OKO-Art i Centrum Projektów Artystycznych prezentują pierwsze polskie nagranie na CD kompletu 44 duetów na dwoje skrzypiec Béli Bartóka i „Serenady” na dwoje skrzypiec i altówkę Zoltána Kodálya. Spotkanie trzech indywidualności - skrzypków Anny Wójtowicz i Pawła Wójtowicza oraz altowiolistki Elżbiety Gromady zaowocowało nagraniem płyty pełnej kontrastów i kolorów węgierskiej muzyki. Wirtuozowskie, soczyste i ciepłe brzmienie wykonawców powoduje, że płyta w przekazie jest dynamiczna i subtelna zarazem.
Duety Béli Bartóka mistrzowsko skomponowane w roku 1931 w oparciu o ludowe motywy są podróżą przez wiele krain - Ukrainę, Serbię, Węgry i regiony Słowacji. W tych krótkich muzycznych pejzażach pobrzmiewają również melodie ze świata arabskiego.
Polskie nagranie jest nowatorskim spojrzeniem na istotę dzieła kompozytora i łączy w sobie węgierski charakter ze słowiańską duszą.
Na płycie znajdziemy również, niezwykle oryginalną, a pomimo to rzadko wykonywaną „Serenadę” na dwoje skrzypiec i altówkę Zoltána Kodálya. Twórczość tego kompozytora była, według Bartóka, „najdoskonalszym ucieleśnieniem ducha muzyki węgierskiej”. Trzyczęściowy utwór łączy w sobie liryzm, namiętność i dramatyzm. Każdemu z wykonawców kompozytor powierzył inne zadanie. Mamy tu śpiew pod oknem kochanki, nastrój nocy, śmiech i tańce, a wszystko to przyprawione węgierskimi rytmami.
Ostatnim utworem jest duet na dwoje skrzypiec - śpiewny i zabawny utwór Györgya Ligetiego „Ballada i taniec”.
Płyta, prezentując muzykę węgierską, ukazuje bogactwo, jakie wnosi każdy region w dorobek kulturowy całej Europy. Nagrania te w polskim wykonaniu są niesłychanie ciekawym uzupełnieniem kolekcji każdego melomana.
Płyta - w sprzedaży od 13 kwietnia w sklepach Empik i na: www.merlin.pl.
Pierwszy koncert promocyjny już 18 kwietnia w Filharmonii Krakowskiej. Zapraszamy!
Patronat medialny nad płytą sprawują Tygodnik Katolicki „Niedziela”, Radio RMF Classic, „Dziennik Polski” i Portal muzyczny Cameral Music. Oficjalna strona: www.bartokodaly.republika.pl.
Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś co nieco o zbawieniu.
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego.
Relikwiarz św. Gemmy Galgani w kościele na wrocławskich
Partynicach
Pierwszą świętą, która zmarła i została kanonizowana w XX wieku, była Gemma Galgani. Święty Ojciec Pio wyznał kiedyś, że codziennie modlił się za jej wstawiennictwem, ucząc się od niej pokory i umiejętności przyjmowania cierpienia. I nie był to jedyny święty, który zafascynował się ufnym podejściem do życia i cierpienia tej młodziutkiej włoskiej dziewczyny. Święty papież Paweł VI powiedział o niej: „Córka męki i zmartwychwstania, umiłowana córka Kościoła, który sama czule miłowała”.
Jej życie było przykładem i inspiracją również dla polskich świętych. Wspomnę tu tylko Świętego Maksymiliana Kolbego, który obrał ją sobie (obok świętej Teresy z Lisieux) za nauczycielkę życia wewnętrznego, i to zanim jeszcze została wyniesiona na ołtarze. W jego krakowskiej celi znajdowała się figura Niepokalanej oraz obrazki Gemmy Galgani i Teresy od Dzieciątka Jezus. Napisał też w liście do matki, iż lektura Głębi duszy (duchowego pamiętnika Gemmy) przyniosła mu więcej pożytku niż seria ćwiczeń duchowych.
Ciekawym porównaniem jest proces tworzenia fortepianów Steinway, które powstają po długim i skomplikowanym procesie, pełnym wyzwań. Podobnie jak drewno, które musi przejść przez wiele prób, aby stać się instrumentem muzycznym o doskonałym brzmieniu, tak i nasze życie, poddane cierpieniu, może stać się źródłem piękna i dobra. Przykłady wielkich artystów i myślicieli, którzy zmagali się z problemami psychicznymi, pokazują, że cierpienie może być drogą do głębszego zrozumienia i twórczości.
Przykład życia Adama Chmielowskiego, znanego jako Brat Albert, ilustruje jak cierpienie może prowadzić do odkrycia głębszego sensu życia. Choć jego życie było pełne trudności, w tym utraty rodziców i zmagania z chorobą psychiczną, to właśnie przez te doświadczenia odkrył swoje powołanie do służby najbiedniejszym. Jego decyzja o porzuceniu kariery malarskiej na rzecz pomocy innym pokazuje, jak cierpienie może być przekształcone w coś pięknego i wartościowego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.