Jak przedtem fale tsunami, tak obecnie fala pomocy humanitarnej zalewa wybrzeża Sumatry, zniszczone przez kataklizm. Ci, którzy ocaleli, czekają na pomoc materialną i duchową. Cały świat zaangażował się w próbę przywrócenia normalnych warunków życia i rozwoju dzieci z tamtych regionów. Każde środowisko sięga po właściwe sobie sposoby na pozyskanie finansów. Abp Józef Życiński zaapelował o przekazanie wartości jednej tacy niedzielnej na ten cel. Artyści urządzają kwesty i koncerty charytatywne. Także Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej, występujący pod batutą Elżbiety Krzemińskiej, który w styczniu br. obchodził trzydziestolecie, postanowił działać. Uznał, iż ich i naszym obowiązkiem jest pomoc poszkodowanym. W porozumieniu z proboszczem parafii Matki Bożej Pocieszenia w Krasnymstawie, ks. Waldemarem Tarachą, w ramach cyklicznie odbywających się tam koncertów organowych, chórzyści zorganizowali występ, z którego dochód w całości zasilił konto Caritas Polska.
Na koncert złożyły się dwie części: oprawa muzyczna Mszy św., podczas której wykonano a cappella najpiękniejsze kolędy polskie w nowych aranżacjach (J. Świdra Wśród nocnej ciszy, M. Dubaja Oj, Maluśki, Maluśki i A. Nikodemowicza Jezus malusieńki, A spis Bartek) oraz koncert właściwy. W repertuarze znalazł się Navidad Nuestra (Nasze Narodzenie) A. Ramireza. Został napisany jako criollo retable - obrazek regionalny, gdzie każda chwila Tajemnicy Wcielenia wyrażona jest w tradycyjny sposób, z całym uczuciem, jakie owa Tajemnica sprzed ponad 2 tysięcy lat wywołuje w duszach prostych ludzi. Autor użył w każdej z części charakterystycznego regionalnego głosu: chamme w Zwiastowaniu Maryi, huella pampeana w Podróży Józefa i Maryi, vidala catamarqena w Narodzeniu Chrystusa; Pokłon Pastuszków napisany jest w tempie chaya riojana, natomiast Pokłon Trzech Króli w tempie takiri, podczas gdy Ucieczka Świętej Rodziny w vidala tucumana. Czułe i proste wersy poety F. Luny były konieczne, aby wyrazić wzruszenie, towarzyszące cudowi Narodzenia. Jego teksty, w połączeniu z popularnymi melodiami Ramireza, sprawiają, że forma nosząca cechy latynoamerykańskie, a jednocześnie zawierająca uniwersalną treść, odnosi sukcesy estradowe.
Interpretacja Akademickiego Chóru PL łączy w sobie talent twórczy oraz uczucia interpretacyjne wielu mężczyzn i kobiet, dających świadectwo nieprzemijającej tajemnicy miłości i wiary, której rozmiary nie znają granic; tajemnicy miłości, która dostojnie i pięknie, słowami i muzyką wyraża żywego i barwnego ducha ziemi latynoamerykańskiej. Słuchacze zostali oczarowani ekspresyjnym, dynamicznym wykonaniem tych utworów. W budowaniu nastroju radosnego wielbienia Boga pomagali chórowi członkowie akompaniującego zespołu „PANKHARITA”, grający na egzotycznych instrumentach. Obie części koncertu oddzielił występ współorganizatora imprezy Mariusza Dubaja, który specjalnie na tę uroczystość i na organy krasnostawskiego kościoła skomponował utwór Tempus Natalis (Czas Narodzenia); zgromadzeni usłyszeli prawykonanie.
Oprócz wymiaru kulturalnego, występ światowej klasy chóru pod dyrekcją laureatki licznych nagród zyskuje wymiar moralny. Przypomina, że pomaganie człowiekowi w potrzebie jest jedną z najważniejszych rzeczy w życiu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu