Reklama

„Tu Radio Solidarność”

Kiedy przed ćwierćwieczem, w drugi dzień Wielkanocy stanu wojennego, grupa kilku osób nadała pierwszą audycję Radia Solidarność, komuniści wpadli we wściekłość.
Oto działacze podziemia łamali kolejny ich monopol - na informację radiową

Niedziela Ogólnopolska 39/2007, str. 14-15

Janusz Klekowski
Mateusz Wyrwich

Janusz Klekowski<br>Mateusz Wyrwich

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„(...) Nieprawdą jest, że internowanie to coś innego niż zwykłe więzienie. Ciągle dochodzą do nas informacje o pobiciach w obozach internowanych, np. w Wierzchowie i Włodawie czy w aresztach śledczych. W areszcie śledczym na Mokotowie przebywa skatowany student 4. roku Akademii Teologii Katolickiej - Matejczyk. Chociaż w czasie przesłuchania został pobity tak, że nastąpiło pęknięcie śledziony, a życiu jego zagraża niebezpieczeństwo, zamiast przenieść go do szpitala, przesłuchuje się i bije nadal. Pamiętajmy o tym, kiedy wmawia się nam, że życie ulega normalizacji, że w imię spokoju i wyższych racji musimy pogodzić się z czasami pogardy. Nie może być normalizacji w kraju, w którym są bici i niewinnie więzieni, w którym podeptane są prawa ludzkie. Zgoda na taką normalizację jest zdradą własnego sumienia, jest zaprzaństwem. Musimy walczyć o uwolnienie uwięzionych, o przywrócenie godności ludzkiej. O odrodzenie naszego Związku. Taką walkę podejmuje nasza radiostacja i taką walkę powinien prowadzić, w miarę swoich możliwości, każdy uczciwy Polak”.
Fragment pierwszej audycji, czytany przez Zofię Romaszewską, napisany przez jej męża Zbigniewa

W grudniu 1981 r. stan wojenny zbierał już pierwsze ofiary śmiertelne. Tysiące osób było więzionych w 46 obozach internowania. Kilkaset dalszych - zamkniętych w innych więzieniach za strajki, różnorakie formy protestów przeciwko komunistom. A junta wojskowa, pod wodzą PZPR i Wojciecha Jaruzelskiego, zapowiadała kolejne sukcesy komunizmu. Po chwilowym upadku nadziei, związanej z odzyskiwaniem praw obywatelskich przez Solidarność, już od pierwszych dni stanu wojennego zaczęły powstawać podziemne pisma, m.in. „Tygodnik Wojenny”, „KOS”. Budowano również inne formy samoorganizacji związane z funkcjonowaniem podziemia. Jedną z nich, wówczas najbardziej spektakularną, było powstanie i funkcjonowanie Radia Solidarność w Warszawie.

Początki Radia Solidarność

Reklama

Pomysłodawcą i konstruktorem Radia Solidarność był inżynier elektronik Roman Kołyszko. Zaproponował on taką formę porozumiewania się zakładom pracy Regionu Solidarności Mazowsza już kilka miesięcy przed stanem wojennym - na ewentualność grudniowego strajku generalnego. Do realizacji tego pomysłu jednak nie doszło. Szansę ponownego wykorzystania nadajnika inżyniera Kołyszki zauważył Zbigniew Romaszewski, wówczas już działacz podziemnej Solidarności. Obu w stanie wojennym skontaktował ze sobą prof. Jan Kielanowski. Wkrótce w sprawę uruchomienia Radia, już w styczniu 1982 r., zaangażowali się nie tylko ukrywający się przed Służbą Bezpieczeństwa Zofia i Zbigniew Romaszewscy, lecz także kilkanaście innych osób, m.in. Janusz Klekowski, muzyk z Teatru Wielkiego w Warszawie. Z Romaszewskimi znał się od kilku lat z działalności w Komitecie Obrony Robotników. Podobnie jak oni ukrywał się. To właśnie jemu i swojej żonie, Zofii, Zbigniew Romaszewski zaproponował nagranie, czyli „spikerkę” pierwszej audycji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Siekiera, motyka...”

Reklama

Janusz Klekowski czas współpracy z Radiem Solidarność pamięta bardzo dokładnie i uważa to wydarzenie za jedno ze swych najcenniejszych życiowych doświadczeń. Tak dziś wspomina tamten czas: - Już wiedzieliśmy, co się znajdzie w tej pierwszej audycji. Ale zastanawialiśmy się ze Zbyszkiem, co wybrać jako sygnał - sygnaturkę zapowiadającą audycję. Braliśmy pod uwagę takie patetyczne utwory, jak „Etiuda rewolucyjna” Chopina. Zosia Romaszewska ciągle jednak nas przed tym ostrzegała i przekonywała, że musi to być coś łatwo wpadającego w ucho. Wreszcie powiedziała: Skoro jest wojna, to niech będzie fragment piosenki z okresu okupacji: „Siekiera, motyka...”. A ja, jeszcze przed stanem wojennym, oprócz zajęć w orkiestrze grałem na co dzień na violi da gamba oraz na flecie prostym w zespole muzyki dawnej u znakomitego kompozytora Marcina Szczycińskiego. W mieszkaniu, w którym się ukrywałem, miałem ze sobą mój flet. Więc postanowiłem na nim zagrać... siekiera, motyka... No i okazało się, że nie może być innego sygnału, tylko właśnie taki. Dla mnie ten flet jest historyczny i przechowuję go do dziś. Przyszłość pokazała, że gdybyśmy wybrali na sygnaturkę jakiś patetyczny sygnał, to mogłoby to być śmieszne, bo audycja trwała kilka minut, więc połowę zajmowałby sygnał muzyczny. Zresztą ta melodia bardzo przypadła ludziom do gustu. Słyszałem czasem na mieście, jak sobie gwizdali... siekiera, motyka... Zdarzyła się przy tym piękna i zabawna historia. Kiedy następnego dnia po emisji rozgłośnie zachodnie RWE, BBC, Głos Ameryki nadały audycję Radia „S” z tym sygnałem, to Marcin Szczyciński biegał podekscytowany po ludziach i mówił żartobliwie: Słuchajcie, mój uczeń grał w BBC na flecie.
- Jest też związana z tą emisją inna, może mniej zabawna historia - opowiada żona Janusza Klekowskiego, Elżbieta. - Janusz ma niewielką wadę wymowy, lecz na tyle charakterystyczną, że ci, którzy go znają, potrafią łatwo rozpoznać jego głos. Następnego dnia po emisji audycji kilkanaście osób w teatrze podchodziło do mnie, klepało po plecach i mówiło: - Gratulacje, Elżuniu. Myślałam, że się zapadnę pod ziemię. Tam wielka konspiracja z tym Radiem, a tu niemal połowa teatru wie, kto macza w tym palce. Od tego czasu zresztą dwóch ubeków siedziało na sali podczas prób, bo Janusz był już poszukiwany listem gończym, i czekali, czy przypadkiem nie przyjdzie do teatru.

Światła mrugające po horyzont

Nadajnik Kołyszki był prototypem. Kilka tygodni trwały więc próby techniczne. Pierwszą audycję, rodzaj generalnej próby technicznej, wyemitowano 12 kwietnia 1982 r. - Uważaliśmy, że radio stanie się ważnym elementem w podtrzymywaniu nastroju społecznego. Chodziło nam o to, aby ludzie nie myśleli, że nas, Solidarności, już nie ma - wspomina po latach Zofia Romaszewska. - Wiedzieliśmy, że Służba Bezpieczeństwa będzie nas zagłuszać, a i pewnie po jakimś czasie nas złapią. Że pójdziemy siedzieć i przypuszczaliśmy, że wyrok dostaniemy nie mniejszy niż dwucyfrowy. Ale było warto ryzykować, bo wsparcie ludzi na duchu było dla nas ważniejsze. Nasz kolega Wojtek Kochlewski, zwany Medalikiem, wpadł na pomysł, żeby nadać audycję z wieżowca na Grójeckiej. Miał fantastycznego dozorcę, który dał mu klucze do wejścia na dach. Nagrywaliśmy na Bemowie, w starej willi na ulicy Telewizyjnej.
- Nie przypadkiem wybraliśmy drugi dzień świąt Wielkanocnych. Wiedzieliśmy, że już część funkcjonariuszy będzie zdemobilizowana na przepustki świąteczne. Milicjanci, SB, Rezerwowe Oddziały Milicji Obywatelskiej, ZOMO, wojsko. Trzy dni wcześniej zostało rozrzuconych kilka czy nawet kilkanaście tysięcy ulotek informujących o tym, że w drugi dzień świąt nadawać będzie Radio Solidarność i o której godzinie. Audycja miała charakter ku „pokrzepieniu serc”. Było to, można rzec, pierwsze radio „interaktywne” w Polsce. Poprosiliśmy bowiem ludzi o to, by zapalali i gasili światła w zależności od tego, jak będą nas słyszeć. Specjalny „kod” Zosia podała w trakcie audycji. W ten sposób chcieliśmy się zorientować, jaki jest nasz zasięg.
Pierwszą audycję Radia Solidarność nadawali Janusz Klekowski i Marek Rasiński. W emisję było zaangażowanych kilka rodzin z bloku. Mimo dopiero połowy kwietnia wieczór był bardzo przejrzysty i ciepły. Nadajnik w teczce dyplomatce na dach wniósł Klekowski z Rasińskim, który trzymał również antenę umieszczoną na kilkumetrowej wędce teleskopowej „szczupakówce”. - Marek Rasiński to wspaniały chłopak, z wielką odwagą i zaangażowaniem w sprawę niepodległości. Nie bał się niczego. Stał z wysoką anteną na dachu niczym poseł wolności, a ja kilka metrów koło niego z odbiornikiem kontrolnym, sprawdzającym słyszalność - wspomina Janusz Klekowski. - Miałem swoje lęki. Zasilanie do naszego sprzętu szło z okna jednego z mieszkań. Miałem wrażenie, że ten czarny kabel, który idzie po ścianie i wychodzi na dach, jest wszędzie widoczny. Na dachu raptem wyobraziłem sobie, że pod blokiem jest zbiegowisko ludzi i wszyscy pokazują sobie palcami nas i ten kabel. To było zupełnie irracjonalne! Na szczęście, obecność Marka wpływała na mnie bardzo uspokajająco. Wreszcie zaczęliśmy nadawać. I w pewnym momencie zobaczyłem światła mrugające po horyzont... Ludzie potwierdzali odbiór i informowali o jego jakości. Popłakałem się. Marek chyba też i w wielkiej euforii wówczas powiedział: - Teraz to już mogą mnie zamknąć. To była wzruszająca dla mnie chwila. Podobnej już nigdy nie przeżyłem. Nadajniki i magnetofon ukryliśmy w bezpiecznym miejscu, gdzieś w tym bloku. U państwa Koralików, zdaje się, bo tam się zameldowaliśmy zaraz po zejściu z dachu. Kiedy weszliśmy, wszyscy nas obcałowali. Wypiliśmy herbatę, jakiś czas posiedzieliśmy i bezpiecznie wyszliśmy na dwór. Po nadaniu audycji miałem świadomość, że Solidarność weszła na wyższy stopień w walce o niepodległość Polski.
- Na mnie największe wrażenie zrobiła opowieść zecera z Domu Słowa Polskiego. Miał nocną zmianę, jak zresztą kilkudziesięciu albo kilkuset innych pracowników drukarni; składali i drukowali gazety na następny dzień - opowiada Zbigniew Romaszewski. - Niemal każdy przyszedł z małym radioodbiornikiem. Zaczęła się praca, rozpoczęli druk i w pewnym momencie, gdy zbliżyła się godz. 21, wyłączyli maszyny i zaległa kompletna cisza. Nagle te wszystkie odbiorniki odezwały się sygnaturką i radiem. I w tym momencie wrzask na sali był taki, że aż się ściany trzęsły.

Ludzie wylegli na balkony

Po tej pierwszej, próbnej audycji następna została nadana dwa tygodnie później, na dzień przed 1 maja. Działała już wtedy, powołana przez SB, specjalna grupa dochodzeniowa „Audycja”, wspierana przez Stasi, służby specjalne NRD. Jednak mimo namierzenia przez pelengatory miejsca nadawania audycji, nie udało się wykryć ani nadajnika, ani magnetofonu. Choć w pobliżu miejsca emisji SB i milicja zamknęły kwartał kilkudziesięciu ulic i zgromadziły blisko tysiąc tajniaków i umundurowanych. Również samochody transportowe i opancerzone. Nad budynkiem, z którego nadawano audycję, krążył helikopter. - Nawet gdyby urządzenie zostało wykryte, nie stanowiło to już zagrożenia dla kogokolwiek. Magnetofon bowiem i nadajnik tym razem były wyłączane przez automat - wyjaśnia Janusz Klekowski. - Jak mi opowiadano, SB bardzo dokładnie obstawiła osiedle „Za Żelazną Bramą”, skąd rzeczywiście była emisja. Ludzie zorientowali się, z tej manifestacyjnej wręcz obecności milicji, że z ich osiedla nadawana jest audycja. Wpadli w taką euforię, że już nie hamowali się. Wylegli na balkony i śpiewali hymn.
Dwa miesiące później, w lipcu 1982 r., zupełnie przypadkowo została aresztowana Zofia Romaszewska. W następnym miesiącu, w wyniku denuncjacji, został aresztowany jej mąż oraz siedmiu współpracowników Radia. W procesie, który odbył się w styczniu 1983 r., zapadły wyroki od 7 miesięcy do 4,5 roku więzienia - dla Zbigniewa Romaszewskiego. Jego żona dostała o półtora roku mniej.
W tym czasie w całym już kraju powstawały audycje współpracujące z warszawskim Radiem Solidarność bądź nadające zupełnie niezależnie. Do końca 1989 r. „radia Solidarność” wyemitowały kilkaset audycji. Nadawano m.in.: w Gdańsku, Gorzowie, Krakowie, Lublinie, Puławach, Szczecinie, Świdniku, Toruniu, Wrocławiu. Wiele z nich na szerokościach TVP, zakłócając w ten sposób program telewizyjny.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga. Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek). W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio. Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia. Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm. Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.
CZYTAJ DALEJ

„Tak dla religii i etyki w szkole!” – Stowarzyszenie Katechetów Świeckich oficjalnie rozpoczyna inicjatywę ustawodawczą

2025-03-25 07:24

[ TEMATY ]

religia

religia w szkołach

Adobe Stock

Dzisiaj przed Kancelarią Sejmu RP Stowarzyszenie Katechetów Świeckich (SKŚ) oficjalnie zainaugurowało obywatelską inicjatywę ustawodawczą pod nazwą „Tak dla religii i etyki w szkole!”. W Kancelarii Marszałka Sejmu złożono zawiadomienie o powstaniu Komitetu Obywatelskiego Inicjatywy Ustawodawczej projektu zmian w ustawie o systemie oświaty oraz ustawie – Prawo oświatowe.

Wśród członków Komitetu znaleźli się przedstawiciele różnych grup zawodowych, profesji, poglądów politycznych oraz wyznań religijnych. Ma to świadczyć o szerokim konsensusie i potrzebie działania na rzecz obrony religii w szkołach. Wśród członków Komitetu są m.in.: Jerzy Smoliśnki, szef Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Mazowsze, Marcin Ratułkowski, burmistrz czarnego Dunajca, adwokat, samorządowiec, ks. Dominik, sekretarz Rady Kościoła Starokatolickiego Mariawitów i rzecznik prasowy oraz Bogdan Kuźmiuk, nauczyciel religii prawosławnej, dyrygent chóru w parafii Hagia Sofia w Warszawie. Pełnomocnikiem Komitetu została Dorota Chmielewska, a jej zastępcą Dariusz Kwiecień. Celem inicjatywy jest wprowadzenie obowiązku wyboru między religią a etyką oraz wliczanie oceny z tych przedmiotów do średniej ocen. Projekt przewiduje również, że zarówno religia, jak i etyka miałyby po dwie godziny tygodniowo.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Parolin: przedstawiamy papieżowi tylko sprawy najważniejsze

2025-03-25 10:11

[ TEMATY ]

kard. Parolin

kard. Pietro Parolin

Vatican News

„Na razie przedstawimy Ojcu Świętemu tylko najważniejsze kwestie, które wymagają jego decyzji, również po to, aby go zbytnio nie męczyć” powiedział wczoraj dziennikarzom sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej, kard. Pietro Parolin, odnosząc się do obecnego okresu, gdy lekarze narzucili papieżowi dwa miesiące rekonwalescencji z odpoczynkiem, fizjoterapią i terapią medyczną.

Kard. Parolin odpowiedział na pytania dziennikarzy uczestnicząc w konferencji zatytułowanej „Watykański Szczyt Długowieczności: przeciwstawianie się zegarowi czasu” w Augustinianum. Zaznaczył, iż Ojciec Swięty musi mieć obecnie zapewniony spokój. „Myślę, że na razie przedstawimy mu tylko najważniejsze kwestie, które wymagają jego decyzji, również po to, aby go zbytnio nie męczyć”. Wyjaśnił, że praca biurowa będzie kontynuowana, a „kiedy zajdzie potrzeba spotkania się z nim, spotkamy się z nim lub prześlemy mu dokumenty, na podstawie których będzie mógł podjąć decyzję. Co do audiencji i uroczystości publicznych, nie wiem. Uważam, że w tej chwili nie można sobie wyobrazić natychmiastowego powrotu do aktywności. Będzie to zależało od jego powrotu do zdrowia i na tej podstawie lekarze ocenią, czy będzie to możliwe, czy nie” - wyjaśnił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję