Reklama

Po piąte, pamiętaj o innych...

Przykazania kościelne należą do kanonu podstawowych norm katechizmowych w Kościele katolickim. O nowej wersji "Pięciu przykazań kościelnych" rozmawiamy z bp. Tadeuszem Pikusem, przewodniczącym Wydziału Nauki Katolickiej w Kurii Metropolitalnej Warszawskiej.

Niedziela warszawska 47/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Irena Świerdzewska: - Czy Kościół może zmieniać obowiązujące w nim przykazania?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Biskup Tadeusz Pikus: - Kościół ma prawo i może zmieniać przykazania kościelne, ponieważ sam je ustanowił. Nie może natomiast zmieniać przykazań Bożych.

- Czym różnią się przykazania Boże od przykazań kościelnych?

- Przykazania Boże to prawdy i normy objawione nam przez Boga. Życie każdego chrześcijanina powinno być kształtowane przede wszystkim przez te normy. Zostały one zawarte w Piśmie Świętym i są interpretowane przez Kościół. Publiczne objawienie Boże zostało zakończone wraz ze śmiercią ostatniego z Apostołów. Nie można nic dodać, ani też nic ująć z objawienia, które raz się dokonało. To znaczy, że nie można zmienić dogmatu, czyli prawd wyraźnie objawionych pod względem merytorycznym. Można jedynie dokonać zmiany pod względem poznawczym, tzn. lepiej rozeznać i sformułować je takim językiem, aby były bardziej zrozumiałe. W tym sensie można mówić o rozwoju czy "zmianie" dogmatu. Do prawd objawionych przez Boga m.in. należy Dekalog, czyli "Dziesięć przykazań Bożych".
Przykazania kościelne są zakorzenione w prawdach objawionych przez Boga i są jedynie ich pochodnymi. Pojawiły się w Kościele jako pomoc dla wiernych. Mają wskazywać jak przeżywać chrześcijaństwo, aby móc doskonalić się duchowo, a przez to osiągnąć zamierzony przez Boga cel - uświęcenie człowieka. Przykazania kościelne wprowadzane są na mocy władzy pasterskiej biskupów Kościoła.

Reklama

- Co znajdujemy w nowej wersji pięciu przykazań?

- Można powiedzieć, że zostało sformułowane jedno nowe przykazanie. Jest w nim mowa o trosce wiernych, według możliwości, o potrzeby materialne Kościoła. Owo piąte przykazanie kościelne ma uświadomić to, co dotychczas było jako powszechna norma praktykowana a nie pisana. Pozostałe przykazania przegrupowano ku bardziej integralnemu myśleniu. Przykazanie pierwsze porządkuje sprawę świętowania niedzieli i świąt. Nakazuje odłożyć prace niekonieczne i poświęcić więcej czasu Bogu, bliźniemu i samemu sobie. Chodzi o to by nie tylko prosić Pana Boga, by pomagał nam w mądrym korzystaniu z rzeczy doczesnych i miłowaniu dóbr wiecznych, ale by we współpracy z Nim świadomie zmierzać w tym kierunku. Słowa piosenki religijnej Zatrzymaj się na chwilę i pomyśl po co żyjesz wskazują na ten ważny punkt egzystencji ludzkiej. Niedziela jest związana ze Zmartwychwstaniem Jezusa Chrystusa i jest dniem świętym, dniem dla szczególnego uwielbienia Boga i korzystania z jego darów. Dokonuje się to podczas Mszy św. w zbawczej Ofierze Chrystusa.

- Czy prace niekonieczne, to prace zarobkowe wynikające z chęci bogacenia się albo też prace, które można wykonać w innym czasie np. sprzątanie w domu, pranie, mycie samochodu, robienie zakupów?

- Tak, coś w tym rodzaju. Chociaż to, co istotne w tych czynnościach, to zignorowanie i zagubienie religijnego charakteru dnia.

- Jakie zmiany w przykazaniach znajdziemy w odniesieniu do sakramentu pokuty?

- Przykazanie drugie "Przynajmniej raz w roku przystąpić do sakramentu pokuty", mówi że kwestia wiary dotyczyć ma także naszej moralności. Niekiedy zapominamy, że o wierze i życiu religijnym decyduje serce, a więc nie tylko stan intelektualny, świadomość, ale i stan moralny człowieka. Chrystus wprost powiedział: "Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą". Przykazanie kościelne przypomina, abyśmy przynajmniej raz w roku pozwolili oczyścić nasze sumienia, stając w prawdzie przed Bogiem.
Podobnie, jeśli chodzi o przyjmowanie Komunii św. W starej wersji te dwa przykazania, drugie i czwarte, były zawarte razem. Niegdyś praktykowano przyjmowanie Komunii św. tylko po spowiedzi. Teraz te dwa przykazania rozdzielono dla podkreślenia, że Komunię św. można przyjmować nawet codziennie, jeżeli nie ma się grzechu ciężkiego.

- Utrzymano przykazanie dotyczące postu. Jak rozumieć ten nakaz?

- Post doprowadzić ma do uporządkowania wnętrza człowieka. Służy temu zarówno wstrzymywanie się od pokarmów mięsnych jak też podejmowanie różnych umartwień: okresowa rezygnacja z rzeczy, które opanowują nas za pomocą przyjemności. Post polega na solidaryzowaniu się z Synem Człowieczym. W piątek Jezus zmarł na krzyżu, dlatego człowiek poszcząc chce przez "cierpienie" współodczuwać z Nim. W efekcie post służy weryfikacji moich poglądów i postaw oraz odkryciu tego, co jest najważniejsze w moim życiu, czemu i komu powinienem zawierzyć.

- Nowością jest przykazanie piąte...

- "Troszczyć się o potrzeby wspólnoty Kościoła" to przykazanie, które ma służyć wyjściu ku wspólnocie kościelnej. Mieści się to w szerokiej formule niesienia pomocy bliźniemu, która jest wyrazem otwarcia się na drugiego człowieka.

- Dlaczego mamy wypełniać przykazania kościelne?

- Te przykazania pozwalają realizować największe i podstawowe przykazanie: przykazanie miłości Boga, drugiego człowieka i siebie samego. Tak jak modlitwa, udział w sakramentach często ustanawia i porządkuje relacje człowieka w stosunku do siebie samego, zaś troska o potrzeby innych porządkuje relacje z innymi ludźmi. Mówiąc krótko, przykazania te stanowią pomoc wyznawcy Kościoła w ustanowieniu jedności z Panem Bogiem, drugim człowiekiem i z sobą samym.

- Nie przestrzeganie przykazań kościelnych zakwalifikować można do kategorii grzechu ciężkiego czy lekkiego?

- Nie powinno się traktować zgodności postępowania człowieka z przykazaniami kościelnymi tylko w sposób formalny. Ocena zachowania przykazania należy do sumienia danego człowieka. "Złamanie" przykazania wiąże się z grzechem, gdyż może wyrażać pogardę człowieka dla miłości Bożej, a więc niszczy lub osłabia więź religijną. W tym wypadku nie należy jednak koncentrować się na złamaniu przepisu, lecz na aspekcie personalnym i umieć dostrzec, że w łamaniu przepisu zostało wyrządzone zło osobie Boskiej lub stworzeniu jak też, że zostało odrzucone jakieś dobro.
Przykazania stanowią normę i są wskazówką do oceny postaw i czynów ludzkich.

- Dziękuję za rozmowę.

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Anioł z Auschwitz

Niedziela Ogólnopolska 12/2023, str. 28-29

[ TEMATY ]

Wielcy polskiego Kościoła

Archiwum Archidiecezjalne w Łodzi

Stanisława Leszczyńska

Stanisława Leszczyńska

Są postacie, które nigdy nie nazwałyby samych siebie bohaterami, a jednak o ich czynach z podziwem opowiadają kolejne pokolenia. Taka właśnie była Stanisława Leszczyńska – „Mateczka”, położna z Auschwitz.

Przyszła bohaterka urodziła się 8 maja 1896 r. w Łodzi, w niezamożnej rodzinie Zambrzyckich. Jej bliscy borykali się z tak dużymi trudnościami finansowymi, że w 1908 r. całą rodziną wyjechali w poszukiwaniu lepszego życia do Rio de Janeiro. Po 2 latach jednak powrócili do kraju i Stanisława podjęła przerwaną edukację.

CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Niezwyciężony atleta Chrystusa - takim tytułem św. Andrzeja Bobolę nazwał papież Pius XII w swojej encyklice, napisanej z okazji rocznicy śmierci polskiego świętego. Dziś, gdy wiara katolicka jest atakowana z wielu stron, św. Andrzej Bobola może być ciągle stawiany jako przykład czystości i niezłomności wiary oraz wielkiego zaangażowania misyjnego.

Św. Andrzej Bobola żył na początku XVII wieku. Ten jezuita-misjonarz przemierzał rozległe obszary znajdujące się dzisiaj na terytorium Polski, Białorusi i Litwy, aby nieść Dobrą Nowinę ludziom opuszczonym i religijnie zaniedbanym. Uwieńczeniem jego gorliwego życia było męczeństwo za wiarę, którą poniósł 16 maja 1657 roku w Janowie Poleskim. Papież Pius XI kanonizował w Rzymie Andrzeja Bobolę 17 kwietnia 1938 roku.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Po co się tak przejmujesz?

2024-05-09 22:01

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Dlaczego świat nie jest doskonały? Skąd bierze się w nas ciągła tęsknota za sprawiedliwością?

W tej atmosferze pełnej napięcia poznamy także historię mnicha, który podjął desperacką próbę ucieczki z klasztoru, ale niewytłumaczalna siła wciąż przyciągała go z powrotem. Czyżby sekretem była kartka pergaminu z tajemniczym napisem?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję