Reklama

Wspólnoty Bożych robotników

Niedziela łódzka 39/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

30 września 1936 r. w niewielkiej francuskiej miejscowości ChaQteauneuf-de-Galaure rozpoczęły się pierwsze rekolekcje przeprowadzone w Ognisku Miłości. Ich pomysł narodził się w sercu Marty Robin, mistyczki i stygmatyczki. Osoby świeckiej, która przez więcej niż 50 lat żyła w cierpieniu spowodowanym ciężkim paraliżem, nie przyjmowała pokarmów ani napojów, ustały wszystkie funkcje jej ciała poza oddychaniem - mogła więc mówić. Raz w tygodniu przyjmowała Komunię św., po czym zawsze zapadała w trwającą kilkanaście godzin ekstazę. Przez cierpienie i modlitwę Marta Robin żyła w bliskości Jezusa Chrystusa. Przyjmowała także ludzi, którym służyła swoimi darami duchowymi i modlitwą wstawienniczą. Przez kilkadziesiąt lat jej ciemny pokój odwiedziło ponad 100 tys. osób. Duchowym opiekunem Marty Robin i ojcem pierwszego Ogniska Miłości był ks. George Finet.

Wizja Marty Robin

Reklama

W 1932 r. trzydziestoletnia Marta Robin miała za sobą kilkanaście lat ciężkiej choroby i duchowego zmagania, by zaakceptować swój los. Wiedziała już, że Bóg wybrał ją dla siebie i powierzył misję: "Objąć całą ziemię królestwem prawdy i miłości". Jak miała to uczynić prosta chłopka z francuskiej prowincji, unieruchomiona przez chorobę? Chrystus wyjaśnił jej to podczas częstych widzeń w roku następnym. Zapowiedział powstanie "Ognisk Jego Miłości", promieniujących na świat świętością życia, błyszczących światłem i dobrocią. Do nich Jezus i Jego Matka posyłać będą dusze zagrożone, by doznały uzdrowienia. W Ogniskach światła, dobroci i miłości, tworzonych przez świeckich z kapłanem na czele, ludzie wracać będą na drogę prawdy, odradzać się duchowo poprzez rekolekcje i świadectwo życia wspólnoty. Nie będą to jednak kolejne zgromadzenia zakonne. W wizji Marty Robin, potwierdzonej później w dokumentach Soboru Watykańskiego II, świeccy mieli odegrać istotną rolę w odnowie Kościoła. Marta Robin zmarła w 1981 r. Jest kandydatką na ołtarze. Jej misja realizuje się nadal. Ogniska Miłości (Foyers de ChariteM) powstają na całym świecie. We Francji poza centralnym Ogniskiem w ChaQteauneuf-de-Galaure istnieje kilkanaście wspólnot. Szczególnie liczne są Ogniska w krajach Ameryki Łacińskiej, Afryki, a także w Azji. W Polsce od kilku lat funkcjonują dwie wspólnoty: w Kaliszanach, w archidiecezji lubelskiej i w Olszy k. Rogowa, w archidiecezji łódzkiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nasze ognisko

Ideę Marty Robin poznał we Francji i przeniósł do Łodzi ks. Sławomir Sosnowski. Wokół niego zaczęła się zawiązywać wspólnota życia złożona z młodych świeckich kobiet. Od 1996 r. Ognisko ma siedzibę w starym dworku pod Rogowem i coraz liczniejsza jest grupa byłych uczestników rekolekcji, którzy chętnie wracają do tego miejsca. Niedziela Łódzka także towarzyszy temu dziełu i systematycznie przekazuje informacje o Ognisku. Niedawno francuskie Centrum podjęło decyzję o udzieleniu pomocy finansowej wspólnocie z Rogowa, by mógł powstać nowy dom rekolekcyjny. W końcu czerwca br. poświęcono w Olszy plac pod budowę. Autorami projektu są Joanna i Piotr Stefańscy. Budowa realizowana jest przez firmę "Vester". Na uroczystość przybył z Francji ojciec duchowy Ogniska Miłości w Tressaint. W wygłoszonej konferencji i podczas homilii o. AndreeM van der Borght mówił o duchowych poznaniach danych mu podczas osobistych kontaktów z Martą Robin. Przybliżył również słuchaczom ideę Ogniska Miłości jako chrześcijańskiej wspólnoty życia.

Świadectwo jedności

Zapytany o dzień powszedni Ognisk Miłości we Francji o. van der Borght powiedział, że podobnie jak dzieci w rodzinie, choć mają jedną matkę i jednego ojca - różnią się między sobą, tak i wspólnoty Ognisk Miłości nie są jednakowe. Różni je wielkość, ilość nowych powołań i dzieła, poprzez które realizują swoje zadanie w Kościele i na świecie. Foyer de Charite w Tressaint jest duże, dzięki czemu liczne są też dzieła jakie prowadzi. Oprócz szkoły, domu opieki i domu rekolekcyjnego, członkowie Ogniska w Tressaint animują także: diecezjalne centrum modlitwy, ośrodek wakacyjny i telefon zaufania dla kobiet kuszonych aborcją. We wszystkich dziełach uczestniczy również tzw. wspólnota przymierza, złożona z byłych uczestników rekolekcji pomagających w różnoraki sposób. - Bez nich nie dalibyśmy rady - powiedział o. van der Borght. Poza tym, z tej grupy rekrutują się młodzi ludzie - kandydaci do wspólnego życia w Ognisku Miłości. Stała obecność w Ognisku osób przybywających tu z potrzeby serca stwarza okazję, by wspólnota w sposób widoczny świadczyła o jedności, o radości modlitwy i o autentycznej bratniej miłości. Przykład Marty Robin uczy doceniania każdej osoby, niezależnie od jej funkcji we wspólnocie, wieku, powabu czy zdolności. Osoba posiada wartość nieskończoną dopóki ma serce zdolne do kochania. Członkowie Ognisk uczą się od Marty, że każda osoba jest ważna, potrzebna i święta ponieważ jest świątynią Bożej obecności. We wspólnocie wszyscy są równi, łączy ich jedno powołanie. Chrześcijanie w ogóle nie powinni dopuszczać do podziałów między sobą. Mają prawo nie zgadzać się, ale zawsze trzeba dążyć do jedności. "Niech słońce nigdy nie zachodzi nad twoim gniewem" - mówi Pismo Święte. Jedność we wspólnocie chrześcijańskiej opiera się na wzajemnym przebaczaniu. "Gdy patrzymy na życie wspólnoty, myślimy: to prawdziwy cud, że oni mogą istnieć razem" - zauważył o. van der Borght. Jest to owoc nieustannego wysiłku przebaczania, dawanego i przyjmowanego. Tylko w ten sposób wspólnota może żyć i wzrastać, pociągając innych do Boga.

Czerpanie ze źródła modlitwy

Nie ma wspólnoty chrześcijańskiej, która nie byłaby wspólnotą modlitwy. Tu jest źródło wszystkiego. Również misja jest owocem kontemplacji. Wartość wspólnot Ognisk Miłości określa się także zdolnością do modlitwy. Dotyczy to indywidualnie osób i rodzin. Jesteśmy tyle warci, ile warta jest nasza modlitwa, a co za tym idzie - nasza miłość. - Zawsze znajdą się ludzie gotowi spalać się w działaniu, trudniej o osoby spalające się w modlitwie. A jednak w tym tkwi tajemnica duchowej płodności - mówił w Rogowie o. van der Borght.
- Jeśli Marta Robin zostanie przez Kościół ogłoszona świętą to nie dlatego, że dokonywała dzieł nadzwyczajnych, ale ze względu na jej życie w miłości - miłości Bożej w modlitwie i miłości bratniej w spotkaniu z bliźnimi - dodał Gość z Francji.
Ogniska Miłości są dla dzisiejszego świata znakiem prawdziwego, chrześcijańskiego stylu życia opartego na modlitwie, miłości braterskiej i wspólnej pracy. Są to bowiem wspólnoty Bożych robotników. Fundamenty nowego domu w Olszy wyrastają już w pierwsze zarysy ścian. O. van der Borght prosił wszystkich o modlitwę w intencji powołań do tej wspólnoty życia. Obiecał, że następnym razem przyjedzie do Rogowa, gdy 25. członek tego Ogniska składać będzie swoje zobowiązanie do pozostania w nim na stałe. Miejmy nadzieję, że nastąpi to szybko. Dołączmy do wspólnoty modlitwy i prośmy Boga o to, by Ognisko Miłości w Olszy rosnąc, stawało się coraz bardziej żywą wspólnotą, otwartą i zdolną odpowiedzieć na wyzwania czasu, zdolną nieść uzdrowienie licznym, zagubionym w świecie duszom.

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Czy jesteśmy gotowi przyznać, że jesteśmy nieużyteczni?

2025-09-30 07:06

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Damian Burdzań

Druga kwestia poruszona przez Jezusa dotyczy służby. Każe nam mówić: Słudzy nieużyteczni jesteśmy; wykonaliśmy to, co powinniśmy wykonać. Czy są to rzeczywiście nasze słowa? Czy jesteśmy gotowi przyznać, że jesteśmy nieużyteczni?

Apostołowie prosili Pana: «Dodaj nam wiary». Pan rzekł: «Gdybyście mieli wiarę jak ziarnko gorczycy, powiedzielibyście tej morwie: „Wyrwij się z korzeniem i przesadź się w morze”, a byłaby wam posłuszna. Kto z was, mając sługę, który orze lub pasie, powie mu, gdy on wróci z pola: „Pójdź zaraz i siądź do stołu”? Czy nie powie mu raczej: „Przygotuj mi wieczerzę, przepasz się i usługuj mi, aż zjem i napiję się, a potem ty będziesz jadł i pił”? Czy okazuje wdzięczność słudze za to, że wykonał to, co mu polecono? Tak i wy, gdy uczynicie wszystko, co wam polecono, mówcie: „Słudzy nieużyteczni jesteśmy; wykonaliśmy to, co powinniśmy wykonać”».
CZYTAJ DALEJ

„Św. Jan Paweł II. Prorok nadziei” – wkrótce XXV Dzień Papieski

2025-10-02 11:30

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

prorok nadziei

XXV Dzień Papieski

Fundacja Dzieło Nowego Tysiąclecia

XXV Dzień Papieski

XXV Dzień Papieski

- To dzieło nie okazało się chwilową inicjatywą, ale nabrało poważnego charakteru. To tysiące osób, które skorzystały z pomocy fundacji - podkreślił abp Adrian Galbas SAC podczas dzisiejszej konferencji zapowiadającej XXV Dzień Papieski. W tym roku obchodzony będzie on 12 października pod hasłem: „Św. Jan Paweł II. Prorok nadziei”. Wydarzenie co roku przypomina o duchowym dziedzictwie Papieża Polaka i staje się okazją do modlitwy, refleksji oraz wsparcia programu stypendialnego dla młodzieży poprzez zbiórkę prowadzoną przez Fundację „Dzieło Nowego Tysiąclecia”. W ciągu roku FDNT wspiera blisko 2100 stypendystów.

Abp Adrian Galbas SAC, metropolita warszawski i przewodniczący Rady Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia”, podkreślił, że jubileusz działalności fundacji jest dowodem jej trwałości i realnego znaczenia w życiu Kościoła w Polsce. - To dzieło nie okazało się chwilową inicjatywą, ale nabrało poważnego charakteru. To tysiące osób, które skorzystały z pomocy fundacji. To naprawdę olbrzymie dobro także w wymiarze wspólnoty - konkretnej wspólnoty osób połączonych tymi samymi wartościami - zaznaczył hierarcha.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję