Reklama

Wiara

Marcin Zieliński o tym, jak żyć w łasce

My, chrześcijanie, nie jesteśmy powołani, by żyć, jak wszyscy inni – o własnych siłach. Jesteśmy wezwani do tego, by współpracować z łaską. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że nie jesteśmy w stanie wykonać Bożego powołania na ziemi jedynie o własnych siłach.

[ TEMATY ]

duchowość

RTCK

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współpraca z łaską

Usłyszałem kiedyś takie zdanie, że jeśli masz plan na swoje życie, który jesteś w stanie zrealizować o własnych siłach, to znaczy, że nie odkryłeś jeszcze w pełni, czego chce dla Ciebie Bóg. Innymi słowy, ten Twój plan na pewno nie jest jeszcze do końca Bożym planem. Kiedy Bóg objawia człowiekowi plan na jego życie, to człowiek za każdym razem reaguje tak samo: „to nie dla mnie”, „nie dam rady”, „nie umiem”, „nie potrafię”. Wystarczy przyjrzeć się kilku bohaterom biblijnym i ich reakcjom, żeby to zobaczyć. Maryja słyszy, że ma być matką Syna Bożego i pierwsze, co mówi, to: „Jakże się to stanie, skoro nie znam męża” (por. Łk 1,34). Dopiero po wyjaśnieniach Anioła wypowiada słowa: „niech się tak stanie”. Mojżeszowi Bóg każe iść do faraona, a ten reaguje: „Kimże jestem, bym miał iść do faraona i wyprowadzić Izraelitów z Egiptu?” (por. Wj 3,11). Ma pełną świadomość swoich ograniczeń. Nie dość, że jest wyrzutkiem, to jeszcze się jąka… I taki facet jak on ma toczyć negocjacje z faraonem? Absurd! Nie ma lepszych? Dla Boga nie ma. On wybiera właśnie Mojżesza, by wyprowadził Jego lud z Egiptu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Spośród wszystkich biblijnych bohaterów chyba tylko Piotr nie miał dylematu, że nie poradzi sobie z realizacją Bożego planu. Ba, on twierdził, że poradzi sobie w każdej sytuacji. I co? I musiał kilka razy zaryć nosem, żeby jednak zobaczyć, że bez pomocy Ducha Świętego – bez Bożej łaski – nie da rady…

Wiarę zawsze widać

Człowiek wierzący, który współpracuje z łaską, staje się świadkiem. On nie ma powodu czuć się uciemiężony swoją wiarą. Taki człowiek tryska radością i inni to widzą. Nie jest to maska założona na potrzebę chwili, ale coś, co wypływa z Jego wnętrza. On nie musi nic mówić – ludzie sami, patrząc na niego, będą mu zazdrościć i w końcu zainteresują się jego stylem życia. Zapytają, skąd on to bierze:

Reklama

– Jak ty to robisz?

– To nie ja. To łaska Boża, która działa we mnie.

– W takim razie ja też chcę tak żyć…

Zawsze porusza mnie pewien fragment z Pierwszego Listu do Koryntian, w którym święty Paweł mówi o działaniu łaski Bożej w Jego życiu:

Lecz za łaską Boga jestem tym, czym jestem, a dana mi łaska Jego nie okazała się daremna; przeciwnie, pracowałem więcej od nich wszystkich, nie ja, co prawda, lecz łaska Boża ze mną.

1 Kor 15,10

Święty Paweł wie, jak wielką pracę wykonał (to nie przypadek, że nazywa się go Apostołem Narodów). A jednak najszczerzej, jak się da, deklaruje, że to nie jest jego praca, lecz praca łaski Bożej, która tak skutecznie „w nim działała”.

Jeśli łaska Boża pracuje wewnątrz człowieka, to jest tylko kwestią czasu, by uczynki „wyszły na powierzchnię”. Moim zdaniem, pewnym absurdem jest traktowanie wiary jako swojej prywatnej sprawy. Mnóstwo ludzi ma dzisiaj takie poglądy: niby deklarują się jako ludzie wierzący, ale równocześnie w ogóle nie poruszają publicznie ani w gronie znajomych tematu życia z Bogiem, co więcej, uważają, że nie ma on nic wspólnego z tym, jak na co dzień żyją. Taką wiarę – bez uczynków – św. Jakub nazywa martwą.

Jaki z tego pożytek, bracia moi, skoro ktoś będzie utrzymywał, że wierzy, a nie będzie spełniał uczynków? Czy [sama] wiara zdoła go zbawić? Jeśli na przykład brat lub siostra nie mają odzienia lub brak im codziennego chleba, a ktoś z was powie im: „Idźcie w pokoju, ogrzejcie się i najedzcie do syta!” – a nie dacie im tego, czego koniecznie potrzebują dla ciała – to na co się to przyda? Tak też i wiara, jeśli nie byłaby połączona z uczynkami, martwa jest sama w sobie. Ale może ktoś powiedzieć: Ty masz wiarę, a ja spełniam uczynki. Pokaż mi wiarę swoją bez uczynków, to ja ci pokażę wiarę ze swoich uczynków. Wierzysz, że jest jeden Bóg? Słusznie czynisz – lecz także i złe duchy wierzą i drżą.

Reklama

Jk 2,14-19

Złe duchy też wierzą i drżą – pisze św. Jakub. Czy ta ich wiara sprawia, że są w dobrym położeniu? Nie bardzo.

Prawdziwa wiara zawsze prowadzi do uczynków. Prawdziwa wiara zawsze będzie widoczna na zewnątrz, nie w formie obnoszenia się nią, ale zupełnie naturalnie, w innym sposobie życia, myślenia i zachowania. Wiara jest czymś, co jest wyrażalne i dostrzegalne. Innym słowy, wystarczy spojrzeć na człowieka, by wiedzieć, czy wierzy, czy nie – niezależnie od tego, co deklaruje. Wystarczy spędzić z kimś jedno popołudnie, by zorientować się, czy ten ktoś żyje z Bogiem naprawdę, czy tylko na poziomie ustnych deklaracji.

A jak to się ma do łaski? Otóż dopiero taka prawdziwa wiara aktywuje w człowieku działanie łaski i tylko taka wiara może człowieka realnie zmieniać. Jeśli więc chcemy dziś w Kościele świadczyć o Jezusie, jeśli chcemy docierać do ludzi niewierzących, to przede wszystkim musimy przyjrzeć się swojej wierze i zadać sobie pytanie, czy ona jest na pewno żywa.

___________________________

Artykuł zawiera fragment pochodzący z książki Marcina Zielińskiego - "Życie w łasce", wyd. RTCK. Sprawdź więcej: ZOBACZ


2022-05-05 09:01

Ocena: +11 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rekolekcje maryjne - zrób to (nie) sam!

[ TEMATY ]

duchowość

Matka Boża

Maryja

Stock.Adobe

Tak często modlimy się za pośrednictwem Matki Bożej, mówi o Niej, ale czy tak naprawdę dobrze Ją znamy? Czy da się zawiązać z kimś trwałą więź, znając tą osobę tylko „z widzenia”? 15 sierpnia to dobry czas, aby lepiej poznać Maryję! Z pomocą przychodzi książka „Nocą szukałam” ks. Michała Lubowickiego.

W naszym życiu nieustannie na coś czekamy. Na kolejny weekend, kolejny słoneczny dzień czy dzień wypłaty w pracy. Nasze życie na dobre związane jest z czasem oczekiwania. W rzeczywistości wiary też przecież czekamy. I warto ten czas oczekiwania dobrze wykorzystać.

CZYTAJ DALEJ

Kościół czci patronkę Europy - św. Katarzynę ze Sieny

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

pl.wikipedia.org

Kościół katolicki wspomina dziś św. Katarzynę ze Sieny (1347-80), mistyczkę i stygmatyczkę, doktora Kościoła i patronkę Europy. Choć była niepiśmienna, utrzymywała kontakty z najwybitniejszymi ludźmi swojej epoki. Przyczyniła się znacząco do odnowy moralnej XIV-wiecznej Europy i odbudowania autorytetu Kościoła.

Katarzyna Benincasa urodziła się w 1347 r. w Sienie jako najmłodsze, 24. dziecko w pobożnej, średnio zamożnej rodzinie farbiarza. Była ulubienicą rodziny, a równocześnie od najmłodszych lat prowadziła bardzo świątobliwe życie, pełne umartwień i wyrzeczeń. Gdy miała 12 lat doszło do ostrego konfliktu między Katarzyną a jej matką. Matka chciała ją dobrze wydać za mąż, podczas gdy Katarzyna marzyła o życiu zakonnym. Obcięła nawet włosy i próbowała założyć pustelnię we własnym domu. W efekcie popadła w niełaskę rodziny i odtąd była traktowana jak służąca. Do zakonu nie udało jej się wstąpić, ale mając 16 lat została tercjarką dominikańską przyjmując regułę tzw. Zakonu Pokutniczego. Wkrótce zasłynęła tam ze szczególnych umartwień, a zarazem radosnego usługiwania najuboższym i chorym. Wcześnie też zaczęła doznawać objawień i ekstaz, co zresztą, co zresztą sprawiło, że otoczenie patrzyło na nią podejrzliwie.
W 1367 r. w czasie nocnej modlitwy doznała mistycznych zaślubin z Chrystusem, a na jej palcu w niewyjaśniony sposób pojawiła się obrączka. Od tego czasu święta stała się wysłanniczką Chrystusa, w którego imieniu przemawiała i korespondowała z najwybitniejszymi osobistościami ówczesnej Europy, łącznie z najwyższymi przedstawicielami Kościoła - papieżami i biskupami.
W samej Sienie skupiła wokół siebie elitę miasta, dla wielu osób stała się mistrzynią życia duchowego. Spowodowało to jednak szereg podejrzeń i oskarżeń, oskarżono ją nawet o czary i konszachty z diabłem. Na podstawie tych oskarżeń w 1374 r. wytoczono jej proces. Po starannym zbadaniu sprawy sąd inkwizycyjny uwolnił Katarzynę od wszelkich podejrzeń.
Św. Katarzyna odznaczała się szczególnym nabożeństwem do Bożej Opatrzności i do Męki Chrystusa. 1 kwietnia 1375 r. otrzymała stygmaty - na jej ciele pojawiły się rany w tych miejscach, gdzie miał je ukrzyżowany Jezus.
Jednym z najboleśniejszych doświadczeń dla Katarzyny była awiniońska niewola papieży, dlatego też usilnie zabiegała o ich ostateczny powrót do Rzymu. W tej sprawie osobiście udała się do Awinionu. W znacznym stopniu to właśnie dzięki jej staraniom Następca św. Piotra powrócił do Stolicy Apostolskiej.
Kanonizacji wielkiej mistyczki dokonał w 1461 r. Pius II. Od 1866 r. jest drugą, obok św. Franciszka z Asyżu, patronką Włoch, a 4 października 1970 r. Paweł VI ogłosił ją, jako drugą kobietę (po św. Teresie z Avili) doktorem Kościoła. W dniu rozpoczęcia Synodu Biskupów Europy 1 października 1999 r. Jan Paweł II ogłosił ją wraz ze św. Brygidą Szwedzką i św. Edytą Stein współpatronkami Europy. Do tego czasu patronami byli tylko święci mężczyźni: św. Benedykt oraz święci Cyryl i Metody.
Papież Benedykt XVI 24 listopada 2010 r. poświęcił jej specjalną katechezę w ramach cyklu o wielkich kobietach w Kościele średniowiecznym. Podkreślił w niej m.in. iż św. Katarzyna ze Sieny, „w miarę jak rozpowszechniała się sława jej świętości, stała się główną postacią intensywnej działalności poradnictwa duchowego w odniesieniu do każdej kategorii osób: arystokracji i polityków, artystów i prostych ludzi, osób konsekrowanych, duchownych, łącznie z papieżem Grzegorzem IX, który w owym czasie rezydował w Awinionie i którego Katarzyna namawiała energicznie i skutecznie by powrócił do Rzymu”. „Dużo podróżowała – mówił papież - aby zachęcać do wewnętrznej reformy Kościoła i by krzewić pokój między państwami”, dlatego Jan Paweł II ogłosił ją współpatronką Europy.

CZYTAJ DALEJ

Bp Piotrowski: duchowni byli ostoją polskości

2024-04-29 11:42

[ TEMATY ]

bp Jan Piotrowski

duchowni

archiwum Ryszard Wyszyński

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Duchowni byli ostoją polskości, co uniemożliwiało skuteczne wyniszczenie narodu, zgodnie z niemieckim planem - mówił dzisiaj w kieleckiej bazylice bp Jan Piotrowski, sprawując Mszę św. przy ołtarzu Matki Bożej Łaskawej, z okazji Narodowego Dnia Męczeństwa Duchowieństwa Polskiego.

- To duchowni, według Niemców, byli grupą niezwykle niebezpieczną, ponieważ poprzez swoją pracę duszpasterską wspierali wszystkich Polaków - podkreślał biskup w homilii. - Od początku wojny byli wyłapywani, torturowani, niszczeni i mordowani - dodał. Jak zauważył, „sakramentalne kapłaństwo było dla Niemców, Rosjan, a potem komunistów znakiem sprzeciwu”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję