Organista powinien być człowiekiem wiary - powiedział ks. Tomasz Lisiecki.
Rekolekcje dla organistów archidiecezji lubelskiej odbyły się w pierwszym tygodniu Wielkiego Postu w dwóch turach. Ponad stu uczestników gościł Dom Spotkania Caritas w Dąbrowicy. Specyfiką rekolekcji jest ich podwójny wymiar: duchowy oraz warsztatowy.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Wymiar duchowy
Formacją duchową zajął się ks. Tomasz Lisiecki, przewodniczący Archidiecezjalnej Komisji ds. Muzyki Kościelnej. Konferencje i homilie poświęcone były relacji między wiarą i nauką jako dwiema uzupełniającymi się drogami poznania Prawdy. Nawiązując do wypowiedzi papieży św. Jana Pawła II i Benedykta XVI, a także ks. prof. Michała Hellera, rekolekcjonista wskazał na problem motywacji wiary, która powinna nadawać sens całej egzystencji człowieka. Wierzyć to przyjmować Słowo i w konsekwencji umieszczać wszystko w związku z Panem Bogiem. W centrum każdego dnia była dobrze przygotowana od strony muzycznej Msza św. Nie zabrakło również Liturgii Godzin, nabożeństw Gorzkich Żali, Koronki do Miłosierdzia Bożego, adoracji Najświętszego Sakramentu oraz spowiedzi. Wspólne wykonanie śpiewów liturgicznych było dla organistów głębokim doświadczeniem.
Wymiar warsztatowy
Na bogaty program rekolekcji składały się także zajęcia muzyczne. W ich trakcie podjęto problematykę związku muzyki ze słowem. Najczęściej teksty pieśni zaczerpnięte wprost z Biblii lub Liturgii, czy też ich artystyczne opracowania w pieśniach kościelnych, ukazują chrześcijański sens życia. I tak, relacja akcentów słownych i muzycznych w psalmodii stała się punktem wyjścia dla ćwiczeń prowadzonych przez Adama Łagunę. Wzorcowe ćwiczenia emisji głosu przeprowadziła Agnieszka Tyrawska-Kopeć, podkreślając rolę właściwej dykcji i właściwego przekazu słowa w śpiewie. Indywidualne zajęcia praktyczne obejmowały oprócz gry na organach (Stanisław Maryjewski) również zagadnienia prawidłowej emisji głosu i techniki wokalnej (Agnieszka Tyrawska, Grzegorz Pazik).
Reklama
Funkcja organisty podczas liturgii to nie tylko animacja śpiewów zgromadzenia oraz akompaniament organowy, ale również wykonywanie solowej muzyki organowej. Związek preludiów organowych z polskimi pieśni kościelnymi przedstawił Jarosław Borowski. Stanisław Maryjewski wykonał wybrane preludia chorałowe na organach kościoła parafialnego w Dąbrowicy. Ważną, choć nie zawsze docenianą część repertuaru liturgicznego - pieśni napisane specjalnie na przygotowanie darów - wraz z komentarzem teologiczno-liturgicznym samego obrzędu przedstawił Grzegorz Pazik.
Wspólna odpowiedzialność
Spotkanie w Dąbrowicy stanowiło okazję do wymiany poglądów, dyskusji i wspólnego poszukiwania rozwiązań problemów, jakie muzycy kościelni napotykają na co dzień w swojej pracy. Coraz częściej są one konsekwencją sekularyzacji i prób przenoszenia elementów muzycznej kultury świeckiej w obręb obrzędów liturgicznych, co dotyczy zwłaszcza uroczystości ślubnych, pogrzebów, Mszy św. z udziałem dzieci, w tym uroczystości związanych z I Komunią Świętą oraz Mszy św. z udziałem młodzieży. Problem ten jest o tyle niepokojący, że nauczanie Magisterium Kościoła, które precyzyjnie rozwiązuje wspomniane zagadnienia, traktowane jest swobodnie także przez kapłanów. Muzyka liturgiczna jako artystyczna transpozycja wiary, a posiadająca dość wysokie wymagania estetyczne, często musi ulegać tak zwanym względom pastoralnym. Tym bardziej istotne jest, aby organista oprócz fachowego przygotowania muzycznego i liturgicznego był także człowiekiem wiary, na co w podsumowaniu spotkania wskazał ks. Tomasz Lisiecki, podkreślając odpowiedzialność tych, którzy razem z kapłanami mają prowadzić wiernych do Boga.