Reklama

Z Watykanu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Msza św. dziękczynna za Jana Pawła II

Wielkie dzieła pontyfikatu

Reklama

Mszę św. dziękczynną za dar, jakim był pontyfikat Jana Pawła II, odprawił 16 października w Bazylice św. Piotra w Rzymie kard. Stanisław Dziwisz. W 30. rocznicę wyboru kard. Karola Wojtyły na papieża jego najbliższy współpracownik przypomniał dar pontyfikatu Jana Pawła II oraz kierunek, w jakim podążać ma Kościół, aby otworzyć przed ludźmi „perspektywy nadziei, tak ważne dla współczesnego pokolenia - pokolenia ludzi często zagubionych i głodnych wielkich wartości”.
Wśród perspektyw, które Jan Paweł II otworzył przed Kościołem, kard. Dziwisz wskazał na „otwarcie szerokiej drogi Miłosierdzia Bożego”. Sługa Boży był wielkim budowniczym drogi Miłosierdzia Bożego, którą wcześniej wskazali św. Faustyna Kowalska i jej spowiednik bł. ks. Michał Sopoćko. Papież z Polski poprowadził tą drogą miliony ludzi na całym świecie. Wszyscy, którzy pełnią miłosierdzie, zbliżają się do Boga i sprawiają, że świat jest bardziej ludzki. - Im bardziej ten świat jest boski, tym bardziej jest ludzki - stwierdził Metropolita Krakowski.
Ojciec Święty Jan Paweł II ukazał też inną perspektywę posługi Kościoła. Był wielkim wychowawcą młodzieży, widział w młodych nie tylko budowniczych lepszego jutra, ale też potężną siłę przebicia, która jest w stanie obronić fundamentalne ludzkie wartości i przekazać je następnym pokoleniom. Budował przy tym swe relacje z młodymi na zaufaniu, które jest fundamentem wychowania w rodzinie i na wszystkich szczeblach edukacji, które jest też kamieniem węgielnym życia Kościoła i przekazu żywej Tradycji.
Trzecim wielkim dziełem pontyfikatu Jana Pawła II - stwierdził kard. Dziwisz - było budowanie cywilizacji życia i miłości. Była to odpowiedź na plany świata budującego cywilizację śmierci, strachu i nienawiści. Papież sam otaczał troską każde ludzkie życie. Bronił też godności ludzkiej pracy, gdy powstał w Polsce ruch „Solidarności”. Metropolita Krakowski apelował, aby przy grobie wielkiego Rodaka zastanowić się, w jakiej mierze „Solidarność” jest znakiem nadziei, w jakiej mierze jest niezależna, i w jakiej mierze jest nadal solidarnością.
Na koniec kard. Dziwisz dziękował za to, że Jan Paweł II był przewodnikiem na drodze cierpienia. Przez całą swoją posługę zawsze był blisko ludzi cierpiących, solidaryzował się z nimi i wiedział, że cierpienie zamienione na modlitwę ma wartość zbawczej ofiary. - Głosił Ewangelię w pełni sił, wykorzystując w tym celu wszystkie otrzymane od Boga talenty, ale umiał głosić ją również przykuty do łoża boleści, spoglądając na zegar, który odmierzał czas jego odejścia z tej ziemi - mówił kard. Dziwisz. Dzięki temu wielu ludzi przestało się bać śmierci.
Kard. Dziwisz zaapelował, aby dziedzictwo Jana Pawła II krystalizowało się nie tylko w świadomości ludzi, ale i w ich sercach. - Wszystko, co robił, robił dla naszego szczęścia, które jest ukryte w naśladowaniu Chrystusa - wyznał najbliższy współpracownik Papieża Polaka.

Benedykt XVI do Polaków

W związku z obchodami 30. rocznicy wybrania kard. Karola Wojtyły na papieża Benedykt XVI powiedział do Polaków 15 października br. podczas audiencji ogólnej w Watykanie:
- Serdecznie pozdrawiam Polaków przybyłych do grobu sługi Bożego Jana Pawła II z okazji rocznicy jego wyboru na Stolicę św. Piotra. Dziękując za waszą obecność, łączę się z wami w modlitwie przy tym grobie. Pozdrawiam również pielgrzymów z Białegostoku, którzy dziękują za beatyfikację ks. Michała Sopoćki. Z serca wszystkim błogosławię. Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Orędzie na Światowy Dzień Misyjny

Benedykt XVI w orędziu na Światowy Dzień Misyjny, obchodzony 19 października, zwrócił się do biskupów tymi słowami: „Niech każdy z Was czuje się więźniem dla pogan. Biskup nie jest konsekrowany tylko dla swojej diecezji, ale dla zbawienia całego świata”. Papież zachęca do refleksji nad „stałą koniecznością głoszenia Ewangelii również w naszych czasach”, zwraca uwagę na wciąż aktualną potrzebę wyzwolenia i odkupienia ludzkości, o której pisał św. Paweł.
Nakaz misyjny na początku trzeciego tysiąclecia nie przestał być absolutnym priorytetem dla wszystkich ochrzczonych, wezwanych do bycia „sługami i apostołami Jezusa Chrystusa” - napisał Benedykt XVI. Jako przykład zaangażowania apostolskiego Papież podaje św. Pawła, Apostoła Narodów, któremu poświęcony jest obecny rok.

„Śląsk” w Rzymie

Reklama

Rocznicę wyboru Jana Pawła II Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” świętował w Rzymie. 19 października śpiewał podczas Mszy św., którą w bazylice św. Sabiny na Awentynie celebrował abp Szczepan Wesoły. Po Mszy św. „Śląsk” zaprezentował program „Santo Subito”, na który złożyły się utwory z najnowszej płyty zespołu pod takim samym tytułem. „Santo Subito” to kolekcja utworów ku czci Papieża Polaka, zawierająca m.in.: „Gaude Mater Polonia”, „Bogurodzicę”, pieśń „Matko Piekarska”, „Ave Maria”, „Barkę”, fragmenty „Requiem” W. A. Mozarta oraz F. J. Gosseca. Wyboru utworów dokonała dr Izabela Migocz, pełnomocnik dyrektora ds. artystycznych.

28 VI 2008 - 29 VI 2009

Rok ze Świętym Pawłem

Zawsze się radujcie, nieustannie się módlcie. W każdym położeniu dziękujcie, taka jest bowiem wola Boża w Jezusie Chrystusie względem was. Ducha nie gaście, proroctwa nie lekceważcie! Wszystko badajcie, a co szlachetne - zachowujcie. Unikajcie wszystkiego, co ma choćby pozór zła
(1 Tes 5, 16-22).

Cudzysłów

Ujawniając nieznane epizody, film pozwala zobaczyć ludzką prostotę, zdecydowaną odwagę, a w końcu cierpienie Papieża Wojtyły, podjęte przez niego aż do końca z góralskim hartem i cierpliwością pokornego sługi Ewangelii.
Benedykt XVI - papież
Po światowej prapremierze filmu „Świadectwo”, Watykan, 16 października 2008 r.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Krzyż nawraca Francuzów. Piszą o tym do biskupów, prosząc o chrzest

2025-04-18 12:18

[ TEMATY ]

krzyż

chrzest

Francja

nawrócenie

Adobe Stock

To Chrystus ukrzyżowany przyciąga dziś nowych ludzi do Kościoła we Francji - uważa bp Matthieu Rougé, ordynariusz podparyskiej diecezji Nanterre. Na łamach dziennika La Croix odnosi się do bezprecedensowych osiągnięć Kościoła nad Sekwaną: gwałtownego wzrostu liczby chrztów dorosłych, tłumów na liturgiach Środy Popielcowej i Niedzieli Palmowej, rekordowego udziału paryskich licealistów w pielgrzymce do Lourdes.

Bp Rougé uważa, że osiągnięcia te są nie tyle rezultatem apostolskich inicjatyw kapłanów i wiernych, co dziełem samego Boga, po prostu łaską. Spełnia się to, co zapowiedział sam Jezus: „A Ja, gdy zostanę nad ziemię wywyższony, przyciągnę wszystkich do siebie”.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Zwycięstwo ukrzyżowanego – Liturgia Wielkiego Piątku w świdnickiej katedrze

2025-04-18 22:07

[ TEMATY ]

Świdnica

Wielki Piątek

bp Adam Bałabuch

Świdnica ‑ Katedra

ks. Mirosław Benedyk

Bp Adam Bałabuch podczas adoracji Krzyża w świdnickiej katedrze

Bp Adam Bałabuch podczas adoracji Krzyża w świdnickiej katedrze

Wielki Piątek to dzień ciszy, zadumy i kontemplacji męki naszego Pana Jezusa Chrystusa. W katedrze świdnickiej 18 kwietnia liturgii Męki Pańskiej przewodniczył biskup pomocniczy Adam Bałabuch, który także wygłosił homilię. W modlitwie Kościoła uczestniczyli biskup świdnicki Marek Mendyk, biskup senior Ignacy Dec oraz duszpasterze parafii katedralnej.

Centralnym momentem liturgii była adoracja Krzyża – znaku naszego zbawienia, do którego wprowadził zebranych biskup Adam Bałabuch słowami pełnymi wiary i nadziei. – Stajemy dziś w zadumie pod Chrystusowym krzyżem, na którym dopełniło się Jego pragnienie zbawienia każdego człowieka. Tu dopełnia się także moje zbawienie – powiedział biskup. Przypomniał, że ostatnie słowa Jezusa zapisane przez św. Jana: „Wykonało się”, oznaczają wypełnienie Bożego planu odkupienia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję