Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Dziękczynienie za łaskę zbawienia dokonanego przez Boga

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 136 [135], 10-26
z Nieszporów na poniedziałek IV tygodnia
Audiencja generalna, 16 listopada 2005 r.

1. Nasza refleksja powraca do hymnu pochwalnego z Psalmu 136 [135], który Liturgia Nieszporów proponuje w dwóch sukcesywnych etapach, idąc śladem specyficznego rozróżnienia, które kompozycja Psalmu umożliwia nam na poziomie tematycznym. Rzeczywiście, celebracja dzieł Pana rozwija się w dwóch wymiarach - w przestrzeni i w czasie.
W pierwszej części (por. w. 1-9), która była przedmiotem naszej poprzedniej medytacji, widzieliśmy dzieła Boże w stworzeniu: dały one początek wspaniałościom wszechświata. W tej części Psalmu proklamuje się wiarę w Boga Stworzyciela, który się objawia przez swoje kosmiczne stworzenia. Teraz natomiast radosna pieśń Psalmisty nazwana przez tradycję judaistyczną „Wielki Hallel”, czyli najwznioślejsza pieśń na cześć Pana, prowadzi nas w odmienny horyzont, w przestrzeń historii. Wiemy, że Objawienie biblijne nieustannie ogłasza, iż obecność Boga Zbawiciela objawia się w sposób szczególny w historii zbawienia (por. Pwt 26, 5-9; Joz 24, 1-13).

Reklama

2. Widzimy wyzwalające działania Pana, których istota tkwi w fundamentalnym wydarzeniu wyjścia z Egiptu. Z tym wydarzeniem ściśle związana jest trudna wędrówka przez pustynię Synaju, której ostatecznym celem jest ziemia obiecana, Boży dar, którego Izrael doświadcza na wszystkich stronach Biblii.
Słynne przejście przez Morze Czerwone, „podzielone na dwie części”, jakby rozcięte i udomowione jak zwyciężony potwór (por. Ps 136 [135], 13), rodzi lud wolny i powołany do misji oraz chwalebnego przeznaczenia (por. w 14-15; Wj 15, 1-21) i będzie miało swoją chrześcijańską interpretację w pełnym wyzwoleniu od zła, łaską chrztu (por. 1 Kor 10, 1-4). Otwiera się później wędrówka przez pustynię: tam Pan przedstawiony jest jako wojownik, który kontynuując dzieło wyzwolenia, rozpoczęte w przejściu przez Morze Czerwone, staje wobronie swojego ludu, uderzając w przeciwników. Pustynia i morze reprezentują przejście przez zło i ucisk, aby otrzymać dar wolności iziemi obiecanej (por. Ps 136 [135], 16-20).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Nazakończenie Psalm ukazuje ową krainę, którą Biblia w sposób entuzjastyczny wysławia jako „ziemię piękną, ziemię obfitującą w potoki, źródła i strumienie, które tryskają w dolinie (...), ziemię pszenicy, jęczmienia, winorośli, figowca i drzew granatu, ziemię oliwek, oliwy i miodu, ziemię, gdzie nie odczuwając niedostatku, nasycisz się chlebem, gdzie ci niczego nie zabraknie, ziemię, której kamienie zawierają żelazo, a z jej gór wydobywana jest miedź” (por. Pwt 8, 7-9).
Ta wzniosła celebracja, która przerasta rzeczywistość tej ziemi, ma na celu wysławianie daru Bożego. Dar, który pozwala ludowi być wolnym, dar, który rodzi się - jak nieustannie powtarza się w antyfonie, która kończy każdy werset - z hesed Pana, to znaczy z Jego „miłosierdzia”, z Jego wierności przyjętej w przymierzu z Izraelem, z Jego miłości, która nieustannie się objawia przez „pamięć” (por. Ps 136 [135], 23). W czasie „poniżenia”, to znaczy w sukcesywnych próbach i uciskach, Izrael będzie odkrywał zawsze zbawczą rękę Boga wolności i miłości. Również w czasie głodu i biedy Pan będzie się pojawiał, aby ofiarować całej ludzkości pożywienie, potwierdzając swoją rolę Stwórcy (por. w. 25).

4. W Psalmie 136 [135] spotykają się więc dwa sposoby jedynego Bożego Objawienia: kosmiczny (por. w. 4-9) oraz historyczny (w. 10-25). Pan jest transcendentny jako Stworzyciel i ostateczna Wyrocznia bytów, ale jest również blisko swoich stworzeń, wchodząc w przestrzeń oraz w czas. Jego obecność pośród nas osiąga swój szczyt we Wcieleniu Chrystusa. Właśnie to głosi w sposób jasny chrześcijańska interpretacja Psalmu, jak potwierdzają to Ojcowie Kościoła, którzy widzą szczyt historii zbawienia i najwyższy znak miłosiernej miłości Ojca w darze Syna, który jest Zbawicielem i Odkupicielem ludzkości (por. J 3, 16).
Św. Cyprian, rozpoczynając swój traktat Dzieła miłości i jałmużna, z podziwem kontempluje dzieła Boga, których dokonał w Chrystusie, swoim Synu, dla dobra swego ludu, z radością ukazując Jego miłosierdzie: „Bracia najdrożsi, liczne i wielkie są dobrodziejstwa Boże, których hojna i obfita dobroć Boga Ojca i Chrystusa dokonała i zawsze dokonywać będzie dla naszego zbawienia; rzeczywiście, aby ustrzec nas, żeby dać nam nowe życie i móc nas odkupić, Ojciec posłał Syna; Syn, który został posłany, chciał nazywać się również Synem Człowieczym, abyśmy mogli stać się dziećmi Boga: uniżył się, aby wywyższyć lud, który wcześniej leżał na ziemi; został zraniony, aby uleczyć nasze rany; stał się niewolnikiem, ażeby wyprowadzić na wolność nas, którzy byliśmy niewolnikami. Przyjął śmierć, aby móc ofiarować śmiertelnym nieśmiertelność. Takie są liczne i wielkie dary Bożego miłosierdzia” (1: Trattati: Collana di Testi Patristici, CLXXV, Rzym 2004, s. 108).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Miłosierdzia Bożego

W Wielki Piątek rozpoczyna się Nowenna do Miłosierdzia Bożego. Pan Jezus polecił Siostrze Faustynie, aby przez 9 dni odmawiała szczególne modlitwy i tym samym sprowadzała rzesze grzeszników do zdroju Jego miłosierdzia.

„Pragnę, abyś przez te dziewięć dni sprowadzała dusze do zdroju mojego miłosierdzia, by zaczerpnęły siły i ochłody, i wszelkiej łaski, jakiej potrzebują na trudy życia, a szczególnie w śmierci godzinie. W każdym dniu przyprowadzisz do serca mego odmienną grupę dusz i zanurzysz je w tym morzu miłosierdzia mojego. A ja te wszystkie dusze wprowadzę w dom Ojca mojego. Czynić to będziesz w tym życiu i w przyszłym. I nie odmówię żadnej duszy niczego, którą wprowadzisz do źródła miłosierdzia mojego. W każdym dniu prosić będziesz Ojca mojego przez gorzką mękę moją o łaski dla tych dusz.
CZYTAJ DALEJ

Zawiercie: Profanacja krzyża. Odcięli jego górne ramię i przemalowali na czarno

2025-04-18 15:49

[ TEMATY ]

krzyż

profanacja

Zawierciańska - źródło warte uwagi/zrzut ekranu

By dokonać tej profanacji krzyża, nieznani sprawcy musieli wdrapać się Skałę Rzędową w Zawierciu-Bzowie. To jedno z największych wzniesień w okolicy - ma 454 metry. Sprawą zajęła się policja - informuje TVP3 Katowice.

Za niszczenie mienia grozi kara do 5 lat pozbawienia wolności, a za obrazę uczuć religijnych – do lat 2.
CZYTAJ DALEJ

Msza Krzyżma Świętego

2025-04-18 22:48

Biuro Prasowe AK

    - Te święte trzy dni, które otwierają się dzisiaj przed nami, to szczególna okazja, by wejść, na ile się da, w głębię tajemnic Jezusa Chrystusa, Jednorodzonego Syna Bożego, Boskiego Logosu, który dla nas i dla naszego zbawienia przyjął ciało z Maryi Dziewicy – mówił abp Marek Jędraszewski podczas Mszy Krzyżma Świętego w Sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie.

Na początku homilii arcybiskup postawił pytanie: kim jest Jezus Chrystus? Podkreślił, że nurtowało ono mieszkańców już Nazaretu w odczytanej w Liturgii Słowa ewangelicznej scenie. Dla nich jednak Chrystus na zawsze miał pozostać tylko synem Józefa – cieśli. – Czytając Ewangelię, zdajemy sobie sprawę, że wielokrotnie, mimo cudów dokonywanych przez Jezusa, mimo nadzwyczajnej mądrości Jego nauczania, wracał problem, kim On jest – zauważył metropolita i wskazał, że prawda o Jezusie – Synu Bożym przyjęła swój najbardziej dramatyczny wyraz przed sądem Kajfasza.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję