Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czytając ewangeliczne przypowieści, o których już wielokrotnie była mowa (również przed dwoma tygodniami), możemy zastanawiać się nad celem, jaki przyświecał ich autorom. Jeśli weźmiemy pod uwagę parabolę o niesprawiedliwym sędzim (zob. Łk 18, 2-8), zamierzeniem jej twórcy było wyeksponowanie prawdy, aby nie ustawać na modlitwie i wierzyć w jej sprawczą moc. Dlatego też nieporozumieniem byłoby np. dopatrywanie się w tym opowiadaniu jakichkolwiek porównań między owym pysznym i krnąbrnym urzędnikiem a Panem Bogiem.
Kolejnym przykładem może być przypowieść o ziarnie wsianym w ziemię (zob. Mk 4, 26-29). W wymowny sposób ów tekst chce podkreślić autonomiczną potęgę życia, która tkwi w dobrym i zdrowym nasieniu. Analogiczna moc życia jest w ogłaszaniu nadejścia królestwa Bożego. Z pewnością zamierzeniem Jezusa nie było np. prawienie słuchaczom morałów bazujących na postaci rolnika, który wydaje się nie podejmować żadnych działań, aby owo nasienie wydało plon. Cokolwiek by robił lub też nie robił, nie jest w stanie dać sam z siebie nasieniu mocy życia i wzrostu.
W Ewangelii wg św. Łukasza spotykamy przypowieść o nieuczciwym zarządcy (zob. 16, 1-8), który oszukiwał swego pana. Celem tej historii jest ukazanie czytelnikom zaradności owego człowieka i jego natychmiastowej próby poszukiwania drogi wyjścia z trudnej sytuacji. W konsekwencji ów pan chwali go, „że roztropnie postąpił” (w. 8). Nie mówi, że uczynił dobrą rzecz. Pochwala tylko to, że szybko poszedł po rozum do głowy i postanowił zadbać o swoją przyszłość, podczas gdy „synowie światłości” (w. 8) nie angażują się tak mocno i głęboko w sprawy odnoszące się do wiary oraz zgodnego z nią życia.
Jako ostatni przykład niech posłuży nieco paradoksalna parabola zaczerpnięta ze źródła pozabiblijnego, którym jest gnostycka apokryficzna Ewangelia Tomasza. Powstała ona prawdopodobnie na początku II wieku i zawiera 114 wypowiedzi Jezusa. Jego 98. wypowiedź brzmi następująco: „Królestwo Ojca jest podobne do człowieka, który chciał zabić możnowładcę. Będąc w domu, wyciągnął miecz i przebił nim ścianę, aby zobaczyć, czy ma rękę wystarczająco silną. Potem poszedł zabić możnego pana”. Zamierzenie autora tego tekstu jest bardzo podobne do celu bliźniaczych przypowieści o budowie wieży i rozpętywaniu wojny (zob. Łk 14, 28-32): nie rozpoczynać działania, jeśli nie jesteśmy pewni, że je wykonamy. Jakiekolwiek zaś porównanie między planowanym zabójstwem a Bożym królestwem na pewno wychodzi poza intencję tego, kto napisał tę parabolę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: Ksiądz z Osiedla zaprasza na dyskoteki ewangelizacyjne pod Most Świętokrzyski

2024-04-26 09:08

[ TEMATY ]

ks. Rafał Główczyński

ks. Mirosław Benedyk

Ks. Rafał Główczyński, salwatorianin prowadzący na YouTube kanał Ksiądz z osiedla, organizuje dyskoteki ewangelizacyjne, które odbywać się będą w każdą sobotę pod Mostem Świętokrzyskim w Warszawie. Pierwsza w tym roku już w najbliższą sobotę.

Duchowny przypomniał, że pierwsza taka dyskoteka pod mostem odbyła się 27 maja 2023 r., w wigilię Zesłania Ducha Świętego. "Plan był taki, że nie mieliśmy żadnego planu, spontanicznie poszliśmy z głośnikiem pod Most Świętokrzyski. Wyszło tak, że od tej nocy byliśmy tam co sobotę do początku października" - powiedział.

CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie diecezji warszawsko-praskiej ws. księdza zatrzymanego przez CBA

2024-04-26 13:00

[ TEMATY ]

oświadczenie

Red./ak/GRAFIKA CANVA

Kuria Biskupia Warszawsko-Praska informuje o zawieszeniu proboszcza parafii św. Faustyny w Warszawie w wykonywaniu wszystkich obowiązków wynikających z tego urzędu. Jest to związane z działaniami prowadzonymi przez organy wymiaru sprawiedliwości.

Do czasu wyjaśnienia sprawy zarządzanie parafią obejmie administrator, którego najważniejszym zadaniem będzie koordynowanie duszpasterstwa parafii św. Faustyny w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

Weigel: deklaracja "Dignitas infinita" mogłaby być lepsza

2024-04-26 10:55

[ TEMATY ]

George Weigel

Ks. Tomasz Podlewski

Chociaż opublikowana 8 kwietnia deklaracja Dykasterii Nauki Wiary „Dignitas infinita” zawiera wiele ważnych stwierdzeń dotyczących obrony życia i godności człowieka, to dokument ten mógłby być jeszcze lepszy - uważa znany amerykański intelektualista katolicki i biograf św. Jana Pawła II, prof. George Weigel. Swoje uwagi na ten temat zawarł w felietonie opublikowanym na łamach portalu „The First Things”.

Zdaniem prof. Weigla najbardziej uderzający w watykańskim dokumencie doktrynalnym jest brak odniesień do encykliki Veritatis splendor św. Jana Pawła II z 1993 r. i jego nauczania, że niektóre czyny są „wewnętrznie złe”, że są poważnie złe z samej swojej natury, niezależnie od okoliczności. Zaznacza, iż fakt, że niektóre działania są złe „jest podstawą, na której Kościół potępia wykorzystywanie seksualne, aborcję, eutanazję, wspomagane samobójstwo i współczesne formy niewolnictwa, takie jak handel ludźmi”. Zgadza się, że jak mówi deklaracja, są to „poważne naruszenia godności ludzkiej”, ale dokument ten nie mówi dlaczego tak jest. „Nie dlatego, że obrażają nasze uczucia lub wrażliwość na ludzką godność, ale dlatego, że możemy wiedzieć na podstawie rozumu, że zawsze są one poważnie złe i to należało to jasno stwierdzić” - uważa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję