Reklama

Ponad połowa księży czyta „Niedzielę”

Przed wojną prasa katolicka stanowiła 23 proc. czasopism wydawanych w Polsce, dzisiaj jest to zaledwie kilka procent

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od ponad osiemdziesięciu lat na rynku prasowym obecny jest Tygodnik Katolicki „Niedziela”. Z badań prowadzonych m.in. przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego wynika, że jest jednym z najważniejszych tygodników religijnych w Polsce. Nakład ostatniego numeru wynosił 172 684 egzemplarze.
- Na początku „Niedziela” miała zaledwie 12 stron, kierowana była tylko do mieszkańców diecezji częstochowskiej, a jej nakład wynosił 7 tys. egzemplarzy. Po II wojnie światowej tygodnik uzyskał zasięg ogólnopolski. W skład zespołu redakcyjnego weszła wtedy m.in. znana pisarka Zofia Kossak-Szczucka - opowiada zastępca redaktora naczelnego Lidia Dudkiewicz. - W ciągu ponad 80 lat wiele się zmieniło. Były też okresy, kiedy „Niedziela” się nie ukazywała: 5 lat okupacji hitlerowskiej i 28 lat rządów komunistycznych - mówi ks. Ireneusz Skubiś, który od 26 lat kieruje tygodnikiem, po wznowieniu jego wydawania w 1981 r. Ponad 170 tys. egzemplarzy trafia dzisiaj zwłaszcza do 22 diecezji, w których ukazują się lokalne edycje gazety. Istnieje także edycja skierowana do Polaków w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Z „Niedzielą” współpracuje ok. tysiąca autorów. - Według badań, „Niedzielę” co tydzień czyta ponad połowa polskich proboszczów - podkreśla Milena Kindziuk z redakcji warszawskiej. W 2006 r. niezależna firma Estymator badała czytelnictwo, słuchalność i oglądalność mediów w Polsce. Wynika z nich m.in., że „Niedzielę” czyta ponad 15 proc. osób z wykształceniem wyższym i prawie 38 proc. z wykształceniem średnim. Według tych badań, w ciągu sześciu tygodni „Niedzielę” czytało 1,45 proc. populacji naszego kraju („Gościa Niedzielnego” - 1,37 proc., „Źródło” - 0,16 proc.). Z kolei w 2003 r. Instytut Spraw Publicznych opublikował pracę „Duchowieństwo parafialne a integracja z Unią Europejską”, pod kierunkiem Leny Kolarskiej-Bobińskiej. Czytamy tam m.in.: „Najpopularniejszą gazetą wśród duchownych jest «Nasz Dziennik» (...), a czasopismem «Niedziela»”. Nieco dalej we wspomnianej publikacji znaleźć można informację, że „Niedzielę” czyta 52 proc. duchownych, „Gościa Niedzielnego” - 33 proc., „Wprost” - 17 proc.
Dzisiejsza „Niedziela” to niemal koncern medialny. Od dziesięciu lat można ją przeczytać w internecie www.niedziela.pl. W wersji internetowej teksty z tygodnika ukazują się również w języku angielskim i włoskim. Przy redakcji istnieje studio telewizyjne, przygotowujące reportaże do internetu, ale także dla telewizji publicznej. Jest studio radiowe, produkujące audycje m.in. dla Radia Maryja, Radia Jasna Góra. Rok temu tygodnik zmienił wygląd: zmniejszył rozmiar, a zwiększył objętość. Prócz podstawowej gazety pojawiają się z „Niedzielą” specjalne dodatki: liturgiczny, „Kolekcja Papieska” poświęcona Janowi Pawłowi II, poszczególne egzemplarze ksiąg Nowego Testamentu czy „Pokolenie” przeznaczone dla ludzi młodych. „Niedziela” wydaje również dwumiesięcznik dla dzieci „Moje Pismo Tęcza”.
Do regularnego czytania „Niedzieli” przyznaje się wielu polityków. Sięgają po nią m.in. posłowie: Marek Jurek, Krzysztof Putra, Marian Piłka, Przemysław Gosiewski, senatorowie: Adam Biela, Ryszard Bender czy Czesław Ryszka. Ten ostatni jest także autorem „Niedzieli”. - To tygodnik, który podnosi na wyższy poziom refleksję na temat współczesnego życia i Kościoła. Życzę „Niedzieli” wielu następnych dziesięcioleci istnienia, bo jest bardzo potrzebna - mówi Marek Jurek.
W planach tygodnik ma m.in. zmiany w swoim portalu internetowym, by mógł jeszcze efektywniej docierać do Polaków rozsianych po całym świecie. Tym bardziej że prasa katolicka to dzisiaj zaledwie kilka procent gazet w Polsce. Przed wojną dzienniki, tygodniki i miesięczniki katolickie stanowiły 23 proc. czasopism wydawanych w Polsce. - Pracy więc nam na pewno nie zabraknie - przyznaje ks. Ireneusz Skubiś.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Słynny już na świecie film „Najświętsze serce” trafi do polskich kin!

2025-12-05 10:12

[ TEMATY ]

film

Najświętsze Serce

Karol Porwich/Niedziela

Fenomen francuskiego kina religijnego wreszcie zobaczą polscy widzowie. Głośny film „Najświętsze serce” („Sacré Coeur”) – produkcja, która we Francji stała się sensacją i nieoczekiwanym przebojem box office’u – wejdzie do polskich kin 20 lutego 2026 r. Dystrybutorem jest Rafael Film.

„Najświętsze serce”, wyreżyserowane przez Sabrinę i Stevena Gunnell, zaskoczyło francuską branżę filmową już w pierwszym tygodniu wyświetlania: uzyskało najlepszy od 2021 r. wynik liczby widzów na jedno wyświetlenie. Mimo skromnego budżetu i braku znanych nazwisk film przyciągnął tłumy – przed kinami ustawiały się kolejki, a widzowie opuszczali seanse głęboko poruszeni. Dodatkowej rozgłosu dodały kontrowersje: zakaz ekspozycji plakatów w metrze i na dworcach czy odwołanie seansów w Marsylii tylko zwiększyły zainteresowanie publiczności. W kilka tygodni film obejrzało ponad 400 tys. widzów.
CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny

[ TEMATY ]

Niepokalane Poczęcie

Adobe Stock

Zdjęcie poglądowe

Zdjęcie poglądowe

Kościół katolicki 8 grudnia obchodzi uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Wydarzenie Niepokalanego Poczęcia Maryi jest zasługą specjalnej Bożej łaski. Tajemnica ta pokazuje szczególną rolę Maryi a także, że każdy z nas cieszy się Bożą pomocą w zadaniach, które Bóg stawia na drodze naszego życia.

Czym jest niepokalane poczęcie? Wyraża prawdę o tym, że rodzice Maryi - Joachim i Anna - poczęli swoją córkę, która została przez Boga zachowana od zranienia grzechem pierworodnym. Poczęcie nieskalane przez grzech pierworodny dotyczy tylko Maryi, która w wyjątkowy sposób została zachowana od grzechu ze względu na to, że stała się Matką Syna Bożego.
CZYTAJ DALEJ

Świąteczne swetry – must have w szafie każdego miłośnika świąt!

2025-12-09 17:30

[ TEMATY ]

Polecamy

Materiał prasowy/pexels.com

Świąteczne swetry od lat są symbolem grudniowej atmosfery, ciepła rodzinnego domu i wszystkiego, co kojarzy się z wyjątkowym klimatem Bożego Narodzenia. To nie tylko zabawny dodatek, ale również element świątecznej tradycji noszony podczas spotkań rodzinnych, pracy, szkolnych wigilii czy domowych seansów filmowych. Ubrania z motywem Świąt łączą wygodę, humor i odrobinę nostalgii, przez co stały się obowiązkową częścią zimowej garderoby.

Moda na świąteczne swetry wraca każdego roku, ponieważ jest naturalną odpowiedzią na potrzebę ciepła, radości i wspólnej zabawy. To jeden z niewielu elementów ubioru, który dosłownie zmienia atmosferę w domu lub pracy – wprowadza swobodę, tworzy nastrój bliskości i podkreśla wyjątkowość grudniowego czasu. Popularność swetrów rośnie również dzięki temu, że łatwo dopasować je do różnych okoliczności: mogą być zabawnym akcentem na imprezie firmowej, klimatycznym strojem na rodzinne spotkanie czy częścią pamiątkowych zdjęć.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję