Reklama

Niedziela w Warszawie

Klucz do Skarbca Kościoła

O Studium Duchowości Carmelitanum, praktyce modlitwy wewnętrznej i mistyce Karmelu, z o. Wojciechem Ciakiem, karmelitą, rozmawia Monika M. Zając.

Niedziela warszawska 39/2024, str. I

[ TEMATY ]

Warszawa

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

O. Wojciech Ciak, karmelita

O. Wojciech Ciak, karmelita

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Monika M. Zając: Trwa właśnie nabór na kolejną edycję trzyletniego studium teologii duchowości przy klasztorze Ojców Karmelitów Bosych na Solcu. Ale sięgnijmy do początków tej inicjatywy. Jak odkryli Ojcowie potrzebę podjęcia takiego dzieła?

O. Wojciech Ciak: Jego początki sięgają lat dziewięćdziesiątych. Szukaliśmy własnego miejsca, sposobu posługiwania w Kościele. To był czas rozwoju uniwersyteckich wydziałów teologicznych w kraju. Uznaliśmy, że warto zaprezentować także systematyczny wykład niezwykle bogatej duchowości karmelitańskiej. Pierwszy Instytut powstał w Poznaniu. Aktualnie funkcjonują cztery: w Poznaniu, w Sopocie, we Wrocławiu, i właśnie w Warszawie na Solcu, gdzie rozpoczynamy szósty sezon działalności.

Reklama

Czy wśród zainteresowanych tą propozycją – duchową i intelektualną – są głównie osoby, które w jakiś sposób są już związane z formacją karmelitańską?

Zgłaszają się m.in. osoby, które przeszły już różnego rodzaju wspólnoty, najczęściej charyzmatyczne. Wielu z nich, w tym doświadczeniu zabrakło propozycji na dalszą drogę. Szukają czegoś więcej, pewnego usystematyzowania. To są też osoby, które doświadczyły swoistego „falowania” w życiu duchowym, które jest czymś naturalnym. Ale często ludzie nie zdają sobie z tego sprawy, przekonani, że przeżycia duchowe muszą być zawsze bardzo intensywne. Natomiast dobrze wiemy – i tu przychodzi z pomocą duchowość karmelitańska – że w życiu duchowym to właśnie „doliny” są szczególnie ważne i decydujące o naszym rozwoju.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W stolicy mamy wiele propozycji duchowych: grup, wspólnot, wydarzeń… Czy do Carmelitanum trafiają także osoby niejako z przypadku?

Jest oczywiście trochę takich osób. Z czasem odczytują, że ta duchowość im służy i jest pomocna albo szukają dalej. Ale trzeba pamiętać, że zwłaszcza w dużych miastach mamy też do czynienia z duchowymi „turystami”, wędrującymi od jednego wydarzenia do drugiego, ciągle szukającymi nowych doświadczeń, nowych wrażeń. Ale czy rzeczywiście te osoby rozwijają się duchowo? Miałbym wiele wątpliwości.

A ci, którzy odnajdą się w duchowości Karmelu, ukończą studium, rzeczywiście pogłębiają swoją duchową perspektywę?

Część tych osób decyduje się na świecki zakon karmelitański. Inni, podejmują regularną praktykę życia modlitwy myślnej (wewnętrznej). To wyznacza także ich kierunek doboru lektury duchowej. Widzę też u nich pewien zmysł wiary. Łatwiej odróżniają to, co jest nowinkarstwem od tego, co jest stałe i pewne w Kościele, skupiają się na Tradycji Kościoła, na Piśmie Świętym. Te osoby po Carmelitanum w sposób nienarzucający się, świadczą o tym w swoich rodzinach, w swoich środowiskach.

Reklama

Duży udział w ukształtowaniu takich świadków ma właściwie skonstruowany program Studium, który pokazuje wielowymiarowe bogactwo Kościoła.

Staramy się zachować pewne proporcje. Jest cały dział poświęcony historii duchowości, przekazywanej w pewnym kluczu. To właśnie święci odczytywali wyzwania danego czasu i dawali na nie najlepszą odpowiedź. Jest także wprowadzenie do teologii życia duchowego, ukazane w trzech segmentach: mądrość filozoficzna, mądrość teologiczna i mądrość mistyczna. Kolejny cykl związany jest z Biblią. Proponujemy ogólne wprowadzenie do Pisma Świętego oraz Lectio Divina w kluczu karmelitańskim. A także wykład poświęcony „Pieśni nad pieśniami”, która wydobywa wątek oblubieńczy, bardzo wpisany w naszą karmelitańską mistykę.

Jak jeszcze obecni są na Studium święci Karmelu?

Każdy rok dedykujemy jednemu z naszych świętych. Na pierwszym roku jest to św. Teresa od Jezusa, na drugim św. Jan od Krzyża a na trzecim św. Teresa od Dzieciątka Jezus i św. Edyta Stein. Poświęcamy im także bardzo ciekawy przedmiot wskazujący na ich obecność w literaturze, sztuce i filmie. Bo trzeba pamiętać, że te postaci są niezwykle inspirujące i funkcjonują także w kulturze.

Chrześcijaństwo oczami świętych Karmelu to piękna perspektywa na dziś, ale jeszcze bardziej – perspektywa przyszłości, która nas czeka, doskonałego zjednoczenia z Bogiem.

Św. Jan od Krzyża czy Św. Teresa Wielka – to są niejako duchowi reportażyści, którzy na żywo przekazują nam to, czego doświadczają w relacji z Bogiem. Nie zawsze musi to być dla nas zrozumiałe, nie zawsze pociągające, ale to jest coś, co ci ludzie przeżywali choć sami mieli świadomość trudności z przekazaniem tego doświadczenia. I trzeba się liczyć z tym, że do wielu to nie trafia, ale to jest o czymś, co naprawdę jest, i w czym też mogę mieć swój udział, choć w inny sposób.

Do uczestników Studium skierowana jest również szeroka propozycja kulturalna, m.in. spotkania „Salonu świętych” i Kino duchowe.

W ramach „Salonu Świętych” staramy się prezentować teksty mistyków. Ostatnio były to listy Edyty Stein do Romana Ingardena w wykonaniu Jerzego Zelnika. Jeśli chodzi o przekaz słowa, to wiemy jak wyjątkowa jest rola aktora. To dzięki nim te teksty nabierają niezwykłej nośności. Ważna jest też oprawa muzyczna dopełniająca ów przekaz. Z kolei w naszym Kinie duchowym, sięgamy po filmy dokumentalne, pokazujące sylwetki świętych: tych żyjących przed wiekami, ale też tych współczesnych, jak choćby ostatnie spotkanie filmowe poświęcone ks. Tadeuszowi Fedorowiczowi. Ponadto, proponujemy pielgrzymki tematyczne związane ze Świętymi Karmelu, spotkania grupy modlitwy terezjańskiej oraz spotkania kobiet w duchu nauczania św. Edyty Stein.

Szczególną praktyką cechującą osoby żyjące duchowością Karmelu jest stała praktyka modlitwy myślnej.

Tak, i jest to też fundamentalny cel naszego studium – zachęta do stałej, regularnej modlitwy. A drugi, równie ważny – aby nasi absolwenci umieli korzystać z bogactwa Kościoła, by w zalewie nowinkarstwa, mieli kontakt z pewnymi źródłami wiary, z jej świadkami – ze świętymi, którzy pomagają patrzeć na codzienne sprawy w Bożej perspektywie. Studium daje także pewien klucz do interpretacji wydarzeń w duchu zdrowej Tradycji Kościoła, co podkreślają sami uczestnicy.

2024-09-24 14:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bezruch i substancja

Każdy chce sobie wydrążyć wygodną jamkę w systemie i spokojnie przeżyć

Warszawska jesień. Późny świt. Weekendowa pustka. Pusty park, na ulicy ani żywego ducha. Pierwsze Msze św. w kościołach za pół godziny, ale niemal bez wiernych. Warszawiacy, którzy mają posady i intratne zlecenia, śpią, bo nie muszą się martwić. Tak im się wydaje… Warszawiacy, którym ktoś zaraz zakręci gaz, bo nie płacą, też śpią, bo nic na to nie poradzą. Ale jeszcze za mojego dzieciństwa w Warszawie i w malutkim miasteczku rodzinnym dzień zaczynał się znacznie wcześniej, a wolnych sobót nie było. W mieście robotnicy i inżynierowie ruszali do fabryk, bo Polska była wysoko uprzemysłowionym Zachodem Wschodu, a na wsi krowa ryczała, żeby ją wydoić… Dziś o 3 wstaje tylko ktoś, kto handluje warzywami albo dojeżdża do roboty 200 km. Na szczęście są jeszcze tacy. Stacje benzynowe zawsze bywały puste. Ale 20 lat temu na odludziu firma Wiesiex jakoś tam handlowała ruskim paliwem lotniczym. Polonez je łykał i wzbijał się w niebo niczym myśliwiec albo - częściej - stukało mu w silniku. Polonez wiózł tkaniny przywiezione z Korei i Dubaju, bo trzeba było je sprzedać u kuzynów w powiatowym mieście. Prowincjonalni wydawcy, a było ich nieporównanie więcej niż dziś, wydawali wielkie nakłady książek, które dziś byłyby niemal zakazane albo ośmieszone. Wychodziły naprawdę niezależne gazety. Zdarzało się, że autorzy ginęli za swoją pisaninę, ale zdarzało się też, że ktoś zarobił krocie. Wtedy się jeszcze czytało książki. Dziś czytamy dezinformację preparowaną w Internecie przez zastępy słabo wynagradzanych trolli dowolnej barwy. To był czas wolności. Czas wielkiego ruchu. Chwilowy Dziki Zachód. Produkt uboczny wielkiej politycznej i biznesowej zmiany. Jednocześnie jednak trwał demontaż polskiej gospodarki i gigantyczny transfer finansowych owoców polskiej pracy do „instytucji finansowych”. Bardzo szybko wolność została zduszona, a Polaków przekonano, że nie ma po co się szarpać w biznesie i polityce, bo i tak ktoś większy tym rządzi i na żadne ekscesy nie pozwoli. Stąd wynika choćby niski odsetek głosujących w wyborach. Warto pamiętać, że Amerykanie tak samo nie wierzą w religię demokracji i w wyborach do Kongresu frekwencja od 1970 r. nie przekroczyła 40 proc. Ludność Zachodu rozumie mechanizm władzy i ma w głębokim poważaniu opowieści o tym, jak to może sobie wybrać, kogo chce. Szary mieszkaniec Wschodu nigdy chyba nie liczył na to, że może mieć jakiś wpływ na władzę. Każdy chce sobie wydrążyć wygodną jamkę w systemie i spokojnie przeżyć. Wielkie historyczne zmiany systemowe mają pewną niedogodność dla spokojnych ludzi. Gdy wieje wiatr historii, przetrwanie wymaga nie tyle biernej akceptacji systemu, ile chytrej aktywności. Kiedy wicher się wzmaga, żadna norka nie jest bezpieczna. Patrzę na warszawskich znajomych i co widzę? Zaczyna się. Wypasiona pensja z premiami nie musi wpłynąć na konto. Samochody i mieszkanie zabierze bank. Dziecko pójdzie do publicznej szkoły. Jak to? Przecież ja mam kursy, certyfikaty i taaaakie CV! O naiwny. Ciesz się, że masz trochę oszczędności, ale lepiej je wyjmij z banku, zanim bank padnie albo komornik wejdzie ci na konto. Polski rzeźnik, który od 3 nad ranem zasuwa po ubojniach, a od 7 z uśmiechem sprzedaje nam świeże mięso, nie chodzi na wybory, ale przetrwa kryzys systemu, bo jego życie zawsze było walką i ruchem. On nigdy nie miał prawa do odpoczynku. Jego żona - kiedy zamkną sklepik w lecie - nigdzie nie jedzie, tylko odgruzowuje gospodarstwo, bo na co dzień kręci się przy półtuszach. Zniszczono nam stocznie, ale mamy jeszcze chłopa, rzeźnika, producenta tapicerki, a nawet spawacza, który zjeździł świat za chlebem i założył drobny biznes. Pracują, walczą, kombinują, nieraz oszukują. Ale to oni są substancją narodu, który znowu może stanąć przed szansą odbudowy państwa.
CZYTAJ DALEJ

Matka Boża ukazała się nawróconemu złodziejowi

[ TEMATY ]

Matka Boża

Święty Odo

Karol Porwich/Niedziela

Święty Odo († 943), opat benedyktyńskiego opactwa w Cluny, które zasłynęło z zainicjowania w Kościele wielkiej reformy liturgii, nazywał Matkę Najświętszą „Matką Miłosierdzia”. Nowe imię Maryi związane jest z objawieniem, w którym Matka Boża ukazała się nawróconemu złodziejowi.

Jan z Salerno w swoim dziele Życie Oda z Cluny (942) zanotował, że opat miał zwyczaj wzywać Matkę Najświętszą tytułem „Mater Misericordiae”. Od niego też dowiadujemy się o źródle wtedy nowego, a teraz jakże popularnego wezwania.
CZYTAJ DALEJ

Jubileusz Rycerstwa św. Michała Archanioła

2024-11-17 18:26

[ TEMATY ]

Zielona Góra

parafia św. Stanisława Kostki w Zielonej Górze

Rycerstwo św. Michała Archanioła

Archiwum parafii

Wspólnota Rycerstwo Świętego Michała Archanioła świętowała 25 lecie istnienia

Wspólnota Rycerstwo Świętego Michała Archanioła świętowała 25 lecie istnienia

Wspólnota Rycerstwo św. Michała Archanioła przy parafii św. Stanisława Kostki w Zielonej Górze 15 i 16 listopada świętowała 25-lecia istnienia.

Obchody jubileuszu uświetnił swoją obecnością michalita ks. Piotr Prusakiewicz z redakcji czasopisma „Któż jak Bóg”. Dziś, w ramach tzw. Niedzieli ze św. Michałem Archaniołem”, w czasie Mszy św. głosił słowo Boże przybliżające niezwykłą postać Wodza Niebieskich Zastępów. Istniała też możliwość przyjęcia szkaplerza i nabycia książek oraz dewocjonaliów anielskich.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję