Reklama

Tańce w komorze solnej

„Magnum” Salt Cup 2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na głębokości prawie 125 m pod ziemią, w komorze „Warszawa” w Kopalni Soli „Wieliczka”, 28 października br. ponad 100 par tanecznych z 29 klubów całego kraju prezentowało swoje umiejętności podczas Salt Cup 2007 - Międzynarodowego Turnieju Tańca Towarzyskiego. W tym roku turniej organizowany był przez Małopolskie Centrum Tańca już po raz szósty.
Oprócz reprezentantów Polski wielicka kopalnia gościła tancerzy z Włoch, Czech i Ukrainy. Ich umiejętności oceniało również międzynarodowe jury. Podczas wieczornej gali wyłonieni zwycięzcy (po 6 par, w każdym stylu) zostali uhonorowani „Solnym Pucharem” - nagrodą prezesa Kopalni Soli „Wieliczka” SA Zbigniewa Zarębskiego, ufundowaną przez kopalnię soli. W roli konferansjera wystąpił Janusz Myka.
W kategorii tańców latynoamerykańskich złoty „Solny Puchar” otrzymali Andrzej Suchocki i Natalia Piecewicz z klubu IDEA Kraków, srebro wywalczyli Michał Sadcza oraz Paulina Filipczuk z warszawskiego klubu FEELING, a brąz trafił do rąk Petra Polaka i Lenki Tvrzovej z Ostrawy - reprezentantów Republiki Czech. Wyróżnienia wszystkim nagrodzonym parom wręczył Marian Leśny - prezes zarządu Trasy Turystycznej.
Starosta powiatowy Jacek Juszkiewicz gratulował zwycięzcom „Solnego Pucharu” w kategorii tańców standardowych. Najwyższe miejsce na podium zajęli Łukasz Tomczak i Aleksandra Jurczak z klubu CONTRA w Warszawie, drugie miejsce zdobyli Michał Kowalski i Justyna Kołtuniuk z FEELING, a na trzeciej pozycji uplasowali się Łukasz Filipczuk i Dominika Strupiechowska, również przedstawiciele tego klubu.
Zmagania taneczne, jak wspomniano wyżej, odbywały się na deskach komory „Warszawa”. Sala ta powstała na początku XIX wieku, o czym świadczą daty na ścianie: 1818 i 1821 r. Komorę tę wybrano w pokładzie soli spiżowej, gdzie spotyka się tzw. sól trzaskającą, zawierającą uwięzione skupienia gazu wyzwalającego się podczas jej rozpuszczania. Podczas turnieju „trzaskało” też na dębowym parkiecie, bowiem gwoździem programu był pokaz tańca w wykonaniu najlepszych par świata w tańcach standardowych i latynoamerykańskich: Mirko Gozzoli i Alessi Betti oraz Slavika Kryklyvyy i Eleny Khvorovy. Obie pary zostały nagrodzone przez publiczność owacjami na stojąco.
Komora „Warszawa”, która gościła w swoich progach tancerzy, ma imponujące rozmiary: długość 54 m, szerokość 17 m, wysokość 9 m. Powstała w wyniku wydobycia ok. 20 tys. ton soli. W 1951 r. ustawiono w niej pomnik górników, wykuty w soli przez Stefana Kozika. Tańce można było oglądać w blasku okazałych szklanych żyrandoli, podziwiając jednocześnie współczesną płaskorzeźbę, wykonaną na północnym ociosie przez górników rzeźbiarzy z Wieliczki: Juliusza Chimiaka, Marka Stachurę, Pawła Janowskiego, Marka Janowskiego oraz Pawła Kurowskiego.
Kopalnia Soli „Wieliczka” 9 września 1978 r. została wpisana jako zabytek na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO i znalazła się w gronie pierwszych 12 obiektów z całego świata. Jest to jedyny obiekt górniczy na świecie czynny bez przerwy - od średniowiecza do chwili obecnej. Według statystyk, kopalnia ta cieszy się obecnie największą popularnością wśród turystów z Wielkiej Brytanii, Niemiec i USA.
Początki „Wieliczki” - jednej z najsłynniejszych w świecie kopalni - sięgają średniowiecza, kiedy to nosiła dumną nazwę Magnum Sal (tzn. Wielka Sól). Najstarszym historycznym dokumentem dotyczącym kopalni jest przywilej Kazimierza I z 1044 r., nazywający Wieliczkę „Magnum Sal alias Wieliczka”. Bez przesady można stwierdzić, że tegoroczny VI Międzynarodowy Turniej Tańca Towarzyskiego zasłużył na nazwę „Magnum” Salt Cup 2007.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Premiera filmu "Brat Brata"

2024-05-14 00:19

ks. Łukasz

Podczas panelu dyskusyjnego

Podczas panelu dyskusyjnego

Premiera kinowa to nie tylko okazja do obejrzenia konkretnego obrazu, który chce przekazać reżyser, ale to także okazja do poznania konkretnej historii. Tym razem był to ks. Jerzy Adam Marszałkowicz.Film “Brat Brata” mówiący o nim, ale też o dziele, jaki stworzył czyli Towarzystwie Pomocy Brata Alberta cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Sala kinowa zapełniła się po brzegi.

W sali kina “Nowe Horyzonty” we Wrocławiu odbyła się nie tylko premiera filmu, ale także rozmowa o nim i dziele pomocy osobom w kryzysie bezdomności. Było to pewnego rodzaju dopowiedzenie tego, czego w filmie nie udało się zamieścić, bo przecież taka produkcja ma ograniczone ramy, a mówimy tu o człowieku skromnym, lecz wielkiego formatu, który dla tych, którym służył i nie tylko uchodzi za człowieka świętego.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 14.): Starty

2024-05-13 20:55

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

W jaki sposób najlepiej rozpoczynać nowe sprawy? Co zrobić, kiedy życie nagle stawia przede mną niespodziewane zadania? Gdzie znajdę pomoc, jeśli boję się wyzwań i już na starcie mam ochotę się wycofać? Zapraszamy na czternasty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o Maryi w kontekście początków ludzkich dróg.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Ania Broda: pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury

2024-05-14 15:52

[ TEMATY ]

muzyka

pieśni maryjne

Magdalena Pijewska/Niedziela

Pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury ze względu na piękno języka, słownictwo i oryginalne melodie - mówi KAI Ania Broda. Pieśni biblijne i apokryficzne, balladowe i legendy, pogrzebowe i weselne, pielgrzymkowe czy mądrościowe - to pobożnościowe, ale i kulturowe bogactwo tradycyjnej muzyki, jaką Polacy przez pokolenia oddawali cześć Maryi. O dawnych polskich pieśniach maryjnych - ich znaczeniu, źródłach, rodzajach i bogactwie - opowiada wokalistka, cymbalistka, kompozytorka i popularyzatorka dawnych polskich pieśni. Wydała m. in. z Kapelą Brodów płytę "Pieśni maryjne".

- Jest tak wiele ważnych dla mnie pieśni maryjnych, że trudno mi wybrać, które lubię najbardziej. Każda z nich ma swoje miejsce w mojej codzienności i swoją funkcję. Mam wrażenie, że jest to zbiór pieśni religijnych niezwykle zróżnicowany w formie tekstowej, w narracji, ale też w formie muzycznej. Takie pachnące ziołami i kwiatami królestwo pomocy. Niebieskie Uniwersum z liliami w herbie - opowiada w rozmowie z KAI Ania Broda.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję