Reklama

Świat

Jerozolima: ekumeniczne modlitwy przed wizytą papieża

[ TEMATY ]

ekumenizm

modlitwa

israeltourism / Foter.com / CC BY-SA

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po co fundujemy sobie wprowadzenie Konwencji, która podważa znaczenie małżeństwa i rodziny, wpływ rodziców na wychowanie dzieci i tradycję oraz jest sprzeczna z deklarowanym celem polityki społecznej, jakim jest polityka rodzinna? – zastanawia się Antoni Szymański, socjolog, członek Zespołu ds. Rodziny Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu Polski, odnosząc się do wyrażonej 29 kwietnia zgody rządu na ratyfikację Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej.

- Rząd na swoim posiedzeniu w dniu 29 kwietnia zdecydował o skierowaniu do ratyfikacji Konwencji Rady Europy o przemocy wobec kobiet. Czy jest nam ona potrzebna?

Antoni Szymański: Należy przypomnieć w tym kontekście Komunikat z ostatniego zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, w którym biskupi piszą: „Wobec planowanej przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikacji Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej biskupi kolejny raz zaznaczają, że są przeciwni jakiejkolwiek formie przemocy wobec kobiet i wypowiadają się zdecydowanie za ich równouprawnieniem. Podkreślają również, że Polska ma już obecnie wystarczające rozwiązania prawne, by przeciwdziałać przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. Nie ma żadnej potrzeby wprowadzania rozwiązań opartych na redefinicji takich pojęć, jak np. płeć, rodzina czy małżeństwo. Niebezpieczeństwa przyjęcia tej konwencji dostrzegają liczne środowiska prorodzinne i kobiece oraz przedstawiciele środowisk naukowych”.
Przypomnijmy, że zdecydowanie przeciwny podpisaniu tej Konwencji był minister sprawiedliwości Jarosław Gowin, liczne organizacje prorodzinne i kobiece. Za jej podpisaniem i ratyfikacją opowiedziała się natomiast pełnomocnik rządu ds. równego traktowania Agnieszka Kozłowska Rajewicz i organizacje feministyczne, w tym Stowarzyszenie Kongres Kobiet.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Czy potrzebne są nowe rozwiązania w sprawie przemocy?

Przemoc wobec kobiet, ale także wobec dzieci i mężczyzn wymaga zdecydowanego przeciwdziałania państwa. Należy jednak pamiętać, że kilka lat temu głęboko znowelizowano ustawę o przemocy w rodzinie i wprowadzono nowe rozwiązania prawne. W trakcie prac nad tą ustawą rząd twierdził, że wprowadzane rozwiązania są optymalne i będą one skutecznie chroniły przed przemocą w rodzinie. Na jej bazie powołano w każdej polskiej gminie zespoły interdyscyplinarne i zespoły robocze, znowelizowano Kodeks karny. O skali zaangażowania niech świadczy zobowiązanie wszystkich nauczycieli i lekarzy (ponad milion osób) do współdziałaniu w jej realizacji. Liczne są opinie dowodzące, że rozwiązania tej ustawy są już nadmierne (na przykład za przemoc uznano krytykowanie członka rodziny, czy ograniczanie kontaktów, co w przypadku relacji rodzice - dzieci, wkracza nadmiernie w kompetencje rodziców).
Jeśli zatem niedawno rząd twierdził, że wprowadza rozwiązania optymalne, a wielu twierdzi, że nadmierne, to co uzasadnia, by przyjmować kolejne wynikające z Konwencji? Po co budować równoległą do istniejącej, kosztowną administrację, do jej realizacji? Po co ograniczać naszą suwerenności w sprawach moralności i rodziny, na rzecz kontroli międzynarodowej instytucji, co przewiduje Konwencja?

Chodzi o przemoc czy ingerencję w podstawowe wspólnoty społeczne?

Konwencja wykorzystuje nośne hasło przeciwdziałania przemocy, by promować zmianę kulturową, która osłabi małżeństwo i rodzinę oraz tradycyjne role związane z rodzeniem i wychowaniem dzieci. Zbudowana jest ona na bazie ideologii gender. Określa „płeć” - jako społecznie skonstruowane role, zachowania, działania i cechy, które dane społeczeństwo uznaje za właściwe dla kobiet i mężczyzn”. W ten sposób odchodzi od utrwalonej w tradycji europejskiej definicji płci, uwzględniającej biologiczne odmienności kobiety i mężczyzny, która stanowi podstawę dla prawa rodzinnego i osobowego. Będzie to miało negatywne konsekwencje dla więzi rodzinnych chronionych przez 18 artykuł Konstytucji, który nakazuje wspierać związek kobiety i mężczyzny, rodzinę, macierzyństwo i rodzicielstwo. Jeśli zostanie wprowadzona w życie, państwu trudniej będzie się powoływać na tradycyjny sposób pojmowania małżeństwa, dlatego będzie ona sprzyjać instytucjonalizacji związków tej samej płci.
Konwencja nie szanuje pozytywnego dorobku cywilizacyjnego i tradycji. W art. 12.1 stwierdza: „Strony stosują konieczne środki, aby promować zmiany w społecznych i kulturowych wzorach zachowań kobiet i mężczyzn, w celu wykorzenienia uprzedzeń, zwyczajów, tradycji i wszelkich innych praktyk opartych na pojęciu niższości kobiet lub na stereotypowych rolach kobiet i mężczyzn”.
To droga do tego, by państwo np.: zaprzestało wspierania macierzyństwa czy małżeństwa, ale zaczęło promować, np. życie samotne (nietradycyjne) nastawione wyłącznie na karierę zawodową. Może też oznaczać walkę w Kościołem i innymi strukturami, które starają się chronić pozytywne tradycje.
Konwencja nakłada też na państwa obowiązek specyficznej edukacji. W art. 14.1. czytamy „Strony podejmują, w stosownych przypadkach, konieczne działania w celu uwzględnienia materiałów dydaktycznych na temat taki jak …niestereotypowe role płci…”. Zapis ten może oznaczać np.: obowiązek edukacji i promowania homoseksualizmu czy transseksualizmu, jako niestereotypowych ról. Po ewentualnej ratyfikacji Konwencja wymusi zmianę w zakresie wychowania prorodzinnego w szkołach, które jest akceptowane przez rodziców i przynosi dobre efekty. To jeden z powodów, dla którego tak silnie za jej ratyfikacją lobbowały środowiska feministyczne, od lat atakujące wychowanie prorodzinne w szkołach.

Czy suwerenność w sprawach moralności jest dla nas wartością?

Polska wchodząc do struktur Unii Europejskiej przyjęła Deklarację o suwerenności w sprawach moralności i kultury. Mówi o tym uchwała Sejmu z 11 kwietnia 2003 r.: „Zmierzając ku integracji z innymi krajami europejskimi w ramach Unii Europejskiej, w obliczu zbliżającego się referendum w sprawie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej stwierdza, że polskie prawodawstwo w zakresie moralnego ładu życia społecznego, godności rodziny, małżeństwa i wychowania oraz ochrony życia nie podlega żadnym ograniczeniom w drodze regulacji międzynarodowych”. Ratyfikacja tej Konwencji pozbawi nas suwerenności w obszarach moralności i rodziny. To czy spełniamy odpowiednie standardy będzie kontrolowane przez międzynarodowy organ (GRAVIO).
Warto zastanowić się nad tym, po co fundujemy sobie wprowadzenie Konwencji, co nie jest naszym obowiązkiem. Konwencji, która podważa znaczenie małżeństwa i rodziny, wpływ rodziców na wychowanie dzieci i tradycję, co jest sprzeczne z deklarowanym celem polityki społecznej, jakim jest polityka rodzinna.

2014-05-05 11:27

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ruch ekumeniczny jak podróż samolotem

Niedziela Ogólnopolska 3/2015, str. 14-15

[ TEMATY ]

wywiad

ekumenizm

rozmowa

Fot. Graziako

Litwa, Góra Krzyży

Litwa, Góra Krzyży

Ruch ekumeniczny porównuję do podróży samolotem. Najpierw na pasie startowym następuje start, który sprawia, że bardzo szybko jest się w powietrzu. Dla nas, dla ekumenizmu, takim ostrym startem był Sobór Watykański II. Ale kiedy jest się już w powietrzu i osiągnie się wysokość 10 tys. m, można rzeczywiście odnieść wrażenie, że właściwie nic się już nie porusza i nic się nie dzieje

KS. ROBERT BIEL: – Ekumenizm w Polsce ma długą tradycję. Nawet w najtrudniejszych czasach byliśmy krajem bez stosów, który nazywano „asylum haereticorum” i „paradisum Judaeorum” (azylem dla heretyków i rajem dla Żydów).

CZYTAJ DALEJ

Bytom: Profanacja Najświętszego Sakramentu. Rozrzucone konsekrowane hostie

2024-05-02 12:47

[ TEMATY ]

profanacja

Karol Porwich

W kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bytomiu-Szombierkach doszło do profanacji Najświętszego Sakramentu. Policja przekazała w czwartek, że poszukuje sprawców kradzieży z włamaniem.

Rzecznik diecezji gliwickiej ks. Krystian Piechaczek powiedział, że w nocy z poniedziałku na wtorek nieznani sprawcy rozbili taberankulum, z którego zabrali cyboria (pojemniki na Najświętszy Sakrament), małą monstrancję oraz relikwiarz św. Faustyny. W kościele i poza nim znaleziono rozrzucone i sprofanowne konsekrowane hostie. Skradziono także ekran, na którym wyświetlane były pieśni religijne podczas nabożeństw. Parafia nie oszacowała jeszcze strat.

CZYTAJ DALEJ

Maryjna trasa w Ogrodach Watykańskich

2024-05-02 19:19

[ TEMATY ]

Watykan

Ogrody Watykańskie

Vatican News/www.vaticannews.va/pl

Figura Matki Bożej w Ogrodach Watykańskich

Figura Matki Bożej w Ogrodach Watykańskich

Przez cały maj Muzea Watykańskie proponują pielgrzymom maryjny spacer po Ogrodach Watykańskich, połączony z modlitwą o pokój. Można wziąć w nim udział dwa razy w tygodniu: w sobotę rano i w środę po audiencji ogólnej, po uprzedniej rezerwacji - mówi s. Emanuela Edwards, kierownik Biura Działalności Edukacyjnej Muzeów Watykańskich.

„Maj z Maryją - mówi s. Emanuela - to specjalna wizyta w Ogrodach Watykańskich. Na trasie znajduje się 10 najważniejszych wizerunków maryjnych. W tym czasie, kiedy jest na świecie tak wiele napięć i konfliktów, będziemy się modlić o pokój przed wizerunkami Matki Bożej. W Ogrodach Watykańskich jest w sumie 27 wizerunków Maryi. Mamy więc prawo twierdzić, że są to ogrody maryjne. (…) Wielu papieży dostrzegało ten duchowy wymiar ogrodów. Łączy się w nim piękno natury, fontann, starożytnych zabytków, wizerunków Maryi i świętych, tworząc harmonijną oazę spokoju, w których papieże mogli znaleźć przestrzeń na modlitwę i kontemplację. I rzeczywiście niektórzy papieże, jak Jan Paweł II czy Benedykt XVI, codziennie przychodzili tu na spacer, aby się pomodlić i odpocząć”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję