Reklama

Mówiła muzyka

6 maja w Częstochowie zakończyła się kolejna edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. To jedno z największych wydarzeń muzycznych nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Była to edycja ze wszech miar wyjątkowa - 20., więc jubileuszowa, a jednocześnie przez pamięć o katastrofie lotniczej w Smoleńsku - pełna symbolicznych wydarzeń.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tym roku po raz pierwszy nad Festiwalem, odbywającym się pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Episkopatu Polski, patronat honorowy objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Lech Kaczyński, który wraz z Małżonką planował obecność na jednym z festiwalowych koncertów. Niestety, tragiczna śmierć zniweczyła te plany. Pozostał list Pana Prezydenta - wpis do programu Festiwalu, w którym napisał m.in.: „Już po raz dwudziesty artyści, muzykolodzy i melomani z Europy, Ameryki i innych kontynentów spotykają się w Częstochowie, by w wiosennej atmosferze pierwszych dni maja przeżywać swoje wielkie święto - Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej «Gaude Mater». Z okazji tak pięknego jubileuszu składam najserdeczniejsze gratulacje organizatorom oraz wszystkim osobom i instytucjom, które przyczyniły się do powstania i rozkwitu tej imprezy. To dzięki Państwa zaangażowaniu zalicza się ona dzisiaj do najważniejszych w kraju i jest też powszechnie ceniona za granicą (…)”. Hołd ofiarom katastrofy z 10 kwietnia 2010 r. jako pierwsi złożyli towarzyszący Bobby’emu McFerrinowi muzycy „Morphing Vienna Chamber Orchestra” pod dyrekcją Tomasza Wabnica, otwierając festiwalowy koncert inauguracyjny „Adagio na smyczki” op. 11 Samuela Barbera. W intencji śp. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego i jego Małżonki oraz wszystkich ofiar katastrofy lotniczej sprawowana była Msza św. inauguracyjna Festiwalu, podczas której, w wykonaniu Zespołu Instrumentów Dętych i Chóru Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego pod dyr. ks. prof. Kazimierza Szymonika, poza zaplanowaną Mszą op. 22 na chór męski i zespół instrumentów dętych Józefa Elsnera zabrzmiała w częściach zmiennych „Missa brevis de profundis” Stanisława Moryto. Przeżywającym smutek po katastrofie Polakom zadedykowali także jeden z utworów muzycy „The Sakala Brothers” z Zambii. Jubileuszowa edycja Festiwalu, dzięki zdobytym w konkursie rekordowym dotacjom unijnym, poszczycić się mogła niezwykle bogatym programem i udziałem wielkich gwiazd. Ich plejadę otwierał Bobby McFerrin, a zamykał w koncercie finałowym Krzysztof Penderecki. Na posiedzeniu Rady Programowej Festiwalu ustalono, że do 20. edycji, poza nowymi wykonawcami, zostaną zaproszeni m.in. najwybitniejsi artyści z jego poprzednich dziewiętnastu odsłon. Wśród solistów i zespołów, które wystąpiły w Częstochowie, po raz drugi znalazły się m.in.: wspomniane już „Morphing Vienna Chamber Orchestra” z Austrii i zambijski „The Sakala Brothers”, „Schola Gregoriana Pragensis” z Czech oraz kantor Joseph Malovany. Natomiast jednym z najwybitniejszych zespołów, jakie zaprezentowały się na „Gaude Mater” po raz pierwszy, był bezapelacyjnie brytyjski „Retrospect Ensemble” pod dyr. Matthew Hallsa, który z udziałem solistów wykonał oratorium „Mesjasz” J. F. Haendla. Cechą odróżniającą częstochowski Festiwal od innych tego typu imprez jest jego obszerna formuła, łącząca dwa zasadnicze nurty - promocji polskiej muzyki, zarówno tej pochodzącej z dawnych zbiorów, jak i muzyki współczesnej, oraz konsekwentnie realizowany przez organizatorów nurt zbliżania do siebie kultur i religii poprzez prezentacje muzyki różnych wyznań. Nie inaczej było podczas jego jubileuszowej edycji, której po raz pierwszy towarzyszyło hasło: „Ars Sacra - Dialog Kultur” - swą treścią doskonale wpisujące się również we wszystkie edycje poprzednie. - To wspólne muzykowanie wykorzystajmy, by stanąć koło siebie - mówił w homilii podczas Mszy św. inaugurującej ks. Piotr Zaborski, duszpasterz środowisk twórczych w Częstochowie. - Pozwólmy mówić muzyce. W tegorocznym Festiwalu zabrzmiały koncerty europejskiej muzyki chóralnej XX i XXI wieku, mistycznej muzyki średniowiecza, muzyki ze zbiorów jasnogórskich, prezentowana była muzyka Czarnego Lądu, synagogalna, muzułmańska, cerkiewna, a wśród licznych wybitnych wykonawców „stanęli obok siebie” m.in.: kobiecy zespół „Rozaneh” z Iranu, Wileński Chór Kameralny „Jauna Muzika” z Litwy, Chór Synagogi pod Białym Bocianem, Zespół Staroruskiej Muzyki Cerkiewnej „Sirin” z Rosji, Ensemble „Al-Kindi” z Syrii i Turcji oraz Wirujący Derwisze z Aleppo. Ekumenia widoczna była także w umiejscowieniu koncertów, jakie odbywały się m.in. w świątyniach katolickich, ale i tradycyjnie już w kościele ewangelickim oraz po raz pierwszy we wznoszonej cerkwi prawosławnej. W tych dniach w Częstochowie prawdziwie mówiła muzyka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Obrońca wiary

Niedziela Ogólnopolska 18/2022, str. VIII

[ TEMATY ]

święty

commons.wikimedia.org

Św. Atanazy Wielki

Św. Atanazy Wielki

Za życia nazywany był „Ojcem prawowierności”, po śmierci mówiono o nim, że jest „filarem Kościoła”.

Święty Atanazy urodził się w pobożnej rodzinie najprawdopodobniej w Aleksandrii, będącej jednym z największych miast Cesarstwa Rzymskiego. Jako młodzieniec udał się do pustelni, gdzie rozwijał swoją duchowość pod opieką św. Antoniego. Dorastał w cieniu prześladowań chrześcijan. Poprzez obserwowanie męstwa i odwagi męczenników, sam nabrał chartu w obronie tego, co najcenniejsze – wiary. Jak się wkrótce okazało, ta cecha pozwoliła mu stać się obrońcą wiary, gdy herezja Ariusza zaczęła zdobywać popularność na dworze cesarskim.

CZYTAJ DALEJ

Edyta Stein doktorem Kościoła? Wniosek trafił do Papieża

2024-05-01 14:02

[ TEMATY ]

Edyta Stein

Towarzystwo im. Edyty Stein

Edyta Stein jako wykładowca, 1931 r.

Edyta Stein jako wykładowca, 1931 r.

Podjęto kolejne kroki w celu nadania św. Edycie Stein tytułu doktora Kościoła. Oficjalny wniosek w tej sprawie złożył Papieżowi generał karmelitów bosych o. Miguel Márquez Calle. Teraz Dykasteria Spraw Kanonizacyjnych będzie mogła zainicjować oficjalną procedurę.

O możliwości nadania Edycie Stein tego tytułu mówi się od kilku lat. W 2022 r. z okazji obchodów 80-lecia jej męczeńskiej śmierci o. Roberto Maria Pirastu, definitor generalny zakonu karmelitów ogłosił, że została powołana komisja naukowa, która opracowuje oficjalny wniosek w tej sprawie. Sugerowano wówczas, że św. Teresa Benedykta od Krzyża, bo tak brzmi jej zakonne imię, mogłaby uzyskać tytuł Doctor Veritatis - Doktora Prawdy, ponieważ w centrum jej dociekań zawsze stała prawda, którą po nawróceniu odkryła w osobie Jezusa Chrystusa. Jak informują włoscy karmelici, oficjalny wniosek o zaliczenie Edyty Stein w poczet doktorów Kościoła został przekazany Papieżowi 18 kwietnia na audiencji dla karmelitanek bosych.

CZYTAJ DALEJ

Leźnica Wielka: Majówki rozpoczęte!

2024-05-02 11:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Jest już tradycją, że każdego majowego dnia na wsiach i w miastach przy przydrożnych krzyżach i kapliczkach gromadzą się wierni w różnym wieku, aby wspólnie śpiewać litanię loretańską wielbiąc Boga przez wstawiennictwo Jego Matki Maryi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję