Reklama

Na Suwalszczyznę - zachęca prof. Gustaw Zemła

Prof. Gustaw Zemła Suwalszczyźnie sporo zawdzięcza. Tu ładował akumulatory, tu rozwijał się duchowo. Zawsze więcej z Suwalszczyzny brał, niż zostawiał

Niedziela Ogólnopolska 34/2009, str. 12-13

Witold Dudziński

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wielki polski rzeźbiarz, twórca znanych i podziwianych pomników, poznawał Suwalszczynę przez trzydzieści lat, ale i tak nie była w stanie mu się znudzić. To, oprócz Bieszczadów, jego ulubiony region Polski.
- Pochodzę z Bieszczadów, zawsze widziałem spore podobieństwo między pagórkami z Suwalszczyzny i tymi z Bieszczadów - podkreśla Profesor, autor pomników m.in. Powstańców Śląskich, Bitwy o Monte Cassino, Poległych Niepokonanych i „łódzkiego” Mojżesza. - Ale są, oczywiście, także różnice. W mojej rodzinnej okolicy np. nie ma jezior. Na Suwalszczyźnie, Wigierszczyźnie jest ich pod dostatkiem.
Tym właśnie regionom - Suwalszczyźnie i Bieszczadom dużo zawdzięcza. - Zawsze z Suwalszczyzny brałem więcej, niż tam zostawiałem - mówi. - Tam ładowałem akumulatory, a okolica przez lata wzbogacała moją wyobraźnię i rozwijała mnie duchowo.

Filmowa okolica

Reklama

Krajobraz Suwalszczyzny z rynnowymi jeziorami i pagórkami został utworzony przez lodowiec. Pozostały po nim głazowiska, dziś stanowiące jedną z atrakcji turystycznych. Nad Czarną Hańczą - najbardziej znaną tutejszą rzeką, dopływem Niemna, na północ od Suwałk, na hektarze łąki leży w ziemi 10 tys. głazów. W pobliskim Głazowisku Bachanowo rozmiary niektórych kamieni dochodzą do 9 m w obwodzie.
Suwalski Park Krajobrazowy (SPK), obejmujący m.in. głazowiska, był pierwszym tego typu parkiem utworzonym w Polsce. Równie pięknego krajobrazu długo by szukać. Są tu dziesiątki jezior z malowniczymi zatokami, schowanych między łagodnymi pagórkami pokrytymi lasami i łąkami. Zapierające dech w piersiach panoramy Suwalszczyzny można oglądać z kilku specjalnych punktów widokowych w SPK. Chyba najpiękniejszą panoramę można podziwiać z punktu „U Pana Tadeusza”. Z wiaty, stojącej na skraju wysokiego wzgórza, spadającego kilkadziesiąt metrów w dół, rozciąga się widok na głęboką dolinę, w której leży małe jeziorko Purwin, a za nim - dwa inne, z licznymi zatokami i półwyspami. W ich wodach przeglądają się spiętrzenia lesistych wzgórz. Dalej widać jeszcze regularną piramidę Góry Cisowej, nazywanej suwalską Fudżijamą.
Okolica jest iście filmowa. Nic dziwnego, że kręcono tutaj sceny przemarszu wojsk napoleońskich do „Pana Tadeusza” Andrzeja Wajdy. Niesamowite plenery wykorzystał także Tadeusz Konwicki w „Dolinie Issy”.
Z Góry Cisowej niedaleko nad brzeg jeziora Juczno - uważanego przez niektórych za najpiękniejsze na Suwalszczyźnie. Ma malachitowy kolor wody, a położone jest wśród wysokich zalesionych wzgórz, przypominających górskie krajobrazy. Strome stoki wzgórz rozcinają wąwozy. Najgłębszy - to słynne Wilcze Jary, sięgające aż do stóp wzgórza. Pięknie jest!... Jednak perłę regionu stanowi leżące na południu Suwalszczyzny jezioro Wigry i Wigierski Park Narodowy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Artyści zaalarmowani

Reklama

Prof. Gustaw Zemła na Suwalszczyźnie pojawił się w latach 70., zaproszony na wigierskie spotkania „Sztuka i Środowisko”. - Zaalarmowały nas wieści, że w tej pięknej okolicy, obok Smolników i Jeleniewa, chcą utworzyć kopalnię minerałów - wanadu i innych metali. Gdy się zobaczy tamtejsze pejzaże, pagórki, jeziora i lasy i pomyśli, jak wyglądałyby, gdyby pojawiły się tam kominy i szyby, człowieka ogarnia zgroza. Skarb mógłby zostać odarty z piękności - mówi Profesor.
Zaczął działać. - Najpierw w grupie, w której był m.in. Andrzej Wajda, prof. Andrzej Strumiłło i malarz Zdzisław Jaroszek. Deliberowaliśmy, jak tego uniknąć. Potem zaczęły się spotkania z ludźmi władzy, gospodarki, z władzami lokalnymi, którym uświadamialiśmy niebezpieczeństwo, udało się też nagłośnić sprawę - dodaje.
Na szczęście zabrakło pieniędzy na budowę kopalni. Z czasem powstały tam parki krajobrazowe, park narodowy i o dawnych planach zapomniano. - Ale te skarby w ziemi są, oby nie znalazł się ktoś, kto znów podjąłby ten dziwny pomysł.
Prof. Zemła na wigierskie spotkania jeździł przez 28 lat. Odbywały się tam plenery artystyczne i debaty teoretyczne z różnych dziedzin. - Po każdym spotkaniu tęskniliśmy do siebie, do Wigierszczyzny, do eremów, w których mieszkaliśmy, i do tych naszych plenerów, i dyskusji - mówi prof. Zemła. - Uznaliśmy, że powinniśmy coś tam zostawić - obraz, rysunek, esej - każdy coś ze swojej dziedziny.
Odbywały się też aukcje, część zebranych pieniędzy uczestnicy spotkań przeznaczali na cele charytatywne. Oprócz tego były też wyprawy i wycieczki po okolicy, poznawanie regionu, gdzie było i jest co oglądać i podziwiać.

Statek z Papieżem

Reklama

Jezioro Wigry słynie z pięknych krajobrazów i dzikiej przyrody. Kształtem przypomina literę S, a ze względu na kształt linii brzegowej kiedyś nosiło nazwę Wingry, wywodzącą się od jaćwieskiego słowa „wingris” (kręty, wijący się). Pod tą nazwą wymienia jezioro Jan Długosz.
Brzegi są wysokie i porośnięte lasami. Stanowią raj dla zwierząt, w tym dla 140 gatunków ptaków. Liczne są tu półwyspy oraz wyspy, które zajmują powierzchnię ok. 70 ha. Na Półwyspie Klasztornym położony jest zabytkowy pokamedulski klasztor.
Kamedułom w II połowie XVII wieku półwysep i część puszcz nad Wigrami podarował król Jan Kazimierz. Było to wypełnienie ślubów króla po odpartym potopie szwedzkim. Zakonnicy o surowej regule, prowadzący życie eremitów, mieszkali tu do 1800 r., gdy w kilka lat po zagarnięciu dóbr usunęły ich władze pruskie. Budynek klasztorny był rozbierany, a cegłę sprzedawano do Suwałk, gdzie budowano z nich kamienice. Klasztor ucierpiał też w czasie obu wojen światowych, ocalał jedynie refektarz oraz jeden z eremów. Resztę odbudowano po ostatniej wojnie, a rekonstrukcja trwa do dziś.
Nad stojącymi na dwóch tarasach budynkami klasztoru góruje barokowy kościół Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Można w nim podziwiać barokowe i klasycystyczne ołtarze. Na górnym tarasie stoi dziesięć eremów, w których mieszkali mnisi, oraz potężna wieża zegarowa. Liczba turystów odwiedzających klasztor bardzo wzrosła po 1999 r., gdy gościł tu i odpoczywał podczas pielgrzymki do Ojczyzny Jan Paweł II. Niedawno w tym miejscu powstało muzeum dokumentujące jego pobyt. Z przystani przed klasztorem wyrusza w rejsy po jeziorze statek, którym przed dziesięcioma laty pływał Ojciec Święty.

Efekt wahadła

Prof. Zemła uwielbia Wigry, ale zachęca także do wycieczek do Sejn, nad jezioro Hańcza, do Starego Folwarku i samych Suwałk. Trzeba wybrać się też na któryś z punktów widokowych, żeby na Suwalszczyznę spojrzeć nieco z góry. Ulubionych miejsc w ulubionym regionie ma Profesor sporo.
Sejny, niewielkie miasteczko nad rzeką Marychą, rozwój zawdzięczają dominikanom, którzy zbudowali tu kościół i klasztor. Nie można w Sejnach ominąć bazyliki Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny - jednej z najwspanialszych katedr w Polsce, zbudowanej na początku XVII wieku. We wnętrzu oko cieszą przepiękne zdobienia, złocenia, marmurowe posadzki i przepiękny ołtarz. W północnej kaplicy kryje się najcenniejszy zabytek, jeden z kilku zachowanych w Europie - gotycka figura Matki Bożej Sejneńskiej z ok. 1400 r., nazywana Madonną Szafkową. Ten tzw. ołtarzyk polowy przedstawia figurę Matki Bożej z Dzieciątkiem, a został sprowadzony z Królewca.
Rzeźba otwiera się na boki, tworząc tryptyk. Wewnątrz płaskorzeźba wyobraża Boga Ojca siedzącego na tronie, trzymającego krucyfiks. Jest ona połączeniem trzech przedstawień: siedzącej Maryi z Dzieciątkiem, Tronu Łaski i Płaszcza Opiekuńczego. Do kościoła przylega klasztor, którego budowa trwała przez niemal cały XVII wiek. Dzięki masywnym murom, z cylindrycznymi basztami w narożnikach, budynek przypomina zamek.

Ślady Profesora

Profesor - jak mówi - Suwalszczyźnie sporo zawdzięcza. Tu ładował akumulatory, tu rozwijał się duchowo. Ale chciał też coś zostawić. - Gdy czułem, że moje pobyty tam będą się powoli kończyć, razem z malarzem Zdzisławem Jaroszkiem postawiliśmy nad Wigrami kompozycję z krzyży - mówi.
Na skarpie w Czerwonym Krzyżu stoi potężny, kilkunastometrowy drewniany krzyż z rzeźbą Chrystusa, którego otaczają kamienie młyńskie i żarna wykonane niegdyś przez miejscowych osadników. Umieszczono je na siedmiu wysokich drewnianych pniach. To symbol ludzkiego znoju i dążenia do doskonałości. Kompozycja została wykonana przez rzeźbiarza przy pomocy okolicznych mieszkańców.
To zresztą niejedyny ślad prof. Zemły na Suwalszczyźnie. W zbiorach suwalskiego Regionalnego Ośrodka Kultury i Sztuki są trzy rzeźby: dwie z cyklu oświęcimskiego i projekt pomnika ofiar obławy augustowskiej. Artysta jest też autorem pomnika Jana Pawła II, który stanął w Suwałkach.
W okolicy Czerwonego Krzyża w czasie powstania styczniowego odbywały się egzekucje powstańców. Także Niemcy w czasie II wojny światowej rozstrzelali tu Polaków i spalili wieś w odwecie za pomoc partyzantom. To działało na wyobraźnię artysty. - Miejsce urzekło mnie i prowokowało także swoją urodą - mówi. - Jestem dumny, że mogłem zostawić tam jakiś swój ślad.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Wielka Sobota - cisza i oczekiwanie

[ TEMATY ]

Wielka Sobota

Fot. Monika Książek

Wielka Sobota jest dniem ciszy i oczekiwania. Dla uczniów Jezusa był to dzień największej próby. Według Tradycji apostołowie rozpierzchli się po śmierci Jezusa, a jedyną osobą, która wytrwała w wierze, była Bogurodzica. Dlatego też każda sobota jest w Kościele dniem maryjnym. Wielkanoc zaczyna się już w sobotę po zachodzie słońca.

Tradycją Wielkiej Soboty jest poświęcenie pokarmów wielkanocnych: chleba - na pamiątkę tego, którym Jezus nakarmił tłumy na pustyni; mięsa - na pamiątkę baranka paschalnego, którego spożywał Jezus podczas uczty paschalnej z uczniami w Wieczerniku oraz jajek, które symbolizują nowe życie. W zwyczaju jest też odwiedzanie różnych kościołów i porównywanie wystroju Grobów.
CZYTAJ DALEJ

Niemal 200 interwencji strażaków; wojsko będzie pomagać w usuwaniu skutków ulewy

2025-04-19 00:17

[ TEMATY ]

pogoda

PAP

Blisko 200 razy wyjeżdżali podkarpaccy strażacy do usuwania skutków burz, które w piątek po południu i wieczorem przeszły nad częścią Podkarpacia. Najpoważniejsza sytuacja jest w gminie Pawłosiów, gdzie do pomocy w usuwaniu m.in. błota skierowane zostało wojsko.

Jak poinformował rzecznik podkarpackich strażaków bryg. Marcin Betleja, interwencje polegały głównie na wypompowywaniu wody z zalanych piwnic, budynków, posesji i na udrażnianiu przepustów drogowych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję