragnienie wyrażone w Psalmie uprzedza wydarzenie opisane w Liście do Efezjan, gdy odwołuje się być może do muru separacji, który w świątyni w Jerozolimie oddzielał Żydów od pogan: „Teraz w Chrystusie Jezusie wy, którzy niegdyś byliście daleko, staliście się bliscy przez krew Chrystusa. On bowiem jest naszym pokojem. On, który obie części ludzkości uczynił jednością, bo zburzył rozdzielający je mur - wrogość. (...) A więc nie jesteście już obcymi i przychodniami, ale jesteście współobywatelami świętych i domownikami Boga” (Ef 2, 13-14. 19).
Wynika z tego przesłanie dla nas: musimy obalić mury podziałów, wrogości i nienawiści, aby rodzina dzieci Bożych odnalazła się w harmonii przy jednym stole, aby błogosławić i wielbić Stworzyciela za dary, których On udziela wszystkim, nie czyniąc różnic (por. Mt 5, 43-48).

5. Tradycja chrześcijańska odczytała Psalm 67 [66] w kluczu chrystologicznym i mariologicznym. Dla Ojców Kościoła „ziemia [która] wydała swój owoc”, to Dziewica Maryja, która wydała na świat Chrystusa Pana.
Tak na przykład św. Grzegorz Wielki w Wykładzie na temat Pierwszej Księgi Królewskiej komentuje ten werset, łącząc go z licznymi fragmentami Pisma Świętego: „Maryja jest słusznie nazywana «górą bogatą owocami», gdyż z Niej zrodził się doskonały owoc, to jest nowy człowiek. Prorok, patrząc na Nią, jak jest piękna i odziana w chwałę swej płodności, woła: «Wyrośnie różdżka z pnia Jessego, wypuści się odrośl z jego korzeni» (Iz 11, 1). Dawid, radując się owocami tej góry, mówi do Boga: «Niech Ciebie, Boże, wysławiają ludy, niech wszystkie narody oddają Ci chwałę! Ziemia wydała swój owoc». Tak, ziemia wydała swój owoc, gdyż Ten, którego zrodziła Dziewica, nie został poczęty za sprawą człowieka, gdyż Duch Święty okrył Ją swoim cieniem. Dlatego też Pan mówi do króla i proroka Dawida: «Potomstwo z ciebie zrodzone posadzę na twoim tronie» (Ps 132 [131], 11). Dlatego Izajasz stwierdza: «Owoc ziemi przepychem i krasą» (Iz 4, 2). Rzeczywiście, Ten, którego zrodziła Dziewica, był nie tylko «człowiekiem świętym», ale również «Bogiem Mocnym» (Iz 9, 5)” (Testi mariani del primo millennio, III, Rzym 1990, s. 625).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie atakuj mnie swoim ateizmem

2025-01-31 06:03

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Reforma edukacji to jak remont starego domu – niby ma być lepiej, ale na końcu okazuje się, że sufit przecieka, ściany się sypią, a ekipa budowlana zapomniała podłączyć wodę. W ramach najnowszych „poprawek” do systemu oświaty już postanowiono ograniczyć lekcje religii i wyrzucić z podstawy programowej niektóre lektury. W zamian uczniowie dostaną więcej edukacji seksualnej – bo najwyraźniej znajomość „Pana Tadeusza” nie jest tak ważna jak umiejętność rozpoznania 57 płci Cóż, postęp nie zna litości. Wszystko w imię „neutralności” i „nowoczesności”. Czy jednak na pewno chodzi o neutralność? Czy przypadkiem nie jest to kolejna odsłona walki z wartościami, które przez lata stanowiły fundament naszego wychowania?

W nowoczesnym świecie liczą się kompetencje przyszłości: programowanie, znajomość języków obcych, umiejętność przetrwania w korporacyjnym open space. Religia? To przecież tylko strata czasu! Zresztą, kto dziś potrzebuje duchowości, refleksji nad sensem życia, wartości? Likwidacja jednej lekcji religii tygodniowo to krok ku „neutralności światopoglądowej”. Neutralności, która polega na tym, że wszyscy musimy myśleć w jeden, jedynie słuszny sposób. Przecież nikt nikogo nie zmuszał do chodzenia na religię – można się wypisać. To prostsze niż rezygnacja z matematyki czy WF-u. Ale teraz dla równowagi trzeba sprawić, by także ci, którzy chcą na nią chodzić, mieli trudniej. Nieważne, że zgodnie z preambułą ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe nauczanie i wychowanie ma respektować chrześcijański system wartości i służyć rozwijaniu poczucia poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego.
CZYTAJ DALEJ

Święty Jan Bosko - kapłan i wychowawca

[ TEMATY ]

św. Jan Bosko

Ks. Robert Gołębiowski

Św. Jan Bosko

Św. Jan Bosko

Ostatniego dnia stycznia Kościół katolicki wspomina św. Jana Bosko - kapłana. Należy on do świętych naszych czasów. W tym dniu uroczystość świętuje każdy kapłan ze Zgromadzenia Księży Salezjanów.

Św. Jan Bosko urodził się 16 sierpnia 1815 r. w Becchi we Włoszech. Miejscowość ta jest położona około 40 km od Turynu. Jego ojciec, Franciszek Bosko zmarł, kiedy Janek miał zaledwie 2 lata. Matka Janka, Małgorzata Occhiena, jako wdowa musiała zająć się wychowaniem trzech synów: Antoniego z pierwszego małżeństwa, oraz Józefa i Jana z małżeństwa drugiego.
CZYTAJ DALEJ

W Parku Edukacji Globalnej

2025-01-31 21:27

Archiwum Salezjańskiego Wolontariatu Misyjnego

Ulubieńcami zwiedzających stały się alpaki

Ulubieńcami zwiedzających stały się alpaki

    Salezjański Wolontariat Misyjny - Młodzi Światu z Krakowa prowadzi przy swojej siedzibie unikalne miejsce, w którym w przeciągu godziny można obejść cały misyjny świat, zapoznając się z realiami życia mieszkańców wszystkich kontynentów. Zapraszamy na krótką wycieczkę po tym miejscu.

Wioski Świata - Park Edukacji Globalnej to pierwsze tego typu w Polsce miejsce, w którym cały świat jest w zasięgu ręki każdego odwiedzającego. Park powstał z myślą o przekazywaniu dzieciom i młodzieży wiedzy z zakresu edukacji międzykulturowej. Na jego terenie odwiedzający mają okazję zobaczyć: wioskę afrykańską, papuaski dom na palach, jurtę mongolską, igloo, indiańskie tipi oraz peruwiańską chatę, a zarazem poznać w ten sposób miejsca, których mieszkańcy znaleźli się na marginesie życia społecznego. To miejsce, które dotyka najbardziej oddalonych rzeczywistości, w których żyją mieszkańcy różnych kontynentów.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję