Reklama

Dwa warszawskie jubileusze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pod koniec 2010 r. ukazał się 28. tom rocznika naukowego „Studia Claromontana”, redagowanego od tomu pierwszego pod kierunkiem o. prof. dr. hab. Janusza Zbudniewka, kierownika Katedry historii Średniowiecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. W prezentowanym tomie podjęto tematykę dwóch ważnych rocznic, związanych z fundacją warszawskiego kościoła pw. Ducha Świętego oraz Warszawską Pielgrzymką Pieszą do Częstochowy, która w bieżącym roku obchodzi 300-lecie swego pielgrzymowania. Całości dopełnia osiem opracowań o tematyce maryjnej i paulińskiej. Autorami tekstów oraz członkami zespołu redakcyjnego są m.in. pracownicy naukowi, doktoranci i absolwenci UKSW.
Rok jubileuszu warszawskiego kościoła inicjuje edycja drukowanego kazania o. Sebastiana Stawickiego z 1662 r. pod znamiennym tytułem „Łódka Kościoła Chrystusowego” w opracowaniu Karoliny Podleśnej i prof. Jerzego Szyszkowskiego-Wojtczaka, który dokonał translacji łacińskiego tekstu na język polski. Autor kazania zwrócił uwagę na stan permanentnego niepokoju politycznego Rzeczypospolitej początku XVII wieku, porównując go z nawałnicami morskimi, wśród których pod kierunkiem Ducha Świętego płynie spokojnie Łódź Chrystusowa, a w niej stróżowie jasnogórskiego grodu strzegący ducha stolicy tak, jak niedawno uczynili to wobec szwedzkiego najeźdźcy, który targnął się na polską suwerenność.
Dzieje warszawskich paulinów od fundacji do kasaty klasztoru w 1819 r. i zniszczenia kościoła w 1944 r. przedstawił Grzegorz Demczyszak. Na tle omówionych wydarzeń autor zreferował oddziaływanie członków konwentu na życie religijne i polityczne miasta, które w omawianym kościele upatrzyło sobie miejsce wielu patriotycznych manifestacji i religijnych suplikacji.
Tematykę powyższą przybliżają trzy kolejne artykuły, wśród których zwraca uwagę opracowanie redaktora tomu o srebrnej „Tablicy wotywnej pielgrzymów z Warszawy na Jasną Górę w 1711 roku” - znaku wdzięczności mieszkańców miasta za ratunek w czasie szalejącej u zarania XVIII wieku zarazy. W transkrybowanym rejestrze dochodów i wydatków z okazji budowy kościoła Ducha Świętego w Warszawie (1707-27), spisanym przez budowniczego obecnego kościoła, o. Innocentego Pokorskiego, odnajdujemy szczegółowy wykaz budowniczych, mistrzów, ofiarodawców spośród wybitnych postaci ówczesnej Rzeczypospolitej i prostych mieszczan. Ten niezwykły rejestr wpisuje się w miejsce zniszczonych bezpowrotnie dokumentów stołecznego miasta. Kolejnym pomnikiem, który znalazł tutaj swoje miejsce pod piórem Anny Kwiatkowskiej, jest analiza rękopiśmiennego kancjonału, czyli księgi z zestawem kompozycji, sekwencji, tropów, litanii i hymnów, autorstwa wspomnianego już o. Pokorskiego.
Dwa ostatnie stulecia to okres ciężkich doświadczeń, jakie dotknęły warszawski klasztor: kasata miejscowego konwentu w 1819 r. i erygowanie w nim Seminarium Głównego arcybiskupstwa warszawskiego, zniszczenia w dobie Powstania Warszawskiego i trud mozolnego podnoszenia z ruin po odzyskaniu tzw. wolności w 1948 r. Wydarzenia powyższe znalazły odzwierciedlenie w artykułach o. Remigiusza Zmudy, ks. Waldemara Glińskiego i redaktora tomu.
Wreszcie sprawa pielgrzymek, temat niezwykle ciekawy w świetle relacji uczestników pielgrzymek i ich wieloletniego przewodnika - o. Melchiora Królika, który uzyskał od nich ustne lub pisemne relacje z lat 1959-75. Jest to cenne świadectwo o problemach pielgrzymiego trudu w okresie okupacji hitlerowskiej i reżimu komunistycznego. Nie brakuje wzmianek o cudach, nawróceniach i prośbach o modlitwę wstawienniczą, wyrażających wiarę i pobożność pielgrzymów jasnogórskich.
Problematyka pielgrzymek kończy wieloaspektowy opis warszawskiego kościoła i klasztoru Ducha Świętego. Warto nadmienić, że w omawianym tomie zamieszczono sześć artykułów o odmiennym charakterze. Jest w nim artykuł prof. Wojciecha Kurpika o głośnym miedziorycie autorstwa Jacopo Lauro z końca XVI wieku i wizerunku Matki Bożej z Okulic, datowanym na przełom XVI i XVII wieku. Rolę Jasnej Góry w planach konfederatów barskich i postawę dyplomacji papieskiej wobec zagrożenia sanktuarium ze strony wojsk rosyjskich w latach 1768-72 przybliżył Wojciech Kęder. O biżuterii patriotyczno-religijnej z lat 80. XX wieku opowiedziała Beata Czajkowska. Kult Maryi w dziejach Zakonu Krzyżackiego na podstawie Jej wizerunków, znajdujących się niegdyś w kaplicach krzyżackich domów zakonnych w Prusach, przedstawił prof. Waldemar Rozynkowski. Zagadnienie grupy Niemców etnicznych („Volksdeutschy”) na terenie Częstochowy w latach okupacji omówił Stephan Lehnstaedt. W ostatnim artykule o. Stanisława Tomonia, rzecznika prasowego Jasnej Góry, znajdujemy relacje o kontaktach śp. prezydenta Lecha Kaczyńskiego z klasztorem jasnogórskim. Autor przybliżył wykaz jego wizyt i przemówień na Jasnej Górze, w których prezentował postawę praktykującego katolika i wyjątkowego patrioty. Tom zamykają dwie recenzje Fryderyka Rozena i Karoliny Podleśnej nt. dziejów Cudownego Obrazu pióra Wojciecha Kurpika i głośnych zaślubin króla Michała Korybuta Wiśniowieckiego z Eleonorą Habsburg pióra Marii Hennel-Bernasikowej.
Oba jubileusze - kościoła i klasztoru Ducha Świętego w Warszawie - dotykają życia i działalności ponadnarodowego sanktuarium na Jasnej Górze w realizacji zadań religijnych i patriotycznych, stanowiących jakby przedłużenie ideałów pracy duszpasterskiej paulinów w stolicy, którą scharakteryzował warszawski kaznodzieja o. Stawicki, aby strażnicy łodzi, na falach wielu trendów politycznych i religijnych, nie zatracili obranego kierunku, wiodącego do bezpiecznej przystani.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Historia Anny jest dowodem na to, że Bóg może człowieka wyciągnąć z każdej trudnej życiowej sytuacji i dać mu spełnione, szczęśliwe życie. Trzeba tylko się nawrócić.

Od dzieciństwa była prowadzona przez mamę za rękę do kościoła. Gdy dorosła, nie miała już takiej potrzeby. – Mawiałam do męża: „Weź dzieci do kościoła, ja ugotuję obiad i odpocznę”, i on to robił. Czasem chodziłam do kościoła, ale kompletnie nie rozumiałam, co się na Mszy św. dzieje. Niekiedy słyszałam, że Pan Bóg komuś pomógł, ale myślałam: No, może komuś świętemu, wyjątkowemu pomógł, ale na pewno nie robi tego dla tzw. przeciętnych ludzi, takich jak ja.

CZYTAJ DALEJ

Bp Andrzej Przybylski: co jest warunkiem wszczepienia nas w Kościół?

2024-04-26 13:12

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

28 Kwietnia 2024 r., piąta niedziela wielkanocna, rok B

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję