Reklama

Niedziela Rzeszowska

Zauroczeni muzyką

Zakończyła się niedawno 24. edycja Festiwalu „Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa”. Festiwal wpisał się na stałe w kalendarz wydarzeń kulturalnych Podkarpacia, gromadząc każdorazowo w nowoczesnych i zabytkowych świątyniach Rzeszowa liczną rzeszę melomanów

Niedziela rzeszowska 38/2015, str. 4

[ TEMATY ]

muzyka

Ks. Rafał Przędzik

Koncert w katedrze rzeszowskiej

Koncert w katedrze rzeszowskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od pięciu lat rzeszowskiemu festiwalowi towarzyszy cykl koncertów zatytułowany „Muzyka Organowa w Jarosławskim Opactwie”. Koncerty w Rzeszowie odbywały się w kolejne niedziele lipca i sierpnia, natomiast w Jarosławiu w soboty.

W ramach tegorocznego festiwalu odbyło się 8 koncertów w rzeszowskiej katedrze oraz 5 w jarosławskim opactwie. Koncerty miały miejsce w popijarskim kościele Świętego Krzyża oraz w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Zalesiu. Festiwal rozpoczął się 5 lipca i potrwał do 16 sierpnia. Wystąpili artyści z Niemiec, Szwajcarii, Włoch, Rosji i z Polski. Oprócz muzyki organowej zabrzmiały dzieła kameralne, a także forma oratoryjna na zakończenie festiwalu: monumentalna Msza Nelsońska Josefa Haydna wykonana przez solistów, orkiestrę i chór Nicolaus z Kraczkowej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Osobliwością festiwalu był koncert inauguracyjny, podczas którego wystąpił chór złożony z kilkudziesięciu sióstr zakonnych z całej Polski, Ukrainy i Kazachstanu. Trudno nie wspomnieć o wystąpieniu organisty z Włoch, który akompaniował polskiemu klarneciście, czy też nie wrócić pamięcią do koncertu, w którym organistki z Rosji wykonały w duecie transkrypcję znanych fragmentów dzieł operowych kompozytorów rosyjskich. Podobna sytuacja zdarzyła się w historii rzeszowskiego festiwalu tylko raz, przed blisko dwudziestu laty, gdy w duecie ze swoją małżonką grał w rzeszowskiej katedrze na organach legendarny organista profesor Joachim Grubich. Warto również wspomnieć recital organowy związany z muzyką Jana Sebastiana Bacha, którego 330. rocznicę urodzin świat muzyczny obchodzi w bieżącym roku. Niecodziennym elementem koncertu było słowo poetyckie, które towarzyszyło muzyce organowej. Swoją twórczością poetycką podzielił się z nami jezuita o. Jarosław Naliwajko z Krakowa.

Organizatorem festiwalu jest parafia katedralna w Rzeszowie, a jego nieocenionym dyrektorem artystycznym jest pracujący w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, współpracujący jako organista z Bazyliką Mariacką w Krakowie, propagator polskiej muzyki organowej, nasz rodak dr hab. Marek Stefański.

Realizacja Festiwalu nie byłaby możliwa, gdyby nie współpraca i dotacje finansowe udzielone organizatorom przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, czyli Województwo Podkarpackie oraz Gminę Miejską Rzeszów reprezentowaną przez Urząd Miasta Rzeszowa, jak również pomoc materialna rzeszowskich przedsiębiorstw, które od lat udzielają naszemu festiwalowi pomocy finansowej: Elektromontaż Rzeszów SA oraz firma paliwowa Watkem. Są to wierni mecenasi Festiwalu i tym samym kultury naszego miasta i Podkarpacia.

Koncerty festiwalowe to muzyka najwyższej próby twórczej i wykonawczej, to dźwięki wspaniałej muzyki dopełnione znakomitą architekturą świątyń oraz ich pełnym artystycznej doskonałości wyposażeniem: rzeźbą i malarstwem, a przede wszystkim występy nietuzinkowych artystów i obecność wspaniałych słuchaczy.

2015-09-17 13:17

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: muzyka Mozarta zabrzmiała na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

festiwal

muzyka

Gaude Mater

Bożena Sztajner

Muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta zabrzmiała 4 maja wieczorem w bazylice jasnogórskiej w ramach 26. Międzynarodwego festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który trwa w Częstochowie, pod patronatem honorowym prezydenta RP Andrzeja Dudy.

Gwiazdą koncertu była Simone Kermes niemiecka śpiewaczka operowa (sopran dramatyczno-koloraturowy), urodzona w 1970 roku w Lipsku. Kształciła się w Hochschule für Musik und Theater w rodzinnym Lipsku pod kierunkiem Helgi Forner oraz podczas kursów mistrzowskich Dietricha Fischer-Dieskau’a. W partiach operowych pojawiała się m.in. w Brooklyn Academy of Music w Nowym Jorku, Théatre des Champs-Élysées w Paryżu, Staatsoper w Stuttgarcie i Teatro Nacional w Lizbonie. Koncertowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Opera City Hall w Tokio, londyńskim Barbican, a także podczas Berkely Festiwal i Dresdner Musikfestspiele. Występowała z wieloma orkiestrami i zespołami, m.in. Gewandhausorchester w Lipsku, Orkiestrą Symfoniczną w Pradze, Academy of Ancient Music. Współpracowała z dyrygentami - Riccardo Chailly, Rafaelem Frühbeckiem de Burgos, Lotharem Zagroskiem, Andrea Marconem. Simone Kermes dokonała wielu nagrań – ich cechą znamienną jest rozległy repertuar, sięgający od Vivaldiego do Humperdincka. Niektóre z nich, jak Griselda Vivaldiego, Stworzenie Świata Haydna czy album z wirtuozowskimi motetami Vivaldiego (2007 rok) przyniosły jej nagrodę Diapason d’Or oraz inne nagrody płytowe. Dwukrotnie, w 2011 oraz w 20014, otrzymała nagrodę Echo Klassik.
CZYTAJ DALEJ

Bezimienne mogiły

Niedziela warszawska 44/2012, str. 2-3

[ TEMATY ]

Wszystkich Świętych

Artur Stelmasiak

Socjalne mogiły na Cmentarzu Komunalnym Południowym

Socjalne mogiły na Cmentarzu Komunalnym Południowym

Ciała bezdomnych często chowane są w anonimowych grobach. Zmienić to postanowiła Warszawska Fundacja Kapucyńska. To pierwszy taki pomysł w kraju

Choć każdy z nas po śmierci może liczyć na takie same mieszkanie w Domu Ojca, to na ziemi panują inne zasady. Widać to doskonale na cmentarzu południowym w Antoninie, gdzie są całe kwatery, w których nie ma kamiennych pomników. Dominują skromne ziemne groby z próchniejącymi drewnianymi krzyżami. Wiele z nich zamiast imienia i nazwiska ma na tabliczce napisaną jedynie datę śmierci, numer identyfikacyjny oraz dwie litery N.N. - O tym, że przybywa takich bezimiennych mogił dowiedziałem się od przyjaciół. Wówczas postanowiliśmy rozpocząć akcję rozdawania bezdomnym nieśmiertelników, czyli blaszek podobnych do tych, które noszą wojskowi. Na każdej z nich wygrawerowane jest imię i nazwisko właściciela - mówi kapucyn br. Piotr Wardawy, inicjator akcji nieśmiertelników wśród bezdomnych. O skuteczność tej akcji przekonamy się w przyszłości. Jednak pierwsze skutki już poznaliśmy, gdy jeden z kapucyńskich „nieśmiertelnych” zmarł na Dworcu Centralnym. - Dzięki metalowym blachom na szyi policja wiedziała, jak on się nazywa oraz skontaktowali się klasztorem kapucynów przy Miodowej. Tu bowiem był jego jedyny dom - mówi Anna Niepiekło z Fundacji Kapucyńskiej. Kapucyni zorganizowali zmarłemu pogrzeb z udziałem braci, wolontariuszy oraz innych bezdomnych. Msza św. z trumną została odprawiona na Miodowej, a później pochowano go z imieniem i nazwiskiem na cmentarzu południowym w Antoninie. - Dla całej naszej społeczności była to bardzo wzruszająca uroczystość - podkreśla Niepiekło.
CZYTAJ DALEJ

Profanacja Krzyża na terenie diecezji sosnowieckiej

2025-07-27 21:32

[ TEMATY ]

profanacja

Kuria Sosnowiec

Komunikat Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu

Ze smutkiem informujemy, że w nocy z 26 na 27 lipca br. doszło do aktu dewastacji krzyża znajdującego się w Podzamczu, na terenie parafii Ogrodzieniec.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję