Reklama

Uniwersytet Rodziny Diecezji Drohiczyńskiej

Niedziela podlaska 41/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Małżeństwo i rodzina są wzniosłymi i najcenniejszymi darami dla ludzkości (FC 1). Bł. Jan Paweł II - wielki obrońca godności małżeństwa, rodziny, życia i odpowiedzialnego rodzicielstwa - wielokrotnie podkreślał prawdę, że „poprzez rodzinę toczą się dzieje człowieka, dzieje zbawienia ludzkości” (LdR 23). Jest ona bowiem „szkołą życia i miłości”, pierwszą oraz fundamentalną „szkołą bogatszego człowieczeństwa”. Od jej pomyślności i siły moralnej zależy współmiernie kondycja całego Kościoła i społeczeństwa. Ponadto szczęśliwe życie małżeńskie i rodzinne jest dla większości z nas najwznioślejszym celem pragnień, dążeń i życiowych aspiracji. Na przełomie tysiącleci możemy zauważyć fakty budzące zasoby nadziei w kierunku zmiany na lepsze. Albowiem wielu współczesnych małżonków pragnie budować swoje relacje w kategoriach osobowych i przenosić taki styl na płaszczyznę rodzicielstwa, czyniąc je bardziej odpowiedzialnym. Poza tym są bardziej świadomi zacieśniania więzów między rodzinami w celu niesienia pomocy duchowej i materialnej oraz są otwarci na współpracę z innymi instytucjami dla własnego wzrostu.
Jednak nasilająca się laicyzacja, podważanie wielu zasad moralnych, przecenianie wartości ekonomicznych coraz bardziej aktualizują cywilizację użycia i śmierci, czego wyrazem są hedonistyczno-konsumpcyjny styl życia, plaga rozwodów, związki niesakramentalne, eskalacja niewierności małżeńskiej oraz rozwiązłość przedmałżeńska. Niejednokrotnie rodziny rozbite nie są oparciem dla dzieci, które szybko przyjmują wypaczony pogląd na małżeństwo, jego trwałość i nierozerwalność oraz proces wychowywania potomstwa bez wartości chrześcijańskich. Poza tym presja zsekularyzowanego środowiska zakorzenia w młodym pokoleniu nieufność do chrześcijańskiego postrzegania i przeżywania doniosłych wartości małżeństwa i rodziny. Tenże klimat permisywizmu, kształtowany także przez liczne środki społecznej komunikacji i narastające ustawy antyrodzinne, przyczynia się do tworzenia otoczki, która przeszkadza młodzieży normalnie wzrastać w wierze chrześcijańskiej, związać się odpowiedzialnie z Kościołem oraz odkryć wielką wartość sakramentalnego charakteru małżeństwa i wymagań, jakie są związane z jego zawarciem.
Na początku III tysiąclecia towarzyszy wielu ludziom dobrej woli uzasadniony niepokój o przyszłość i kształt najważniejszych dla człowieka wspólnot - małżeństwa i rodziny. Nie da się zaprzeczyć, że we współczesnym świecie istnieje wiele wrogich tendencji w rozumieniu istoty i powołania tych instytucji. Żyją przecież liczne rodziny zagubione w gąszczu swych zadań i nieświadome swego ostatecznego znaczenia i powołania. Są też i takie, które napotykają na różne trudności w realizacji własnej misji. Współczesność przyniosła ponadto degradację niektórych podstawowych wartości, odnoszących się do tajemnicy małżeńsko-rodzinnej. Można do nich zaliczyć tendencje do osłabienia trwałego charakteru małżeństwa i zastępowanie go związkami nieformalnymi, nieprawidłowe rozumienie niezależności małżonków oraz rezygnację z autorytetu rodziców wobec dzieci. Szczególnie niepokojący jest fakt wzrastającej liczby rozwodów (aktualnie w Polsce ok. 73 tys. rocznie) oraz utrwalanie się mentalności i postaw antynatalistycznych (niechęć do posiadania potomstwa). Zdaniem bł. Jana Pawła II, u podstaw tego leży destrukcyjna antycywilizacja śmierci, wyrosła z kryzysu prawdy, egoizmu i utylitaryzmu (VS 47). Jej objawem jest między innymi promowanie i używanie środków antykoncepcyjnych, sterylizacja, zabijanie nienarodzonych dzieci, eutanazja oraz niechęć do posiadania potomstwa. Z niepokojem należy stwierdzić, że to co było jeszcze w połowie XX wieku plagą społeczną, obecnie uznaje się za normę. Zniszczenie wartości małżeństwa i rozpad rodziny następuje zwłaszcza w krajach ekonomicznie rozwiniętych. Współmiernie ze wzrostem rozwodów, separacji, wielożeństwa, kohabitacji i praktykowania tzw. wolnej miłości, zmniejsza się wskaźnik zawieranych małżeństw. Papież z Polski główną przyczynę takich zachowań widział w tzw. zaćmieniu Boga w człowieku i społeczeństwie.
Błędny obraz małżeństwa i rodziny przedostaje się do mentalności współczesnych ludzi przez wpływy kulturowe, społeczne i ekonomiczne. Propozycje wrogie małżeństwu są wynikiem ateistycznej ideologii postmodernistycznej, lansowanej i wspieranej przez potężną sieć środków społecznego przekazu, głoszących często fałszywą wolność i permisywizm moralny. Destrukcyjna rola mediów uwidacznia się w podważaniu i ośmieszaniu wartości tradycyjnych a upowszechnianiu przeciwstawnych katolickiemu światopoglądowi. Dlatego bł. Jan Paweł II zdecydowanie podkreślał, „że żadne społeczeństwo ludzkie nie może ryzykować permisywizmu w sprawach tak podstawowych, jak istota małżeństwa i rodziny” (LdR 17).
Współczesna rodzina chrześcijańska potrzebuje pomocy innych podmiotów niosących konkretne wsparcie. Wydział Duszpasterstwa Rodzin i Stowarzyszenie Rodzin Katolickich naszej diecezji organizuje Uniwersytet Rodziny Diecezji Drohiczyńskiej. Powstające dzieło wychodzi naprzeciw oczekiwaniom współczesnych małżonków i rodziców. Poprzez wykłady prowadzone przez specjalistów uniwersytet pragnie nieść merytoryczną pomoc w kształtowaniu katolickich postaw, umiejętności wychowawczych, a także budować dojrzałe zaangażowanie prokościelne i prospołeczne u słuchaczy. Patronami Uniwersytetu Rodziny Diecezji Drohiczyńskiej są: Najświętsza Rodzina z Sanktuarium Domku Loretańskiego, św. Joanna Beretta Molla, bł. Jan Paweł II oraz Władysław i Ludwika Łozińscy - rodzice sługi Bożego bp. Zygmunta Łozińskiego.
Uczestnikami uniwersytetu mogą być osoby, które ukończyły 18. rok życia. Nie jest wymagana matura (URDD będzie funkcjonował jak uniwersytety ludowe czy też szkoły dla rodziców). Został przyjęty dwuletni cykl kształcenia. Zajęcia będą odbywały się raz w miesiącu (zawsze w sobotę) w godz. 9-15.30 (6 wykładów, Msza św. i obiad). Na zakończenie szkoleń wszyscy studenci URDD otrzymają dyplomy. Osoby chętne do wzięcia udziału w wykładach uniwersytetu powinny pobrać kartę zgłoszenia w swojej parafii lub bezpośrednio w biurze Wydziału Duszpasterstwa Rodzin w Sokołowie Podlaskim (Dom Miłosierdzia, Lipowa 84, 08-300 Sokołów Podlaski) i wypełnioną dosłać do 22 października na adres podany w samej karcie.
Wszelkie informacje można uzyskać pod adresem: Wydział Duszpasterstwa Rodzin, ul. Lipowa 84, 08-300, Sokołów Podlaski, www.drdrohiczyn.pl, p_arbaszewski@poczta.onet.pl; tel./fax: (25) 781-25-34 lub 693-802-204.
Serdecznie zapraszam!

* * *

Wyróżnia się następujące cele i zadania Uniwersytetu Rodziny Diecezji Drohiczyńskiej:

1. Pedagogizacja rodziców w zakresie teologii małżeństwa i rodziny, pedagogiki i psychologii rodziny oraz katolickiej nauki społecznej;
2. Kształtowanie katolickich postaw religijno-moralnych;
3. Utwierdzanie chrześcijańskiego systemu wartości;
4. Uczenie umiejętności wychowawczych rodziców;
5. Podnoszenie poziomu kultury życia;
6. Budowanie czynnego zaangażowania ku służbie Kościołowi i społeczeństwu;
7. Kształtowanie postaw prozdrowotnych i pronatalistycznych;
8. Przygotowanie kandydatów do Diecezjalnego Studium Życia Rodzinnego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Treści programowe Uniwersytetu Rodziny Diecezji Drohiczyńskiej:

I rok studiów:
1. Małżeństwo i rodzina w Piśmie Świętym;
2. Teologia małżeństwa i rodziny;
3. Katecheza dla rodziny i katecheza rodzinna;
4. Duchowość małżeńska;
5. Liturgia Kościoła Domowego;
6. Polityka państwa wobec rodziny. Współczesne zagrożenia rodziny;
7. Elementy psychologii rozwojowej;
8. Fizjologia płodności i odpowiedzialne rodzicielstwo.

II rok studiów:
1. Podstawy Katolickiej Nauki Społecznej;
2. Pedagogika rodziny;
3. Psychologia małżeństwa i rodziny;
4. Antropologia małżeństwa i rodziny;
5. Wychowanie chrześcijańskie;
6. Demografia i polityka ludnościowa;
7. Podstawy moralności. Etyka małżeństwa i rodziny;
8. Udział rodziny w kulturze.

W roku akademickim 2011/2012 wykłady będą prowadzone przez: ks. prof. dr. hab. prał. Tadeusza Syczewskiego, o. prof. dr. hab. Kazimierza Lubowickiego, ks. dr. prał. Zbigniewa Rostkowskiego, ks. dr. Krzysztofa Mielnickiego, dr Marię Smereczyńską, mgr Joannę Wilgodzką, mgr Magdalenę Ratyńską i ks. dr. Piotra Arbaszewskiego.

Inauguracja Uniwersytetu Rodziny nastąpi 29 października w auli Wyższego Seminarium Duchownego w Drohiczynie. Program jest następujący:
10.00 - przywitanie gości i wprowadzenie - „Idea i cele Uniwersytetu Rodziny Diecezji Drohiczyńskiej” - ks. dr Piotr Arbaszewski, dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Rodzin
10.45 - „Służyć prawdzie o małżeństwie i rodzinie - konieczność właściwej polityki prorodzinnej” - dr Maria Smereczyńska, lekarz, członek Rady ds. Rodziny Konferencji Episkopatu Polski, sekretarz stanu - pełnomocnik ds. rodziny w rządzie AWS
11.20 - „Rodzina chrześcijańska pierwszym podmiotem kształtowania cywilizacji miłości” - dr Kazimierz Kapera, dr nauk medycznych, sekretarz stanu - pełnomocnik ds. rodziny w rządzie AWS, prezydent Polskiej Federacji Rodzin Katolickich
12.00 - przerwa
12.20 - „Małżeństwo i rodzina w nauczaniu bł. Jana Pawła II” - ks. prof. dr hab. prał. Tadeusz Syczewski, rektor WSD w Drohiczynie, kierownik Katedry Kościelnego Prawa Małżeńskiego i Rodzinnego na KUL
13.00 - Msza św. i akt zawierzenia Uniwersytetu Rodziny Diecezji Drohiczyńskiej - kaplica WSD
14.00 - obiad i ogłoszenia

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku

2025-05-01 16:30

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, kiedy myśli, że Go nie ma lub że umarł, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku. Czyż może niewiasta zapomnieć o swym niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona? A nawet, gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie. Oto wyryłem cię na obu dłoniach, twe mury są ustawicznie przede Mną (Iz 49, 15-16) – powie Bóg.

Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my z tobą». Wyszli więc i wsiedli do łodzi, ale tej nocy nic nie ułowili. A gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus. A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, macie coś do jedzenia?» Odpowiedzieli Mu: «Nie». On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie». Zarzucili więc i z powodu mnóstwa ryb nie mogli jej wyciągnąć. Powiedział więc do Piotra ów uczeń, którego Jezus miłował: «To jest Pan!» Szymon Piotr, usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę – był bowiem prawie nagi – i rzucił się wpław do jeziora. Pozostali uczniowie przypłynęli łódką, ciągnąc za sobą sieć z rybami. Od brzegu bowiem nie było daleko – tylko około dwustu łokci. A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli rozłożone ognisko, a na nim ułożoną rybę oraz chleb. Rzekł do nich Jezus: «Przynieście jeszcze ryb, które teraz złowiliście». Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. A pomimo tak wielkiej ilości sieć nie rozerwała się. Rzekł do nich Jezus: «Chodźcie, posilcie się!» Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: «Kto Ty jesteś?», bo wiedzieli, że to jest Pan. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im – podobnie i rybę. To już trzeci raz Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał. A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje». I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje». Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz». To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to, rzekł do niego: «Pójdź za Mną!»
CZYTAJ DALEJ

Watykan: komunikat po IX kongregacji generalnej kardynałów

2025-05-03 17:02

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/ETTORE FERRARI

Dziewiąta Kongregacja Generalna Kardynałów rozpoczęła się dziś rano o godz. 9.00 wspólną modlitwą. Obecnych było 177 kardynałów, w tym 127 elektorów - czytamy w komunikacie Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej.

Na początku losowo wyłoniono kardynałów Komisji, która pomaga kamerlingowi w zgromadzeniach specjalnych w załatwianiu spraw bieżących: są to kardynał Robert Francis Prevost, OSA, i kardynał Marcello Semeraro, natomiast kardynał Reinhard Marx pozostaje koordynatorem Rady ds. Gospodarki.
CZYTAJ DALEJ

Cała prawda o konklawe

2025-05-04 13:28

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Red

Dawno nie czytałam tak dobrej książki, jak „Konklawe. Tajemnice wyborów papieskich” autorstwa ks. dr. Przemysława Śliwińskiego. Znajdziemy tu naprawdę wszystko, co dotyczy procesu wyboru następcy Świętego Piotra. Lektura pozwala też lepiej zrozumieć, dlaczego konklawe jest zagadką, najbardziej skrywaną tajemnicą w dziejach.

W kaplicy Sykstyńskiej, w której 7 maja zbierze się 135 kardynałów elektorów, trwają ostatnie przygotowania do wyboru następcy Franciszka. Hierarchowie zostaną faktycznie odizolowani od świata zewnętrznego. Jak podaje aciprensa.com, będą mogli mieć przy sobie jedynie… okulary, aparaty słuchowe i laski! (sic!). Nic więcej. Powstała też watykańska mapa obszaru zastrzeżonego…
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję