Reklama

Niedziela Kielecka

Chęciny

Przy relikwiach franciszkańskich męczenników

Niedziela kielecka 8/2016, str. 7

[ TEMATY ]

męczennicy

relikwie

TD

Msza św. przy relikwiach franciszkańskich męczenników w kościele klasztornym w Chęcinach

Msza św. przy relikwiach franciszkańskich męczenników w kościele
klasztornym w Chęcinach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Dzień Życia Konsekrowanego 2 lutego bp Jan Piotrowski do kościoła klasztornego ojców franciszkanów w Chęcinach wprowadził relikwie zamordowanych w Peru w 1991 r. polskich franciszkanów – o. Zbigniewa Strzałkowskiego i o. Michała Tomaszka, które otrzymały specjalny certyfikat nadany dla klasztoru. Każdy uczestnik uroczystości otrzymał także relikwie II stopnia i ulotkę na temat męczenników. Eucharystia w obecności relikwii, z fotografiami o. Zbigniewa i o. Tomasza, miała miejsce w doświadczonym dramatycznie kościele klasztornym ojców franciszkanów w Chęcinach.

Męczennicy

Mszę św. z Biskupem Kieleckim celebrowali księża diecezjalni – ks. prał. Tomasz Rusiecki – diecezjalny ojciec duchowny kapłanów, ks. Jan Kukowski – dziekan i proboszcz w Chęcinach oraz zakonnicy – cystersi i franciszkanie, z o. Pawłem Chmurą – gwardianem z Chęcin i o. Andrzejem Włodarczykiem – kapucynem z Kielc. Oprawę liturgiczną zapewniła schola złożona z wolontariuszy ze świetlicy „Promyk dnia” i stowarzyszenia Padre, z akompaniamentem na trąbce (o. Tomasz) oraz podopieczni prowadzonego przez chęcińskich franciszkanów ośrodka uzależnień „San Damiano” – głównie wychodzący z nałogu narkomani.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zamordowanych franciszkanów przypomniano podczas prezentacji. W Mszy św. uczestniczyły licznie zgromadzenia i zakony żeńskie z diecezji kieleckiej, byli także m.in. Rycerze Kolumba.

Reklama

W homilii bp Jan Piotrowski nawiązał do zakończenia Roku Życia Konsekrowanego i ogłoszonego przez papieża Franciszka Roku Miłosierdzia, mówił także o świadectwie męczenników. – Męczennicy mówili językiem Bożej miłości, ich przepowiadanie, apostolstwo, akceptacja męczeństwa były lekcjami miłości – mówił Ksiądz Biskup. Zaznaczył, że choć relikwie franciszkanów męczenników są wśród nas, to „bez wątpienia cenniejszy jest przykład ich wiary”.

Biskup nawiązał również do zakończonego Roku Życia Konsekrowanego. Podkreślił, że osoby konsekrowane dają „piękne świadectwo o Jezusowej odkupieńczej miłości i Bożym miłosierdziu”. – Naśladowanie rad ewangelicznych wyrasta dziś jako dojrzały owoc wielkiego kapitału łaski pierwszej konsekracji, bo wszyscy byliśmy ochrzczeni – mówił bp Piotrowski. Stwierdził także, że bez łaski chrztu nie byłoby „tego zgromadzenia i dziękczynienia za młodych franciszkańskich kapłanów”. – Sam Jezus przynaglał Apostołów do udzielania chrztu, a wcześniej Nikodemowi w ciemną jerozolimską noc potwierdził, że chrzest jest potrzebny do zbawienia (…). To brama, która wprowadza nas w świat łaski – podkreślał Biskup Kielecki.

Po Mszy św. była możliwość oddania czci relikwiom przez ucałowanie. Każdy uczestnik uroczystości otrzymał także relikwie drugiego stopnia (z ubrań franciszkańskich męczenników) oraz poświęconą im ulotkę.

Kościół „męczennik”

Kościół przy klasztorze ojców franciszkanów w Chęcinach, gdzie od 2 lutego 2016 r. znajdują się relikwie (prowincjał franciszkanów przekazał je do 25 kościołów i klasztorów), był niejednokrotnie dramatycznie doświadczany w swej historii. Jest swoistym „męczennikiem” na mapie kościołów diecezji kieleckiej.

Reklama

Został ufundowany przez Kazimierza Wielkiego w 1368 r. Po zajęciu przez arian i odzyskaniu przez katolików, był przebudowywany m.in. w XVII i na początku XIX wieku. Zachował cechy budowli gotyckiej. W 1657 r. zostali w nim zamordowani trzej franciszkanie, po kasacie w 1864 r. klasztor przeznaczono na więzienie, w czasie II wojny światowej zespół klasztorny zajmowało wojsko niemieckie. Do 1948 r. w budynkach klasztornych mieściła się szkoła kamieniarska. Kolejnym użytkownikiem były Zakłady Mięsne i Spółdzielnia Pracy „Twórczość”. Jeszcze później urządzono tu łaźnię miejską.

W latach 1968-72 władze państwowe podczas odbudowy zespołu klasztornego zdecydowały o usunięciu resztek przedmiotów sakralnych. W kaplicy św. Leonarda zniszczono drewniany barokowy ołtarz pochodzący z czasu budowy kaplicy. Z kopuły kaplicy i ze szczytu kościoła usunięto krzyże, zasypano krypty. Budynek oddano Wojewódzkiemu Przedsiębiorstwu Turystycznemu „Łysogóry”. W kościele urządzono restaurację, a w zabytkowej kaplicy Branickich – bar coctailowy. Budynki klasztorne przeznaczono na hotel, a zabudowania przy murach wykorzystano do celów administracyjno-gospodarczych i na schronisko turystyczne. Był to jednostkowy przypadek w powojennej Polsce, który wzburzył opinię publiczną i wywołał falę protestów oraz zorganizowanych starań o ponowną sakralizację sprofanowanego obiektu kultu religijnego.

Dopiero po 1990 r. decyzją rządowej Komisji Majątkowej z 21 marca 1991 r. franciszkanie mogli powrócić do klasztoru. 10 listopada 1991 r. bp Stanisław Szymecki poświęcił kaplicę św. Leonarda i od tego czasu odprawiano w niej Msze św. i nabożeństwa. Kilka lat zajęły prace nad uporządkowaniem ogołoconego z wszelkiego wyposażenia sakralnego kościoła i nad przywróceniem go do kultu religijnego. Poświęcenia odrestaurowanego kościoła dokonał 3 sierpnia 1997 r. bp Kazimierz Ryczan. 16 kwietnia 2000 r. – w Niedzielę Palmową – bp Mieczysław Jaworski dokonał uroczystego poświęcenia krzyża, który przed kasatą znajdował się w kościele franciszkańskim, a później przez 180 lat przebywał w kościele Klarysek i Bernardynek. Krzyż ten umieszczono w centralnym miejscu kościoła, który obecnie ma tytuł Podwyższenia Krzyża Świętego. W kościele po 180 latach przerwy ponownie zaczęto odprawiać Msze św. i nabożeństwa.

2016-02-18 09:38

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Umierali jak ludzie święci

Niedziela Ogólnopolska 40/2012, str. 22-23

[ TEMATY ]

święty

wiara

męczennicy

Czesław Jóźwiak, Edward Klinik, Jarogniew Wojciechowski, Franciszek Kęsy, Edward Kaźmierski

Czesław Jóźwiak, Edward Klinik, Jarogniew Wojciechowski, Franciszek Kęsy, Edward Kaźmierski

Niedawno minęło 70 lat od męczeńskiej śmierci zgilotynowanych z nienawiści do wiary 24 sierpnia 1942 r., w godzinach wieczornych, w ciężkim więzieniu w Dreźnie, pięciu bohaterskich najmłodszych męczenników polskich

Okupanci, aby przerwać aktywną działalność religijną poznańskich salezjanów wśród młodzieży gromadzącej się w Oratorium, 28 października 1939 r. aresztowali organizatorów życia oratoryjnego - ks. Władysława Bartonia i kleryka Józefa Holeckiego. O strasznym terrorze, jaki zapanował w okupowanym mieście, najdobitniej świadczy fakt, że hitlerowcy już we wrześniu i październiku 1939 r. w Poznaniu rozstrzelali ok. 2 tys. Polaków. W tej tragicznej sytuacji „Piątka” z pozostałymi członkami chóru młodzieżowego, nie mając nic wspólnego z działalnością polityczną, przenosi się ze swoim starszym kolegą i dyrygentem chóru Stefanem Stuligroszem do Braci Najświętszego Serca Pana Jezusa na Śródkę, gdzie dalej zbierają się na próby oraz w niedziele śpiewają na Mszach św. odprawianych jeszcze w niektórych niezamkniętych kościołach i kaplicach w Poznaniu. Gestapo, realizując swój plan, 21 września 1940 r. aresztuje w pracy Edwarda Klinika, byłego ucznia Salezjańskiego Zakładu Oświęcimskiego, który Prusacy przed I wojną światową uważali za kolonię i wylęgarnię polskości i skarłowacenia ducha, przeszkadzającą w germanizacji Górnego Śląska. Dwa dni później, tj. 23 września 1940 r., w godzinach wieczornych, gestapowcy bez przeprowadzonej rewizji aresztują w domach pozostałych członków „Piątki”, należących do chóru młodzieżowego.
CZYTAJ DALEJ

Rewolucyjny dokument Watykanu? Pokazujemy prawdę

2025-04-14 16:13

[ TEMATY ]

Msza św.

Karol Porwich/Niedziela

W Niedzielę Palmową media obiegła wiadomość o rzekomo „rewolucyjnym dokumencie Watykanu”, biły po oczach „klikbajtowe” tytułu o tym, że papież czegoś zakazał, że postanowił, zdecydował, nakazał itd. A jak to jest naprawdę? Zobaczmy zatem!

W wielu miejscach przyjął się zwyczaj celebracji tzw. Mszy świętych zbiorowych, czyli takich, gdzie podczas jednej celebracji jeden kapłan sprawuje ją w kilku różnych intencjach przyjętych od ofiarodawców. Trzeba tu odróżnić ją od Mszy koncelebrowanej, gdy dwóch lub więcej kapłanów celebruje wspólnie, każdy w swojej indywidualnej intencji. Stolica Apostolska zleca, by w ramach prowincji (czyli metropolii) ustalić zasady dotyczące ewentualnej częstszej celebracji takich właśnie zbiorowych Mszy świętych. Zasady ustalone w roku 1991 na mocy dekretu Kongregacji ds. Duchowieństwa o intencjach mszalnych i mszach zbiorowych Mos iugiter przewidywały, że taka celebracja może odbywać się najwyżej dwa razy w tygodniu. Tymczasem biskupi mogą zdecydować, by można było takie zbiorowe Msze święte sprawować częściej, gdy brakuje kapłanów a liczba przyjmowanych intencji jest znaczna. Oczywiście ofiarodawca musi wyrazić wprost zgodę, by jego intencja została połączona z innymi w jednej celebracji. Celebrans może zaś pozostawić dla siebie jedynie jedno stypendium mszalne (czyli ofiarę za jedną intencję). Wszystkie te zasady – oprócz uprawnienia dla biskupów prowincji do ustalenia innych reguł – już dawno obowiązywały, zatem… rewolucji nie ma.
CZYTAJ DALEJ

Miasto, w którym wszystko się zaczęło...

2025-04-15 15:41

[ TEMATY ]

bł. ks. Michał Sopoćko

Wilno

metropolita wileński

abp Gintaras Grušas

Vilniaus arkivyskupija

Wywiad z metropolitą wileńskim przeprowadził i przetłumaczył z j. litewskiego ks. Mariusz Marszałek SAC

Jest Ksiądz Arcybiskup pasterzem w mieście, które zostało wybrane przez Opatrzność Bożą na kolebkę kultu Bożego Miłosierdzia. Jak w tym kontekście odczytuje Ksiądz swoją misję, a także misję archidiecezji wileńskiej?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję