Reklama

Kościół

Przewodniczący KEP dla PAP nauczanie doktrynalne Kościoła musi pozostać jednorodne w każdym kraju

Nauczanie doktrynalne Kościoła musi pozostać jednorodne w każdym kraju - powiedział PAP Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, abp Stanisław Gądecki. Jak zaznaczył, nauczanie Kościoła katolickiego jest fundamentem, jest ono stałe i obowiązuje każdego katolika.

[ TEMATY ]

abp Stanisław Gądecki

Episkopat Flickr

Abp Stanisław Gądecki

Abp Stanisław Gądecki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Agresja nigdy nie będzie skutecznym sposobem rozwiązywania konfliktów zarówno w małych społecznościach, jak i w skali globalnej" - podkreślił Przewodniczący KEP. Zaznaczył, że "konieczne jest porzucenie nienawiści i uprzedzeń, poszukiwanie dialogu, jako środka rozwiązywania nawet najtrudniejszych kwestii". Wskazał na konieczności modlitwy "o pokój i nawrócenie dla tych, którzy wprowadzają nienawiść i wywołują wojny".

"Mówiąc o odpowiedzialności za Kościół, musimy przede wszystkim zwrócić uwagę na nasze osobiste życie duchowe i jego rozwój" - zwrócił uwagę abp Gądecki. Jak podkreślił, "to jest nasze pierwsze i podstawowe wyzwanie". "Z dojrzałej wiary wynika zaangażowanie w życie parafii, wspólnoty i Kościoła" - powiedział hierarcha.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dopytywany pojawiając się podczas obrad synodu o synodalności pomysły zmiany doktryny Kościoła katolickiego, abp Gądecki podkreślił, że "nauczanie doktrynalne Kościoła musi pozostać jednorodne w każdym kraju".

"Nie ma w tym momencie mowy o zmianie doktryny, pewne głosy w tej sprawie nie są czymś nowym, pojawiają się już od jakiegoś czasu. W wielu kwestiach możliwe są zmiany i prowadzone jest rozeznawanie w tym kierunku, ale nauczanie Kościoła katolickiego jest fundamentem, jest ono stałe i obowiązuje każdego katolika" - powiedział przewodniczący KEP.

Wśród wyzwań stojących przed Kościołem wskazał m.in. duszpasterstwo ludzi młodych. "Głoszenie Ewangelii musi być przystosowane do współczesnych realiów, odpowiadać na potrzeby społeczne. Konieczne jest korzystanie z nowych form komunikacji i technologii" - ocenił.

Przyznał, że Kościół dostrzega "potrzebę ponownej ewangelizacji osób i środowisk, które są na marginesie Kościoła lub zaprzestały udziału w życiu jego wspólnoty". "Istotą jest otwartość na dialog i poszukiwanie odpowiedzi na pytania, które stawia sobie społeczeństwo" - powiedział abp Gądecki.

Reklama

Przyznał, że wyzwaniem jest "dotarcie z prawdziwym obrazem Kościoła i tego, co może on dać człowiekowi do osób poszukujących".

PAP: Jak przyjąć do Nowonarodzonego Jezusa pokój, który On przynosi żyjąc w coraz trudniejszej sytuacji geopolitycznej na świecie, gdzie cały czas trwa wojna w Ukrainie czy na Bliskim Wschodzie?

Abp S. Gądecki: Wojna zawsze jest złem i zbrodnią przeciwko człowiekowi. Obecna sytuacja w świecie wywołuje niepokój. Kościół, w tym trudnym czasie, jeszcze mocniej głosi potrzebę przebaczenia i pojednania.

Konieczne jest porzucenie nienawiści i uprzedzeń, poszukiwanie dialogu, jako środka rozwiązywania nawet najtrudniejszych kwestii. Agresja nigdy nie będzie skutecznym sposobem rozwiązywania konfliktów zarówno w małych społecznościach, jak i w skali globalnej.

Jako wierzący, wiemy, że to Bóg jest stanowiącym o losach świata, dlatego tym bardziej zwracamy się ku niemu, prosząc o pokój i nawrócenie dla tych, którzy wprowadzają nienawiść i wywołują wojny.

PAP: Na mocy sakramentu chrztu św. stajemy się częścią Kościoła a więc także za niego odpowiedzialni. W czym ta odpowiedzialność – zdaniem Arcybiskupa - powinna się wyrażać na płaszczyźnie duchowej i apostolskiej? Co mogą zrobić ludzie świeccy?

Abp S.G.: Mówiąc o odpowiedzialności za Kościół, musimy przede wszystkim zwrócić uwagę na nasze osobiste życie duchowe i jego rozwój. To jest nasze pierwsze i podstawowe wyzwanie. Z dojrzałej wiary wynika zaangażowanie w życie parafii, wspólnoty i Kościoła.

Dziś na pewno potrzeba osób, rodzin, ludzi młodych, którzy swoim codziennym życiem, dokonywanymi wyborami i decyzjami, dają chrześcijańskie świadectwo wiary. Ważne, by być zaangażowanym, nie alienować się, nie stać z boku, ale uczestniczyć we wspólnocie Kościoła i wnosić do niej swój wkład. Każdy ma swoje miejsce w Kościele, który jest otwarty i chce dzielić się doświadczeniem miłości Boga do człowieka.

PAP: Co, w ocenie Arcybiskupa jest największym zagrożenie biorąc pod uwagę trwający w Kościele synod o synodalności. W jaki sposób Kościół w Polsce może się temu przeciwstawiać bądź obronić, jeśli dojdzie do zmiany w nauczaniu Kościoła?

Abp S.G.: Synod o synodalności, po październikowej sesji i wydaniu dokumentu podsumowującego, wszedł w swoją kolejną fazę konsultacyjną, która będzie teraz prowadzona na poziomie Kościołów lokalnych i podsumowana w Watykanie w październiku 2024 r.

Nadal wsłuchujemy się w głos Duch Świętego, pojawiają się analizy, konsultacje i propozycje rozwiązań, zgłaszane przez różnorodne środowiska. Dyskutowane są różne kwestie dotyczące przyszłości Kościoła.

Reklama

Pewne praktyki mogą różnić się między sobą, natomiast nauczanie doktrynalne Kościoła musi pozostać jednorodne w każdym kraju. Nie ma w tym momencie mowy o zmianie doktryny, pewne głosy w tej sprawie nie są czymś nowym, pojawiają się już od jakiegoś czasu. W wielu kwestiach możliwe są zmiany i prowadzone jest rozeznawanie w tym kierunku, ale nauczanie Kościoła katolickiego jest fundamentem, jest ono stałe i obowiązuje każdego katolika.

PAP: Co zdaniem Arcybiskupa jest dziś największym wyzwaniem, które stoi przed Kościołem w naszej ojczyźnie? Na jakie aspekty trzeba będzie zwrócić uwagę roku 2024?

Abp S.G.: Wśród priorytetów znajdują się dalsze prace związane z synodem; nauczenie się synodalności czyli bycia razem a nie przeciwko sobie.

Ważną kwestią jest duszpasterstwo ludzi młodych i formy jakie powinno ono przybierać. W tej sprawie szukamy różnych rozwiązań, jest to wyzwanie, przed którym staje nie tylko Kościół w Polsce.

Głoszenie Ewangelii musi być przystosowane do współczesnych realiów, odpowiadać na potrzeby społeczne. Konieczne jest korzystanie z nowych form komunikacji i technologii.

Dostrzegamy potrzebę ponownej ewangelizacji osób i środowisk, które są na marginesie Kościoła lub zaprzestały udziału w życiu jego wspólnoty. Istotą jest otwartość na dialog i poszukiwanie odpowiedzi na pytania, które stawia sobie społeczeństwo.

Kościół chce być blisko ludzi, oferuje różnorodne przestrzenie formacji i rozwoju duchowego. Wyzwaniem jest to, by docierać do osób poszukujących z prawdziwym obrazem Kościoła i tego, co może on dać człowiekowi.

Rozmawiała: Magdalena Gronek (PAP)

Autor: Magdalena Gronek

mgw/ mhr/

2024-01-01 07:53

Ocena: +5 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Gądecki: Wciąż trwa zmaganie prawa stanowionego i prawa Bożego

[ TEMATY ]

abp Stanisław Gądecki

Marian Sztajner/Niedziela

Podczas dzisiejszej porannej homilii w Kaplicy Matki Bożej na Jasnej Górze abp Stanisław Gądecki podkreślił, że wciąż w świecie trwa zmaganie i konflikt dotyczący prawa stanowionego i prawa Bożego. Przewodniczący Episkopatu głosił dziś homilię do polskich biskupów, podczas odbywających się w Częstochowie rekolekcji Episkopatu.

Kaznodzieja podkreślił, że wciąż w świecie trwa zmaganie i konflikt dotyczący prawa stanowionego i prawa Bożego. - Prawo władcy to jest to, co wydobywa się z przekonania większości. To, co podoba się większości staje się prawem władcy. To jest konsensus między wszystkimi, on wyznacza drogi. Dziś to jest nazywane demokracją - mówił. Podkreślił, że z drugiej strony jest prawo Boże.

CZYTAJ DALEJ

Kościół czci patronkę Europy - św. Katarzynę ze Sieny

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

pl.wikipedia.org

Kościół katolicki wspomina dziś św. Katarzynę ze Sieny (1347-80), mistyczkę i stygmatyczkę, doktora Kościoła i patronkę Europy. Choć była niepiśmienna, utrzymywała kontakty z najwybitniejszymi ludźmi swojej epoki. Przyczyniła się znacząco do odnowy moralnej XIV-wiecznej Europy i odbudowania autorytetu Kościoła.

Katarzyna Benincasa urodziła się w 1347 r. w Sienie jako najmłodsze, 24. dziecko w pobożnej, średnio zamożnej rodzinie farbiarza. Była ulubienicą rodziny, a równocześnie od najmłodszych lat prowadziła bardzo świątobliwe życie, pełne umartwień i wyrzeczeń. Gdy miała 12 lat doszło do ostrego konfliktu między Katarzyną a jej matką. Matka chciała ją dobrze wydać za mąż, podczas gdy Katarzyna marzyła o życiu zakonnym. Obcięła nawet włosy i próbowała założyć pustelnię we własnym domu. W efekcie popadła w niełaskę rodziny i odtąd była traktowana jak służąca. Do zakonu nie udało jej się wstąpić, ale mając 16 lat została tercjarką dominikańską przyjmując regułę tzw. Zakonu Pokutniczego. Wkrótce zasłynęła tam ze szczególnych umartwień, a zarazem radosnego usługiwania najuboższym i chorym. Wcześnie też zaczęła doznawać objawień i ekstaz, co zresztą, co zresztą sprawiło, że otoczenie patrzyło na nią podejrzliwie.
W 1367 r. w czasie nocnej modlitwy doznała mistycznych zaślubin z Chrystusem, a na jej palcu w niewyjaśniony sposób pojawiła się obrączka. Od tego czasu święta stała się wysłanniczką Chrystusa, w którego imieniu przemawiała i korespondowała z najwybitniejszymi osobistościami ówczesnej Europy, łącznie z najwyższymi przedstawicielami Kościoła - papieżami i biskupami.
W samej Sienie skupiła wokół siebie elitę miasta, dla wielu osób stała się mistrzynią życia duchowego. Spowodowało to jednak szereg podejrzeń i oskarżeń, oskarżono ją nawet o czary i konszachty z diabłem. Na podstawie tych oskarżeń w 1374 r. wytoczono jej proces. Po starannym zbadaniu sprawy sąd inkwizycyjny uwolnił Katarzynę od wszelkich podejrzeń.
Św. Katarzyna odznaczała się szczególnym nabożeństwem do Bożej Opatrzności i do Męki Chrystusa. 1 kwietnia 1375 r. otrzymała stygmaty - na jej ciele pojawiły się rany w tych miejscach, gdzie miał je ukrzyżowany Jezus.
Jednym z najboleśniejszych doświadczeń dla Katarzyny była awiniońska niewola papieży, dlatego też usilnie zabiegała o ich ostateczny powrót do Rzymu. W tej sprawie osobiście udała się do Awinionu. W znacznym stopniu to właśnie dzięki jej staraniom Następca św. Piotra powrócił do Stolicy Apostolskiej.
Kanonizacji wielkiej mistyczki dokonał w 1461 r. Pius II. Od 1866 r. jest drugą, obok św. Franciszka z Asyżu, patronką Włoch, a 4 października 1970 r. Paweł VI ogłosił ją, jako drugą kobietę (po św. Teresie z Avili) doktorem Kościoła. W dniu rozpoczęcia Synodu Biskupów Europy 1 października 1999 r. Jan Paweł II ogłosił ją wraz ze św. Brygidą Szwedzką i św. Edytą Stein współpatronkami Europy. Do tego czasu patronami byli tylko święci mężczyźni: św. Benedykt oraz święci Cyryl i Metody.
Papież Benedykt XVI 24 listopada 2010 r. poświęcił jej specjalną katechezę w ramach cyklu o wielkich kobietach w Kościele średniowiecznym. Podkreślił w niej m.in. iż św. Katarzyna ze Sieny, „w miarę jak rozpowszechniała się sława jej świętości, stała się główną postacią intensywnej działalności poradnictwa duchowego w odniesieniu do każdej kategorii osób: arystokracji i polityków, artystów i prostych ludzi, osób konsekrowanych, duchownych, łącznie z papieżem Grzegorzem IX, który w owym czasie rezydował w Awinionie i którego Katarzyna namawiała energicznie i skutecznie by powrócił do Rzymu”. „Dużo podróżowała – mówił papież - aby zachęcać do wewnętrznej reformy Kościoła i by krzewić pokój między państwami”, dlatego Jan Paweł II ogłosił ją współpatronką Europy.

CZYTAJ DALEJ

To praca jest dla człowieka

2024-04-29 15:37

Magdalena Lewandowska

Do parafii na Nowym Dworze przybyły liczne poczty sztandarowe i przedstawiciele Dolnośląskiej Solidarności.

Do parafii na Nowym Dworze przybyły liczne poczty sztandarowe i przedstawiciele Dolnośląskiej Solidarności.

W parafii Opatrzności Bożej na Nowym Dworze we Wrocławiu modlono się w intencji ofiar wypadków przy pracy.

Eucharystii, na którą licznie przybyły poczty sztandarowe i członkowie Solidarności, przewodniczył o. bp Jacek Kiciński. – Dzisiaj obchodzimy Światowy dzień bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy oraz Dzień pamięci ofiar wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Cieszę się, że modlimy się razem z bp. Jackiem Kicińskim i przedstawicielami Dolnośląskiej Solidarności – mówił na początku Eucharystii ks. Krzysztof Hajdun, proboszcz parafii i diecezjalny duszpasterz ludzi pracy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję