Reklama

Pierwsze w Polsce radio interaktywne

Niedziela Ogólnopolska 7/2007, str. 15

O. Tadeusz Rydzyk podczas realizacji audycji radiowej
Archiwum Radia Maryja

O. Tadeusz Rydzyk podczas realizacji audycji radiowej<br>Archiwum Radia Maryja

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wszystkie media są z natury swojej dialogiczne. Nawet te drukowane - łącznie z folderem i ulotką. Obecnie, gdy dominują w świecie media elektroniczne, powstają niespotykane dotąd możliwości podejmowania dialogu za ich pośrednictwem. Jeszcze do niedawna medium interaktywnym było tylko radio. Dziś interaktywność daje znać o sobie w funkcjonowaniu telewizji i w Internecie.
Można powiedzieć, że dzięki uruchomieniu interaktywności media stały się jeszcze bardziej sobą, odzyskały swoją tożsamość. Tym samym, zgodnie z nauczaniem Kościoła, mogą być jeszcze wyraźniej szczodrym „darem Boga”. Są płaszczyzną przepływu informacji w dwóch kierunkach - od nadawcy do odbiorcy i odwrotnie.
W systemach totalitarnych nie ma prawdziwej interaktywności mediów. Stają się wyłącznie kanałami przepływu treści monologowych. Bowiem systemy te lękają się publicznego dialogu. Gdy zaś pojawia się jakaś namiastka interaktywności, sięgają po niezawodną cenzurę, która nie dopuszcza głosów wykraczających poza obowiązującą poprawność (polityczną, medialną).
Polacy czekali więc bardzo długo na radio interaktywne. Pierwsze tego typu radio w naszym kraju mogło się pojawić dopiero w wolnej Polsce, wcześniej nie miało szans. Zastanawia fakt, że nie stało się nim ani radio publiczne, ani komercyjne, choć i jedno, i drugie nie stroniło od podejmowania prób w tym kierunku.
Pierwszą w Polsce rozgłośnią radiową o charakterze interaktywnym jest Radio Maryja z siedzibą w Toruniu. Dziś Radio to zdobywa rosnące rzesze stałych słuchaczy - zarówno w kraju, jak i poza jego granicami (dzięki Internetowi i łączności satelitarnej).
Programem najbardziej charakterystycznym dla Radia Maryja są „Rozmowy niedokończone”. Stale wzrasta ich audytorium, bowiem doskonali się profesjonalizm pracujących w nim osób, występują znakomici goście i stale podejmowane są problemy aktualne. Radio znane jest z tego, że zajmuje się tematami ważnymi, trudnymi i niepopularnymi.
Należy tu podkreślić, że interaktywność Radia nie tylko czyni je ciekawszym, ale również ułatwia przyswajanie treści przekazywanych w konferencji, katechezie czy w obszernym wykładzie. Dzięki ich omówieniu w rozmowach telefonicznych zostają one pogłębione i na dłużej utrwalone. Podjęty temat otrzymuje nowy, bogaty kontekst, którego nie ma w tradycyjnej audycji oraz w lekturze książki i prasy. Radio ma to do siebie, że w dużej mierze przyczynia się do budowania więzi społecznych. Jest to - zdaniem Marshalla McLuhana - specyficzna cecha radia. Ona się potęguje, gdy program realizowany jest w formule radia interaktywnego. Rodzina Radia Maryja jest jednym z efektów realizowania tej formuły. Bowiem twórczy dialog prowadzi do wspólnoty.
Dzięki interaktywnym audycjom Radio Maryja uzyskuje wyjątkową skuteczność w działaniach ewangelizacyjnych. Do udziału w programach interaktywnych zgłaszają się chętni z wielu krajów i z różnych kontynentów. Rozsiani po całym świecie Polacy mogą się spotykać na gościnnej antenie Radia i wypowiadać opinie na temat spraw najważniejszych dla Kościoła, narodu i państwa. Jest więc Radio Maryja niezawodnym nauczycielem, sprawdzonym przewodnikiem po świecie wartości oraz wrażliwym wychowawcą, który kształtuje miłość do Kościoła i Ojczyzny.
Natomiast absurdalne ataki na Radio Maryja i jego założyciela, pojawiające się z częstotliwością, którą coraz łatwiej przewidzieć, jeszcze mocniej uzasadniają jego misję i kierunek działania. Biorąc zaś pod uwagę niechęć pewnych środowisk do Kościoła, zwłaszcza zaś tendencje antyewangelizacyjne, trzeba powiedzieć wprost: to Radio nie może nie być atakowane. Dlatego tak cenna jest życzliwość Kościoła hierarchicznego dla Radia Maryja, a także duchowe i materialne wsparcie ze strony rodaków w Polsce i poza jej granicami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Spóźniony Bóg u Joachima i Anny

[ TEMATY ]

święty

święta

Arkadiusz Bednarczyk

Joachim z Anną, Maryją, Józefem i Jezusem – obraz z kościoła w Krasnem k. Rzeszowa

Joachim z Anną, Maryją, Józefem i Jezusem – obraz z kościoła w Krasnem k. Rzeszowa

Dziś Kościół obchodzi wspomnienie świętych Joachima i Anny, rodziców Najświętszej Maryi Panny. W to wspomnienie pamiętajmy więc zarówno o naszych rodzicach, jak i dziadkach. Otoczmy ich naszą modlitwą i wdzięcznością.

Joachim i Anna. Oboje w dojrzałym wieku. Wciąż pragnęli dziecka. Bezdzietność – zgodnie z kulturą żydowską – traktowali jako hańbę i karę Bożą. Nie mamy o nich pewnych informacji. Pismo Święte nawet o nich nie wspomina. Imiona rodziców Maryi i jedynie ziarno prawdy o ich życiu pochodzą z apokryfów i tradycji chrześcijańskiej. Czego więc dowiadujemy się o nich?
CZYTAJ DALEJ

Szwajcaria: radna miejska strzelała do obrazu przedstawiającego Matkę Bożą z Dzieciątkiem Jezus

2025-07-25 21:09

[ TEMATY ]

profanacja

znieważanie

zrzut ekranu Instagram

Prokuratura w Zurychu postawiła zarzuty radnej miejskiej i byłej przewodniczącej Partii Zielono-Liberalnej Saniji Ameti po zamieszczeniu przez nią zdjęcia, na których oddaje około 20 strzałów do obrazu przedstawiającego Matkę Boską z Dzieciątkiem Jezus. Według informacji szwajcarskiego portalu 20 Minuten, Ameti oskarżono na podstawie artykułu 261. szwajcarskiego kodeksu karnego o publiczne znieważenie przekonań religijnych i zakłócanie pokoju religijnego.

Przepis powyższy przewiduje kary dla każdego, kto „publicznie i złośliwie znieważa lub wyśmiewa przekonania religijne innych, a w szczególności ich wiarę w Boga, albo złośliwie bezcześci przedmioty kultu religijnego”.
CZYTAJ DALEJ

„Katolicki influencer” – czyli jaki? Misja na cyfrowym kontynencie

2025-07-27 10:26

[ TEMATY ]

Monika Przybysz

katoliccy influencerzy

sdecoret/fotolia.com

Żyjemy w epoce, w której cyfrowy świat stał się nowym kontynentem - miejscem rozmów, idei i poszukiwania sensu. Pojawia się pytanie: kim jest „katolicki influencer” i jak wygląda jego misja w cyfrowym świecie - przestrzeni pełnej możliwości, ale i zagrożeń? „W świecie ulotności i półprawd trzeba głosić nadzieję, która jest trwała i zakorzeniona w Chrystusie” - wskazała dr hab. Monika Przybysz, medioznawca z Instytutu Edukacji Medialnej Wydziału Teologicznego UKSW.

28 i 29 lipca w Rzymie odbędzie się jubileusz dedykowany katolickim influencerom i ewangelizatorom internetowym. To historyczne wydarzenie zgromadzi cyfrowych ewangelizatorów z całego świata, by wspólnie się modlić, dzielić doświadczeniami i umacniać w misji głoszenia Chrystusa w sieci.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję