Reklama

Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan 18-25 stycznia 2005 r.

Hasło: „Chrystus jedynym fundamentem Kościoła” (por. 1 Kor 3, 11)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co roku w dniach od 18 do 25 stycznia Kościół w „ruchu ekumenicznym” modli się o zjednoczenie wyznawców Jezusa Chrystusa, nawiązując do Modlitwy Arcykapłańskiej Zbawiciela, zanoszonej do Ojca: „Oby się tak zespolili w jedno, aby świat poznał, żeś Ty Mnie posłał...” (J 17, 23). Ma to być zjednoczenie umysłów, serc i działań w Jezusie Chrystusie. Ogromnie to ważny i trudny do realizacji postulat. To, co po ludzku wydaje się dążeniem niedościgłym, wierzymy, że może być osiągnięte w Bogu, dla którego „wszystko jest możliwe” (Mt 19, 26). Posłannictwo Apostołów i ich następców wraz z cudem zjednoczenia Kościoła Chrystusowego może zaowocować pod działaniem Ducha Świętego. Ta jedność - jako ideał - ma być odzwierciedleniem jedności trynitarnej między Ojcem a Synem w Duchu - Pocieszycielu.
Ekumenizm - hasło na wskroś ewangeliczne i pozytywne - w różnych wyznaniach chrześcijańskich różnie pojmowane. Ten sam Chrystus w tej samej Ewangelii to samo głosi: „Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody... Ja jestem z wami przez wszystkie dni aż do skończenia świata” (Mt 28, 19-20), ale Jego zobowiązujące posłanie różnie bywa pojmowane i realizowane. Dziękujmy jednak Boskiemu Nauczycielowi, że wlewa w nasze serca przynajmniej pragnienie zjednoczenia, dążenie do tego, „aby wszyscy stanowili jedno”. W tym właśnie duchu, w tym samym celu od czasów apostolskich usiłowano osiągnąć owoc tej oto modlitwy: „Błagaj Boga serc, by serce twoje i serce twoich braci złączył w jedno w Sercu Jezusa” (Modlitwa św. Jana de La Salle).
Nie wolno zapominać - zwłaszcza w tygodniu ekumenicznych aspiracji - o pouczeniu Katechizmu Kościoła Katolickiego, że o „przywrócenie jedności powinien troszczyć się «cały Kościół, zarówno wierni, jak i ich pasterze» (DE 5). Trzeba jednak mieć świadomość, że «ten święty plan pojednania wszystkich chrześcijan w jedności jednego i jedynego Kościoła Chrystusowego przekracza ludzkie siły i zdolności». Dlatego więc pokładamy całą naszą nadzieję «w modlitwie Chrystusa za Kościół, w miłości Ojca ku nam, w mocy Ducha Świętego» (DE 24)” (KKK 822). Te słowa Katechizmu zawierają tekst Soboru Watykańskiego II, tekst Dekretu o ekumenizmie Unitatis redintegratio z roku 1964.
Zainicjowany przez papieża Jana XXIII, a kontynuowany przez Pawła VI, Sobór Watykański II stawiał sobie właśnie - jako szczególne dążenie - przezwyciężenie podziałów w łonie Kościoła Chrystusowego. Tak pojmowanym ekumenizmem nazywamy poglądy i postawy wyrażające dążenie do zjednoczenia wszystkich rzetelnych chrześcijańskich wyznań w jednym Kościele Chrystusowym, przy zachowaniu wielorakości teologicznej i wyznaniowej. W aspekcie psychologicznym wszystkie Kościoły powinny dostrzegać swoją winę za to bolesne rozdarcie i dlatego, zamiast się wzajemnie oskarżać, winny raczej prosić o przebaczenie i dążyć do ponownego utworzenia jedynego Kościoła, założonego przez Jezusa Chrystusa.
Wielu teologów katolickich uważa ekumenizm za ruch podejmowany we wszystkich wspólnotach chrześcijańskich, by przez dialog, współpracę, zbliżenie osób i instytucji, a zwłaszcza przez wspólną modlitwę dążyć do zjednoczenia i połączenia ich przerwanej tradycji w celu przywrócenia optymalnej pełni Mistycznego Ciała Chrystusa. Ten właśnie kierunek rozumienia ekumenizmu znalazł swój wyraz w soborowym dekrecie Unitatis redintegratio. Dekret ten kończy się optymistycznym i ufnym akcentem, który mówi, że „ruch ekumeniczny” jest działalnością delikatną i wymagającą wielkiej cierpliwości i umiejętności. Może być ona prowadzona przez nas, członków Kościoła katolickiego, tylko w całkowitej wierności prawdzie otrzymanej od Apostołów i Ojców i ma zmierzać do tej pełni, którą Pan zlecił Kościołowi. Wymagana wierność jest zatem wiernością dynamiczną, zmierzającą naprzód, usiłującą dzięki natchnieniu Ducha Świętego odnaleźć żywe prawdy Bożego Objawienia, prawdy zawarte w Słowie Bożym, w Piśmie Świętym i Tradycji.
O doniosłości „ruchu ekumenicznego” przekonują się zwłaszcza duszpasterze działający na terenach misyjnych, gdzie brak jedności bywa wielkim utrudnieniem w ewangelizacji. O tym właśnie mówi Sobór w Dekrecie o działalności misyjnej Kościoła Ad gentes divinitus: „O ile pozwalają warunki religijne, działalność ekumeniczną należy tak rozwijać, aby katolicy po bratersku współpracowali z braćmi odłączonymi według norm Dekretu o ekumenizmie, przez wspólne w danym razie wyznawanie wobec narodów wiary w Boga i w Jezusa Chrystusa oraz przez współpracę zarówno na polu społecznym i technicznym, jak też kulturalnym i religijnym z wykluczeniem jednak wszelkiego pozoru indyferentyzmu i pomieszania pojęć, jak też niezdrowej rywalizacji. Niech współpracują przede wszystkim dla Chrystusa, swojego Pana: Jego imię niech ich jednoczy. Tę współpracę należy zaprowadzić nie tylko między prywatnymi osobami, lecz również, według uznania ordynariusza miejscowego, między Kościołami lub Wspólnotami kościelnymi i ich dziełami” (por. DM 15).
Hasło tegorocznego Tygodnika Ekumenicznego: Chrystus jedynym fundamentem Kościoła - wskazuje na Tego, który łączy chrześcijan. Świadomość przynależności do Chrystusa, jako fundamentu, pomaga przezwyciężyć podziały, aby stanowić jedno w Kościele Chrystusowym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Postać Świętego Józefa. Zbyt mało doceniana

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Agata Kowalska

Święty Józef

Święty Józef

Rozważania do Ewangelii Mt 1, 18-24.

Niedziela, 21 grudnia. Czwarta Niedziela Adwentu.
CZYTAJ DALEJ

Nuncjusz Apostolski abp Filipazzi: Kraków przyjmuje jako ojca tego, który jest jego synem

2025-12-20 18:47

[ TEMATY ]

ingres

Kraków

Nuncjusz Apostolski

Kard. Grzegorz Ryś

Abp Antonio Guido Filipazzi

kard. Ryś

fot. biuro prasowe archidiecezji krakowskiej

Nuncjusz Apostolski abp Filipazzi podczas ingresu kard. Rysia: Kraków przyjmuje jako ojca tego, który jest jego synem Zapraszam całą wspólnotę diecezjalną, by pod przewodnictwem nowego Pasterza, rozpoczęła kolejny etap swej wielowiekowej historii, krocząc drogą prawdy, sprawiedliwości, miłości i pojednania – mówił nuncjusz apostolski w Polsce abp Antonio Guido Filipazzi podczas ingresu kard. Grzegorza Rysia, nowego metropolity krakowskiego, do bazyliki archikatedralnej na Wawelu.

„Dziś Kraków przyjmuje jako ojca tego, który jest jego synem” – przyznał.
CZYTAJ DALEJ

Psalm na niedzielę: góra to nie wyrok, ale obietnica

2025-12-21 11:00

[ TEMATY ]

Niedziela

Niedziela

Psalm

Vatican media

Współczesny człowiek często czuje się zagubiony, bo żyje w świecie bez góry. Wszystko jest płaskie, relatywne, bez wierzchołka. Psalm przywraca pionowy wymiar życia. Nie po to, żeby cię przygnieść, ale żeby pokazać, że jest coś wyżej i że warto tam iść. A najpiękniejsze jest to, że na szczycie nie czeka samotność, lecz Oblicze - podkreśla o. Piotr Kwiatek, kapucyn, doktor psychologii, inicjator psalmoterapii w komentarzu Centrum Heschela KUL do psalmu 24 śpiewanego w IV Niedzielę Adwentu.

Jak podkreśla o. Kwiatek, świat czasami „wydaje się za mały dla naszych lęków i za duży dla naszych marzeń. Ziemia kręci się dalej, a my często czujemy się na niej obco trochę jak goście, którzy zapomnieli, że są współwłaścicielami domu”. Natomiast psalm 24 „pokazuje nam, kim naprawdę jesteśmy i dokąd naprawdę idziemy. Jest w nim coś z terapii – nie takiej, która zagłusza ból, ale takiej, która prowadzi przez niego do źródła sensu”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję