Reklama

Kultura

Koncert z okazji 90. urodzin Juliusza Łuciuka, kolejny dzień "Gaude Mater"

Koncert Coro Italiano per Maestro Łuciuk z okazji 90. urodzin Juliusza Łuciuka oraz Liturgia Kościoła Wschodniego, podczas której zostało wykonane „Całonocne czuwanie op. 37, dzieło Sergieja Rachmaninowa, złożyły się na kolejny dzień 26. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który odbywa się w dniach 30 kwietnia – 8 maja w Częstochowie, ale także w Krakowie, Wrzosowej/Poczesnej, Radomsku, Nowej Brzeźnicy, Warszawie i Bydgoszczy.

[ TEMATY ]

muzyka

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wieczorem, 2 maja w kościele ewangelicko-augsburskim w Częstochowie odbył się Koncert Coro Italiano per Maestro Łuciuk z okazji 90. urodzin Juliusza Łuciuka, znanego polskiego kompozytora. Podczas tego koncertu wystąpił Coro della Virgola (Włochy), pod dyrekcją Pasquale Veleno. Artyści z Włoch wykonali m. in. dzieła Juliusza Łuciuka, takie jak : „Pieśń nadziei”, „O ziemio Polska” (do słów św. Jana Pawła II), światowe prawykonanie „Chorągwianej Księgi Długosza”.

Witając wszystkich zgromadzonych na koncercie ks. Adam Glajcar, proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Częstochowie podkreślił , że „muzyka łączy i otwiera na Boga i bliźniego” – Muzyka to podwójna modlitwa. Muzyka to przedsionek do Królestwa Bożego – mówił ks. Glajcar, przypominając słowa św. Augustyna.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na początku koncertu jubilat Juliusz Łuciuk otrzymał medal z rąk Jana Szymy, prezesa Stowarzyszenia Przyjaciół „Gaude Mater” i Małgorzaty Nowak, dyrektor Festiwalu Medal Stowarzyszenia Przyjaciół „Gaude Mater” – Przez twórczość chciałem nieść wartości piękna, dobra i prawdy, żebyśmy wszyscy byli lepszymi ludźmi – podkreślił Juliusz Łuciuk.

Reklama

Natomiast w rozmowie z „Niedzielą” Pasquale Veleno podkreślił, że „twórczość Juliusza Łuciuka jest niezwykle piękna i ważna” – To, że możemy z naszym chórem wykonywać dzieła tego wielkiego kompozytora jest piękne i stanowi dla nas wielkie przeżycie duchowe – podkreślił Pasquale Veleno.

Ks. Mariusz Frukacz

Następnie uczestnicy Festiwalu wysłuchali, tym razem w Cerkwii prawosławnej Cudotwórczej Częstochowskiej Ikony Matki Boskiej, dzieła Sergieja Rachmaninowa „Całonocne czuwanie op. 37” w wykonaniu Narodowego Chóru Ukrainy "Dumka", pod dyrekcją Eugeniusza Sawczuka. Również 2 maja dzieło Rachmaninowa zostało zaprezentowane w kościele pw. Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa we Wrzosowej/Poczesna.

Natomiast w Radomsku, w kościele św. Lamberta zaprezentowane zostały Nieszpory Tatrzańskie z udziałem m. in. Jana Karpiela Bułecki, Jasnogórskiego Chóru Chłopięco-Męski „Pueri Claromontani”, pod dyrekcją Jarosława Jasiury i Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej, Świętojańskiej Kapeli Klimatycznej (wyłonionej z orkiestry), pod dyrekcją Agnieszki Kreiner.

Prof. Juliusz Łuciuk urodził się w 1926 r. w Brzeźnicy. W latach 1945-1947 w Średniej Szkole Muzycznej prof. Łuciuk uczył się gry na fortepianie u prof. Marii Borowieckiej. Po maturze w Liceum Ogólnokształcącym im. Romuadla Traugutta wyjechał na studia. Kompozycję studiował u Stanisława Wiechowicza, teorię w Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie a muzykologię pod kierunkiem Zdzisława Jachimeckiego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Studia kompozytorskie kontynuował w latach 1958-59 u Nadii Boulanger i Maxa Deutscha w Paryżu.

Reklama

Chór „Coro della Virgola” powstał w 2000 r. z inicjatywy jego dyrektora Pasquale Veleno i grupy muzyków, których mimo działalności w różnych zespołach wokalnych i instrumentalnych łączy zainteresowanie polifoniczną muzyką wokalną. W swoim repertuarze koncentrują się zarówno na szesnastowiecznych madrygałach a cappella, jak i wykonują utwory przeznaczone na zespół wokalny i orkiestrę barokową.

Ukraiński Narodowy Chór Akademicki „Dumka” to obecnie ikona wykonawstwa muzyki chóralnej. Założony w 1919 roku i prowadzony przez wybitnych dyrygentów, jak: Nestor Horodowienko, Aleksandr Soroka, Pavlo Murawski, Mykhaylo Krechko. Przez lata zespół ustanowił własne tradycje chóralne i swój styl wykonawczy. Od 1984 roku prowadzi go wybitny dyrygent, zdobywca nagrody Szewczenki, Eugeniusz Sawczuk. Cechą charakterystyczną chóru jest wszechstronność, która przejawia się w doborze repertuaru, jakiego dokonuje Sawczuk. Po pierwsze jest to muzyka na chór a cappella gdzie opracowania pieśni ludowych na zespól chóralny, będące częścią ukraińskiej tradycji, współistnieją w programach koncertowych i nagraniach „Dumki” z renesansową muzyką zachodnioeuropejską, czy też z XVIII-wiecznymi utworami, ukraińską muzyką religijną (M. Dylecki, M. Berezowski, A. Vedel, D. Bortnianski), z muzyką XIX wieku (M. Łysenko, K. Stetsenko, M. Leontowicz), także kompozytorami rosyjskimi: P. Czajkowskim, A. Archangielskim, S. Rachmaninowem.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: Chrześcijaństwa, Judaizmu i Islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej. Więcej informacji o Festiwalu na stronie www.gaudemater.com

2016-05-03 08:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święto Muzyki

[ TEMATY ]

muzyka

Marian Florek/Niedziela

18 listopada 2018 r. w Archikatedrze Częstochowskiej odbyła się liturgiczna inauguracja Święta Muzyki. Mszę św. odprawił i homilię wygłosił ks. Łukasz Połacik.

Nawiązując do świata sztuki, która często w wielkich dziełach mierzyła się z tajemnicą istnienia świata i człowieka, kaznodzieja zwrócił uwagę na wciąż aktualne pytania o sens życia. Teraz w XXI wieku wielu ludziom takie pytania nie są do niczego potrzebne – kontynuował kapłan - a treści wielkich dzieł sztuki w ich oczach mają jedynie estetyczną wartość godną li tylko muzeów. Inaugurację XX już edycji Święta Muzyki uświetnił chór „Basilica Cantans” pod kierunkiem Włodzimierza Krawczyńskiego.
CZYTAJ DALEJ

"Dobry łotr" – Dyzmas

Z Chrystusem ukrzyżowano dwóch łotrów. Jednego nazwano później " dobrym łotrem", drugiego złym. Na nadanie im tych przeciwstawnych określeń miało wpływ ich zachowanie w ostatnich chwilach życia, czyli tuż po ukrzyżowaniu. Cierpieli i umierali obok Chrystusa, ale tylko jeden nie odrzucił łaski nawrócenia otrzymanej na krzyżu. Miłosierdzie Boże stało się jego udziałem. Jest on dziś znany jako "dobry łotr", drugi stał się symbolem zatwardziałości i grzechu. Imię Dyzmas ma apokryficzny rodowód. "Dobry łotr" stał się patronem skazanych na śmierć oraz grzeszników powracających do Boga. Miejscowość Latrum w Ziemi Świętej, niedaleko Emaus, przypomina kult "dobrego łotra" uznanego później za świętego. Nie jest on jednak popularny w Polsce, chociaż należy do grona patriarchów diecezji przemyskiej. Kościół Wschodni czci go jako męczennika. Jezus przed śmiercią nie wstydził się lęku, łez ani chwil trwogi. Nie odtrąca nikogo, pomimo że opuścili Go nawet ci, którzy w Niego wierzyli i deklarowali również poświęcenie swego życia. Konał On wraz z łotrami, ale zarazem niszczył śmierć będącą wrogiem samego Boga, dawcy życia. Umierając, Jezus utożsamił się z każdym człowiekiem. Z tego Bożego aktu łaski skorzystał jeden z łotrów. Pisze o tym św. Łukasz w swej Ewangelii: "Jeden ze złoczyńców, których [tam] powieszono, urągał Mu: ´Czy Ty nie jesteś Mesjaszem? Wybaw więc siebie i nas´. Lecz drugi, karcąc go, rzekł: ´Ty nawet Boga się nie boisz, chociaż tę samą karę ponosisz? My przecież - sprawiedliwie, odbieramy bowiem słuszną karę za nasze uczynki, ale On nic złego nie uczynił´. I dodał: ´Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa´. Jezus mu odpowiedział: ´Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju´" . (Łk 23, 39-43). Śmierć to wydarzenie, którego nikt nie jest w stanie uniknąć, po niej jednak przychodzi radość Zmartwychwstania, na którą oczekuje cały świat, a nie tylko przeżywający śmierć Jezusa. Człowiek nie musi czuć się opuszczony, bo dzięki śmierci Chrystusa został wyzwolony od śmierci wiecznej, czego przykładem stał się Dyzmas - " dobry łotr".
CZYTAJ DALEJ

Nie ma, że się nie da - EDK 2025 w Archidiecezji Wrocławskiej

2025-03-27 08:47

ks. Łukasz Romańczuk

Pątnicy pod krzyżem misyjnym w Głębowicach składają przyniesione krzyże.

Pątnicy pod krzyżem misyjnym w Głębowicach składają przyniesione krzyże.

Fenomen Ekstremalnej Drogi Krzyżowej sprawia, że na jej trasy wychodzi coraz więcej osób. Rozważanie męki i śmierci Pana Jezusa to dobra okazja, aby odpowiedzieć sobie na pytania: Jak wiele uczynił dla mnie Bóg? A ja? Co zrobię, aby Go lepiej poznać? To dobra okazja, aby zobaczyć, czy w mojej okolicy są trasy EDK. Jak to wygląda w Archidiecezji Wrocławskiej?

Ty musisz chcieć
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję