Reklama

Wiadomości

Człowiek i wojna – przed Dniem Weterana Działań Poza Granicami Kraju

Wojna naraża żołnierzy na głębokie traumatyczne przeżycia. Prawie żaden z nich nie wraca już z misji taki sam – podkreśla ppłk Agnieszka Gumińska przed obchodzonym 29 maja Dniem Weterana Działań Poza Granicami Kraju. Psycholog wojskowy Departamentu Wychowania i Obronności opisuje m.in. typowe problemy z jakimi zmagają się żołnierze podczas zagranicznych misji lub po powrocie z nich oraz pomoc jaka jest im udzielana podczas cyklicznych sesji organizowanych przez Caritas Ordynariatu Polowego.

[ TEMATY ]

wojna

Texas Military Forces / Foter / CC BY-ND

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

29 maja będziemy obchodzić Dzień Weterana Działań Poza Granicami Państwa. Szacuje się, że od lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku około 50-60 tysięcy żołnierzy uczestniczyło w zagranicznych misjach pokojowych. Jeśli do tego dodamy najbliższych z ich rodzin, będzie to całkiem spory procent społeczeństwa, który w czasach pokoju w naszej ojczyźnie zetknął się w jakieś formie z realiami prawdziwej wojny. Nasi żołnierze brali i biorą udział w misjach w: Korei, Egipcie, Kambodży, Syrii, Bośni i Hercegowinie, Czadzie, Kosowie, Iraku, Afganistanie, RPA i innych krajach. Niektóre z nich były z nazwy misjami pokojowymi, inne stabilizacyjnymi. Jedne odbywały się pod flagą Organizacji Narodów Zjednoczonych, inne w ramach działań Paktu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej.

Podczas wszystkich misji zagranicznych nasi żołnierze spotykali się niemal na co dzień z zagrożeniem życia, śmiercią, gwałtem, ubóstwem i nędzą materialną. Wojna naraża naszych żołnierzy na głębokie traumatyczne przeżycia. Prawie żaden z nich nie wraca już z misji taki sam. U jednych żołnierzy zmiany te mają pozytywny charakter; pomagają im bowiem zrewidować hierarchię wartości i zrozumieć, co w ludzkim życiu jest naprawdę ważne. U innych natomiast zmiany te przybierają formę pewnych zaburzeń w codziennych zachowaniach, postawach, reakcjach emocjonalnych, z którymi wielu nie może sobie w żaden sposób poradzić. Dla żołnierzy poranionych emocjonalnie, a niekiedy i psychicznie, szukamy różnych form pomocy, wsparcia, rehabilitacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jedną z takich form są sesje egzystencjalno-duchowe pod hasłem: „Człowiek i wojna” organizowane przez Caritas Ordynariatu Polowego Wojska Polskiego oraz Departament Wychowania i Promocji Obronności. Trzecia już sesja tego typu odbyła się w dniach 19-22 maja 2014 r. w Ośrodku Charytatywno-Szkoleniowym w Popowie w diecezji płockiej. Sesję, jak w latach ubiegłych, poprowadził Józef Augustyn SJ, rekolekcjonista, profesor Akademii Ignatianum w Krakowie. W realizacji przedsięwzięcia wspomagali go księża kapelani oraz psychologowie mający doświadczenia z misji bojowych. Sesja była przeznaczona dla uczestników misji poza granicami państwa, którzy chcieli przeanalizować trudności i problemy, jakie wystąpiły podczas misji lub po powrocie z niej.

Reklama

Celem sesji były między innymi: pełniejsza świadomość własnych przeżyć; lepsze samopoznanie emocjonalne; ubogacenie własnego życia poprzez przepracowanie i akceptację trudnych przeżyć i doświadczeń podczas misji; refleksja nad własnym zachowaniem i reakcjami wobec kolegów żołnierzy; polepszenie relacji małżeńskich i rodzinnych; pogłębiona refleksja nad celem i sensem ludzkiego życia. Każdy człowiek doświadczający traumy musi zaangażować się w szukanie odpowiedzi na nękające go pytania i niepokoje.

Sesja miała formę wspólnych konferencji oraz pracy w małych grupach, ponadto każdy uczestnik mógł skorzystać z indywidualnych konsultacji duszpasterskich lub psychologicznych. Podczas sesji poruszane były problemy dotykające każdego uczestnika wojny, między innymi: cel i sens ludzkiego życia, odpowiedzialność za życie własne i bliźnich, poczucie winy w obliczu śmierci, pokonywanie własnych słabości, a także problemy spotykane w rodzinach weteranów: odbudowywanie więzi z najbliższymi po długiej rozłące, wychowanie dzieci do pokoju. Prowadzący sesję kładł silny nacisk na konieczność samokontroli i pracy nad sobą. Jest to konieczne, by traumatyczne przeżycia wojenne nie były źródłem autodestrukcyjnych zachowań, ale – przeciwnie – mogły stać się szansą, dzięki której żołnierze po wojnie będą lepszymi ludźmi. Na sesję zgłosiło się osiemdziesięciu kandydatów, ale tylko połowa mogła w niej uczestniczyć.

Tegoroczna sesja była wyjątkowo dynamiczna. Pokazała, jaki silny wpływ miała wojna na jej uczestników, ile zrodziła pytań (czy my też jesteśmy najeźdźcami, terrorystami skoro zabijamy ludność tubylczą?), ile negatywnych emocji przeżywali (nienawiść do ludności rdzennej po zranieniu lub zabiciu kolegów). Ojciec Józef cierpliwie tłumaczył różnice między wojną sprawiedliwą a wojną niesprawiedliwą, między chorym poczuciem winy a prawdziwą skruchą, między uzasadnioną samoobroną a agresją inspirowaną nienawiścią. Wojna sprawiedliwa jest konieczna. Nasi żołnierze bronią przecież ludzi zagrożonych, potrzebujących pomocy i ubogich. Aby spełnić to zadanie, muszą być odważni i „twardzi”, nie tracąc przy tym podstawowej wrażliwości na człowieka. Po powrocie z misji niektórym żołnierzom trudno jest zrzucić „skorupę twardości”, która pomagała im przetrwać w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia. „Wojnę trzeba zostawić na wojnie” – mówił prowadzący sesję, by we własnym domu rodzinnym zachować się jak dobry syn, brat, mąż i ojciec.

Reklama

Jak bowiem pokazuje doświadczenie, wpływ wojny jest dużo silniejszy niż nam się wydaje, i dużo szerszy, gdyż dotyka całych rodzin żołnierzy. Wojna to dla większości uczestników przeżycie traumatyczne, ponieważ bezpośrednio było zagrożone ich życie i zdrowie, ponieważ widzieli, jak zostali zranieni lub zabici ich koledzy, ponieważ sami musieli strzelać do „nieprzyjaciela”. Bardzo trudno jest mimo wszystko zachować wrażliwość i nie stracić ludzkich uczuć.

Z rozmów z żołnierzami wynika, że rodziny różnie przyjmują ich po powrocie do domu. Niektóre niecierpliwią się przedłużającym się czasem readaptacji do warunków krajowych, niektóre są zaniepokojone zmianami w zachowaniu żołnierzy. Te zmiany są typowe i normalne, ale rodziny nie wiedząc o tym, poczytują je jako osłabienie uczuć wobec najbliższych, jako niechęć lub brak zainteresowania rodziną. Zmiany, które może wywołać trauma, trudne są do zniesienia zarówno przez samego żołnierza, jak i przez jego bliskich. Najważniejsze jest jak najszybsze ich dostrzeżenie oraz udanie się po pomoc do specjalistów: lekarzy, psychologów, księży kapelanów.

Reklama

Rodzina w religii katolickiej zwana jest małym Kościołem domowym, natomiast w psychologii uważana jest za najważniejszą grupę wsparcia. Rodzina, która jest wspólnotą, wymaga jednak uczestnictwa wszystkich jej członków. Każdy musi jej coś dawać i każdy powinien w niej otrzymywać wsparcie. Nawet osoba poszkodowana fizycznie, niepełnosprawna zobowiązana jest do dawania czegoś od siebie – choćby dobrego humoru, dobrego słowa.

Niestety częstym błędem żołnierzy, którzy po misji cierpią fizycznie lub psychicznie, jest „znieczulanie się” alkoholem – to najgorsze z możliwych rozwiązań. Alkohol tylko oszukuje spożywającego, że już jest mu lepiej. To tylko chwilowe „znieczulenie”, po którym powracają wszystkie problemy powiększone jeszcze o poczucie winy wobec rodziny. Z alkoholem często wiąże się przemoc, która jest znacznie gorsza niż ta na wojnie, bo tą kieruje przeciwko nam najbliższa, ukochana osoba. Nawet taka agresja wynikająca z niemożności poradzenia sobie z własnymi problemami nie ma usprawiedliwienia. Rozbija rodzinę, kruszy w niej wszystkie najcenniejsze uczucia – miłość, współczucie, przyjaźń, zaufanie.

Dlatego sesja egzystencjalno-duchowa, jak i inne szkolenia oraz warsztaty prowadzone przez psychologów wojskowych mają na celu między innymi nauczenie rodzin konstruktywnego radzenia sobie z problemami występującymi po misji oraz przekonanie uczestników misji, że ich problemy są przemijające, jeśli tylko zgłoszą się po pomoc, jeśli przyjmą profesjonalne wsparcie i zrozumieją, że wsparcie to nie czarodziejska tabletka, która nagle wszystko uleczy, ale czasem długotrwała praca nad sobą pod okiem specjalisty, wymagająca wiele wysiłku.

Reklama

Przeprowadzona sesja pokazała także, jak weterani czują się po powrocie wyobcowani i niedoceniani w społeczeństwie, kiedy słyszą lub czytają komentarze, w których nazywani są najemnikami, kiedy wracają niepełnosprawni po bohaterskich czynach, a w ich lokalnych społecznościach nie wita ich nikt prócz rodziny. Sąsiedzi zieją zawiścią, że zarobili na wojnie. Jeszcze bardziej niezrozumiała jest zazdrość o odszkodowania dla wdów po żołnierzach, którzy ponieśli cenę najwyższą – oddali życie. Wyobraźmy sobie, że przychodzi do nas ktoś, kto daje nam, powiedzmy, 100 tys. zł za życie naszego syna lub męża albo żony. Czy byłyby takie pieniądze, za które chcielibyśmy stracić raz na zawsze ukochaną osobę? Pamiętajmy, że nasi żołnierze nie jeżdżą na misje jako najeźdźcy, ale jako ochrona ludności ciemiężonej przez grupy wyznaniowe lub etniczne, które działają wbrew społecznym i cywilizowanym zasadom współżycia. Nasi żołnierze nie strzelają pierwsi, tylko w odpowiedzi na bezpośrednie zagrożenie życia.

Sesja w Popowie zakończyła się w dobrej atmosferze, w pogodnych nastrojach. Żołnierze wywieźli z niej wiele postanowień, wiele planów i nadziei na zmiany – oczywiście na lepsze. Mamy nadzieję, że będą stanowić duchowe wyposażenie na wszystkie przyszłe trudy życiowe i służbowe, z jakimi jeszcze nieraz przyjdzie im się mierzyć. Podparte modlitwą i dobrym słowem całego społeczeństwa dodadzą im siły do dalszej dobrej służby. Wyrazem naszej pamięci i zrozumienia niech będzie wiersz, który powstał na misji w Afganistanie i towarzyszył żołnierzom przez ostatnich kilka lat na ścianie Kaplicy w Ghazni. Jego autorką jest Teresa Daroszewska – psycholog weteran.

2014-05-27 15:34

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Atak Turcji na Syrię. Zginęło już prawie 150 osób

[ TEMATY ]

Syria

wojna

Turcja

YouTube.com

Z wielkim niepokojem i bólem śledzimy to, co dzieje się w północno-wschodniej Syrii po ataku wojsk tureckich. Sytuacja ta grozi wielkimi negatywnymi reperkusjami, w postaci naruszenia integralności terytorialnej kraju, jak również pogłębienia kryzysu humanitarnego wśród uciekinierów i przesiedleńców. Opinię tę wyraziła Rada Kościołów Bliskiego Wschodu po tureckiej inwazji na Syrię.

W opublikowanej nocie jej sygnatariusze podkreślają prawo narodów do samookreślenia bazującego na miłości, sprawiedliwości, prawach człowieka i wzajemnej odpowiedzialności za budowanie pokoju. Dlatego konieczne jest przerwanie spirali przemocy i wojny w tym regionie oraz podjęcie działań na rzecz dialogu i zaprzestania działań bojowych.

CZYTAJ DALEJ

Niebo – misja na co dzień!

2024-05-07 08:46

Niedziela Ogólnopolska 19/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

Karol Porwich/Niedziela

Zmartwychwstały Pan dał swoim uczniom wystarczająco wiele dowodów na to, że żyje. A teraz, przed wstąpieniem do Ojca, przygotowuje ich do nowego etapu w dziejach zbawienia ludzkiej rodziny. Rozstający się z Apostołami Pan objawia im swoje (i Ojca) dalekosiężne plany. Oto dość zwyczajni ludzie – uczniowie Jezusa, chrześcijanie – mają maksymalnie zaangażować się w rozwój królestwa Bożego na ziemi. Wnet ruszą w świat z Dobrą Nowiną. Pamiętają też, że mają się modlić, wiedzą, jak to czynić i o co prosić Ojca: „Przyjdź królestwo Twoje, bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi”. Podczas licznych spotkań ze Zmartwychwstałym uczniowie zostali obdarowani tchnieniem Ducha Pocieszyciela. Ale będzie Go „więcej”. Jezus uroczyście obiecał, że wydarzy się cud zstąpienia Ducha Świętego, który obdarzy uczniów mocą i licznymi nadprzyrodzonymi darami. Tak wyposażeni będą zdolni nieść Ewangelię „aż po krańce ziemi”. Dobra Nowina o zbawieniu powinna być zaniesiona do wszystkich ludzi. A tymczasem Jezus – po wydaniu misyjnego polecenia i złożeniu obietnicy – „uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy jeszcze wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: «Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba»”. Osamotnieni uczniowie, a po nich kolejne pokolenia wierzących mają się przystosować do nowego rodzaju obecności Zbawiciela. Już się boleśnie przekonali, że nie potrafią zatrzymać Go przy sobie. Teraz mają codziennie pielęgnować i doskonalić sztukę słuchania słowa Bożego, by odradzała się i rosła ich ufna wiara w Jezusa obecnego pośród nich – obecnego i udzielającego się szczególniej w eucharystycznej Ofierze i Uczcie.

CZYTAJ DALEJ

107. rocznica objawień Matki Bożej w Fatimie

2024-05-13 07:48

[ TEMATY ]

Fatima

Matka Boża Fatimska

pl.wikipedia.org

Łucja dos Santos wraz z młodszą Hiacyntą Marto

Łucja dos Santos wraz z młodszą Hiacyntą Marto

Dziś przypada 107. rocznica objawień Matki Bożej w Fatimie. Maryja w Fatimie przypomniała, że zdobycie nieba jest celem naszego życia - powiedział PAP kustosz Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach ks. Marian Mucha. Dodał, że objawienia są wciąż aktualne, ponieważ dziś ludzie żyją jakby Bóg nie istniał.

13 maja 1917 r. Matka Boża objawiła się trójce dzieci - rodzeństwu Franciszkowi i Hiacyncie Marto oraz ich kuzynce Łucji dos Santos, w portugalskiej miejscowości Cova da Iria, znajdującej się dwa i pół kilometra od Fatimy na drodze do Leirii.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję